Az embercsempész Ancsa és kétséges sorsa

iho   ·   2018.01.18. 08:45
cim
A Magyar Honvédség már az ország légterébe történő berepülés előtt jelzett a kisgépről – közölte a Honvédelmi Minisztérium. „Az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ 24 órás légtérvédelmi készenléti szolgálata a NATO integrált légvédelmi radarrendszerével folyamatosan figyeli az ország légterét. A szolgálat január 15-én, hétfőn, a kora esti órákban már az országba lépés előtt észlelte a Magyarország légtere felé alacsony magasságban közeledő, azonosítatlan kisrepülőgépet. Annak helyzetéről, mozgásáról és haladási irányáról – az eljárásrendnek megfelelően – folyamatosan tájékoztatta az illetékes szervezeteket, ezzel együtt a határvédelmi szolgálatba bevont rendőri erőket. A rendőrség határvadász egységei azonnal életbe léptették az ilyen esetekre vonatkozó rendszabályokat, aktivizálták erőiket. A kisgép magasságvesztése nyomán a radarjel megszűnt. Ezután az országhatárt átlépve az azonosítatlan kisgép leszállt, amelyet követően a rendőrség haladéktalanul intézkedni tudott. A radarjel megszűnése okán az ország légvédelmi rendszerébe bevont Gripen vadászrepülőgépek felszállása az érvényben lévő szabályozásnak megfelelően nem volt indokolt” – tájékoztatott a Honvédelmi Minisztérium.

Korábban írtuk:

Megkezdték annak az An-2-es repülőgépnek a szétszerelését, amely Kállósemjén közelében gyanús körülmények között ért földet, és mint hamarosan kiderült, vietnamiakat és afgánokat szállított Magyarországra, most már eléggé biztosan tudható, hogy Ukrajna felől.

Amint erről a hazai források beszámoltak, a gépet először egy szolgálaton kívüli rendőr észlelte. A helyszínen tartott sajtótájékoztatón Tóth János elmondta: a saját háza fölött húzott át a „kisgép”, úgymond gyanúsan alacsonyan, ezért riasztotta a főtörzsőrmester a kollégáit, és a repülés irányát követve meg is találták egy szántóföldön, de már teljesen üresen. Mint később kiderült, az utasokat egyrészt egy templom kertjében, másrészt egy helyközi autóbuszon vették őrizetbe.

(fotók: Háromhatár.hu)

Ugyanakkor egyelőre semmit sem tudni arról, ki vezette a gépet, a pilótát vagy a pilótákat nem sikerült elfogni. Feltehetően ez motiválja azt az egyelőre nem rendőrségi forrásból származó véleményt is, hogy a repülés végrehajtóinak lehettek segítői a földön is. Az An-2-es egyébként végig ötven méter alatti magasságban repült, nyilván, hogy a radarok ne tudják észlelni. A koronatanú rendőr beszámolója szerint hallották, hogy a gép a szántóföldön „erőlködik”, tehát nagy gázzal próbál felszállni, de  ez nem sikerült, „elakadt a szántásban”.

Az első rendőrségi fotók és videók közreadásakor az illetékesek, nem tudni pontosan, miért, gondosan kitakarták a lajstromjelet, bár már akkor is lehetett tippelni arra, hogy a kelet felől „beosonó” gép majd ukrán regisztert visel. A helyszínen tartott sajtótájékoztatón aztán már lehetett látni az Ancsa lajstromjelét: UR-68106. Az ukrajnai légijárművek neten hozzáférhető adatbázisai szerint ez a lajstromjel valóban szerepel a listákon, de mellette, sok más lajstromjellel ellentétben, nem olvasható, ki vagy milyen szervezet volt a gép üzemeltetője. Egy internetes közlés szerint egyébként ennek az An-2-esnek tavaly nyáron megvonták a légialkalmassági bizonyítványát az ukrán hatóságok.

Az An-2-es, ez a világszerte és hazánkban is rendkívül népszerű, szeretett és sokféleképpen alkalmazott kétfedelű, kitűnik azzal, hogy nagyon jók a kis sebességű repülési tulajdonságai, ennek következtében rövid távon képes fel- és leszállni, és ehhez nem is igényel kiépített repülőteret. Mindez azonban a jelek szerint nemcsak a mezőgazdasági repülésben teszi értékessé ezt a sok évtizede használt, jóindulatú, hatalmas példányszámban gyártott típust, hanem – különösen Európa keleti tájain – olyan feladatokra is alkalmasnak tartják, amelyek lényege, hogy titokban lehessen földet érni és újra felszállni vele, akár egy mezőn, tisztáson, szántóföldön. Bár utóbbi, noha lehet igen nagy kiterjedésű, csapda lehet a gépnek, ha például túl mélyek rajta a barázdák és közben viszonylag laza is a talaj. Különösen kockázatossá teszi az ilyesfajta repülést, ha mindezt már sötétedés után próbálják meg végrehajtani.

Néhány évvel ezelőtt portálunk is beszámolt például egy furcsa balesetről: az ukrajnai Skulina körzetében a hatóságok egy lezuhant vagy a földön teljesen összetört An-2-est, benne két halottal – és egy rakomány Fehéroroszországból csempészett cigarettával. A gép törzsén ukrán lajstromjel szerepelt, amiről hamar kiderült, hogy hamis, az ezt eredetileg viselő An-2-es hónapokkal korábban mezőgazdasági munka közben zuhant le. Közben viszont az alsó szárnyon jól kivehető volt egy másik, SP-vel kezdődő lajstromjel is, ami azt jelenti, a gépet korábban Lengyelországban repülték, egyébként ott is gyárthatták.

Az Ukrajnában lezuhant gép és az eredeti lajstromjel

A Kállósemjénnél lévő Ancsa azonban első pillantásra úgy tűnik, jó állapotban van, és ez sokak fantáziáját be is indította a közösségi oldalakon, milyen jó lenne az égből pottyant gépet magyar lajstromjellel hasznosítani, vagy akár kiállítani valahol. Ami persze kétséges: a gépet a nyíregyházi repülőtérről érkezett szakemberek szedik szét és Nyíregyházára is szállítják, ahol ugyan sok Ancsa talált már otthonra, de ezt rendőrségi bizonyítékként őrzik tovább.

A legérdekesebb reagálás feltehetően Keszy-Harmath Zoltáné, aki tavaly „földkerülő” úttal próbálkozott egy kétszemélyes Apollo Fox fülkéjében a feleségével, de végül le kellett mondania tervéről és a házaspár csak Európában tett körutat. Nos, a pilóta a Facebookon azt írta, hogy az ilyen embercsempész repüléseknek megvan a maguk szabott tarifája, valamikor őt is megkörnyékezték, de nem állt kötélnek.

Embercsempész repülésre egyébként évtizedekkel ezelőtt volt már példa nálunk, csak fordított irányban, kifelé az országból: a történetnek ugyan nincs írásos nyoma, de a szájhagyomány szerint még az átkosban, egy NDK-s család valahol Nyugat-Magyarországon egy szép zöld mezőn piknikezett, majd leszállt mellettük egy Cessna és átvitte őket a vasfüggönyön. Kelet-Berlin felől házi készítésű hőlégballonnal, illetve motoros sárkánnyal repültek át a Fal fölött, előbbi halálos balesettel végződött.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.