Az ingyen utaztatás hátulütői; tények a ficocializmusról

Korcsmáros Gábor   ·   2017.01.13. 18:45
00kicsi

A szlovák kormány döntése alapján 2014. november 17-étől lehetővé vált a diákok és nyugdíjasok ingyenes utazása az állami vasúti személyszállító vállalat, a ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko) vonatain. Bizonyos feltételek mellett a kedvezményt nem csak a szlovákok, hanem az EU tagországainak állampolgárai is igénybe vehetik. Emlékeztetőül, a térítésmentes utazásra jogosultak köre kiterjed a 26 évesnél fiatalabb diákok jelentős részére, illetve a 62 évnél idősebbekre. Díjmentesen igénybe vehető a következő vonattípusok 2. kocsiosztálya: személyvonat, gyorsvonat, expressz, euronight és eurocity. Ingyenesen csak az intercity vonatokon nem utazhatunk. Mivel a szabályozás roppant széleskörű, mindössze a legfontosabb körülményt említjük:  az utazás megkezdése előtt kell rendelkeznünk 0,00 euró értékű menetjeggyel. Ennek hiányában – hiába jogosult a díjmentes utazásra – büntetés vár az utazóra.

Több mint két év távlatából jogos a kérdés, milyen következményekkel járt ez a döntés? Az elsődleges cél az volt, hogy a polgárok életszínvonalát növelje az ingyenes utazás. Idővel kiderült, hogy nem igazán ez történt, vagy legalábbis az eredmények vitathatók. A megnövekedett utasszám miatt a ZSSK-nak nincs más választása, mint előszedni az élemedett korú, ütött-kopott vasúti járműveket a parajosból, erősen rontva így az utazás komfortját. Nem elég, hogy tele vannak a vonatok, ráadásul koros és koszos kocsikban kell utazni. Igaz, uniós támogatásokból a vasúttársaság számos új járművet, korszerű kocsit vásárolt az utóbbi években, ám ezek most elkeverednek a többségi, régi vonatokban, és nem úgy tűnik, hogy javulna a helyzet.

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a polgároknak ígért jóléti utazás nem mindenkit illet egyformán. Szlovákia területének csak a töredéke van rákapcsolva valamilyen vasútvonalra, és ezek közül sem mindegyiken zajlik érdemi, minden igényt kielégítő forgalom. Vannak szép számmal tehát olyan adófizetők is, akiknek a pénzéből egy olyan szolgáltatást finanszíroz az állam, amelyből ő a lakóhelyén nem részesülhet. Merthogy természetesen semmi sincs ingyen, így a térítésmentes utazás is pénzbe kerül, csak közvetve.

Tény, többen utaznak vasúton a korábbinál, csakhogy a zöm nem fizet a szolgáltatásért. Sokszor nyolcvan-száz százalék utastelítettségű vonatról beszélünk, egyúttal olyan utasokról, akik nem a vasút  fizető ügyfelei. S ha tele vannak a vonatok, akkor logikus, hogy újabb járatokra van szükség, szaporodnak a vonatkilométerek, több vonat közlekedik hosszabb szerelvényekkel. Viszont mindez azt vonja maga után, hogy szükség van az összes elérhető technikára, járműre, s persze a vasúti tartalék a szlovákoknál sem kimeríthetetlen.

A kormánydöntés következtében Szlovákiában felbomlott az egészséges piaci állapot a közlekedésben. Mivel az állam egyetlen szolgáltatót részesít előnyben, és azt is csak a vasúti szegmensben, nem csak a vasút versenyfeltételeit rontja: jól kitapinthatók egyes autóbusz-társaságok ellehetetlenülésének a jelei, több viszonylat meg is szűnt. Az ingyenes utazás bevezetése azért is lett kontraproduktív, mert az európai trenddel ellentétben ahelyett, hogy az állam hagyná a vasúti szolgáltatókat versenyezni – mint például Csehországban, ahol ez lényegi javulást hozott a vasúti közlekedésben – inkább egy kiválasztott vasúttársaságot támogat. Az igazi piaci versenynek az eredménye az, hogy az egyre szélesebb kört felölelő és javuló szolgáltatásokkal fordított arányban csökken a szolgáltatásokért fizetett ár. A régióban kizárólag alacsony árakkal és magas színvonalú szolgáltatásokkal lehet több utast vonzani a vasúthoz. Azzal, hogy a ZSSK telt házzal üzemel (mivel állam fedezi az ingyen utazók vonatozásainak költségeit), a vasúttársaság légüres térbe lavírozta magát, semmi motivációja nincs arra, hogy javítsa szolgáltatásai színvonalát. Ez pedig éppen a fizető utasok fokozatos, állandó elvándorlását okozza. Nem igaz tehát, hogy többen ülnek át autóból vonatra, a dolgozó (és egyben fizető) kuncsaftok elhagyták a vasutat. Ugyanakkor szerte az országban elterjedt jelenség az életvitelszerű vonatozgatás.

(a szerző felvétele)

Egy hónappal az ingyenes utazás bevezetését követően jelent meg Szlovákiában a magánvasúti Regiojet személyszállító cég, amely Pozsony és Kassa között, 2014 decemberében kezdte közlekedtetni intercity járatait, mindenféle támogatás nélkül, saját üzleti kockázatra. Igazi vérpezsdítésnek számított ez a lépés a szlovák vasúton. A konkurencia megjelenését követően egyszer csak a ZSSK IC-járatain is javultak a szolgáltatások, csökkentek az árak. A ZSSK IC-i is üzleti alapon közlekednek, ezeken a vonatokon nem érvényes az ingyenes utazásra jogosító igazolvány. Az államvasúti társaság mégis képes volt színvonalat emelni, árat engedni. Az IC-vonatok azonban veszteségesek, s azzal, hogy a diákok és nyugdíjasok átültek az ingyenes gyorsvonatokba, csökkent az utasok száma, a termék képtelen volt elegendő bevételt generálni ahhoz, hogy fennmaradjon. Amikor két szolgáltató is rivalizált a Kassa–Pozsony vasútvonalon, nos, az volt az aranykor. Árverseny vette kezdetét a Regiojet és a ZSSK között, mindkét társaság különböző prémiumszolgáltatásokkal próbálta meg elhalászni a másik elől az utasokat. A jegyárak pedig egyre csak csökkentek és csökkentek, előfordult, hogy mindössze kilenc euróba került egy IC vonatjegy, helyjeggyel együtt!

Két dudás viszont Szlovákiában sem fér meg egy vasúti csárdában, pláne, ha az utasok jelentős csoportja továbbra is az ingyenes vonatokat választja. Mivel az IC-k egyre üresebbek lettek, a ZSSK idővel úgy döntött, 2016 januárjától leállítja a veszteséges járatokat. Bár a Regiojet is mínuszban volt, maradt – a magánvasút vonatai a ZSSK visszalépésének hatására kihasználtabbá váltak, igaz, a járatok száma napi három, Pozsony és Kassa közötti vonatpárra csökkent. Az erős utasfrekvenciájú napokon, pénteken és vasárnap több utassal közlekednek a vonatok, hétköznap és délelőtt jóval kevesebbel.

A történetnek ezzel azonban még nincs vége. Egy kormánydöntés nyomán 2016 decemberétől újra bevezették a ZSSK intercity járatait. Ez tette be a kaput a Regiojetnél; a vasútvállalat január 31-ével kivonul a legjövedelmezőbbnek tartott szlovákiai vasútvonalról. Nesze neked utas, nem versenyeznek majd a kegyeidért... A Regiojet álláspontja egyértelmű, az ingyenes utazás egészségtelen piaci környezetet teremt, egyenlőtlen feltételek mellett nem kívánnak szolgáltatni.

A szlovák közlekedési minisztérium ködösít, mennyibe kerül az ingyenes utazás támogatása, bár értők szerint ennek a mértékét pontos számokban kifejezni nehéz lenne. A minisztérium 12 millió eurót emleget évente, ám szakértők és elemzők szerint a hiteles összeg ennek a többszöröse is lehet, akár harminc millió euró. Fel is vetik a kérdést, ennyi pénzt nem lenne érdemesebb inkább fejlesztésre, például járművásárlásra költeni?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek