Május utolsó péntekjén készültek el a legújabb veterán repülőtéri jármű, egy Ikarus 280-as hivatalos fotói. Az utasbeszállító busz a BKV Zrt és a repülőtéri Aeropark repülőműzeumot, és az onnan induló repülőtér-látogatásokat működtető Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) együttműködésében készült el.

A 200-as család csuklós változatából a kezdetektől fogva közlekedett a Malév égisze alatt, elsősorban utasbeszállító funkcióban. Az egykor hatalmas flotta az ezredfordulót követően lassan fogyni kezdett, a feleslegessé vált buszokból vásárolt a Debreceni Repülőtér mellett a Nógrád Volán is.

A legutolsónak megőrzött példányt végül maga a Malév vágta szét, ugyanis nem akadt rá jelentkező, annyira korrodált volt a váza. Az LKK azonban mindenképpen szeretett volna egy példányt megőrizni, ezért először a Debrecenbe került kocsiban gondolkodtak. A bontóban álló jármű vasfeldolgozó tulajdonosa azonban ragaszkodott a megsemmisítéséhez, ezért az LKK az örökségvédelmi hatóságnál védelem alá helyezési eljárást indított. A bolygóajtós, egykor kék-fehér jármű így megmenekült, de a tulajdonosa egyelőre változatlan. Volt elképzelés egy Körös Volán 280-as felújítására is, azonban ezen a ponton váratlanul összeért az LKK és a BKV értékmegőrző programja. A fővárosi autóbuszközlekedés 100 éves évfordulójához kapcsolódóan BKV számos történelmi járművet újított fel a közelmúltban, köztük elkészült egy Ikarus 55-ös „Faros” is, mely a Malév hatvanas évekbeli színvilágát kapta, feliratok nélkül. Ezt tovább gondolva és távlati koncepcionális célokat is megjelölve lépett együttműködésre a két szervezet, így a BKV egyik csuklósa vált repülőtéri nosztalgiajárművé.

A felújítás alapjául szolgáló buszt 1989-ban gyártották, BY 76-58-as rendszámmal vette állományba a BKV az év decemberében. A kocsi kezdetben a Kilián-garázs, jelenlegi nevén Dél-Pesti Divízió vonalain járt, itt érte meg az ezredfordulós átszámozást (BPI-845-re), majd 2008-ban átkerült a kelenföldi üzemegységbe. Két év múlva Óbudára költözött a busz, innen selejtezték 2012-ben. A kocsi felújításának idén kezdtek neki, fényezése Kecskeméten az Autó Univerzálnál készült, a végszerelést a BKV szakemberei végezték az LKK együttműködésével. Ennek során a jármű megkapta a Malév Ikarus 280.15 típusának számos jellemzőjét, az ajtókat átalakították ráncajtóra, hajtáslánca pedig változatlan maradt. A felújítás alapjául szolgáló – immár csak fényképeken látható – minta a GD 93-12 rendszámú, 1980-ban készült jármű volt. A festésminták maszkolását az a Kovács László grafikusművész végezte, aki a Malév dolgozójaként az eredeti autóbuszok festésében is szerepet játszott, így minden minta egészen pontos és hiteles forrásból származik.

Reptéri 280-as anno – tessék csak megnézni a kattintással nyíló galéria hatodik képét! (Tóth Béla felvétele)

A festési mintát illetően négy lehetőség is állt az LKK és a BKV előtt: az ős-kocsikra jellemző piros-fehér, a rövidebb ideig fennállt piros csíkos, a hasonló kék csíkos, és a rendszerváltás utáni új Malév-arculatnak megfelelő kék-fehér. Az LKK célja a repülés és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra történetének és jelenének minél szélesebb körű bemutatása, azért a választásuk végül a második lehetőségre esett, ilyen festésű jármű ugyanis nincs még a repülőtéri gyűjteményben. A busszal a repülőtér-látogatásokhoz kapcsolódva, valamint az Aeropark repülőtéri múzeumban is találkozhatnak a jövőben az érdeklődők.

A már felújítást kapott repülőtéri történelmi buszflotta így most már jelentősre duzzadt, a most bemutatott 280-as mellett a jól ismert Malév Air Tours 250-es, egy arany festésű Setra 208 midibusz, egy repülőgép-szimulátort hordozó Toyota busz és egy Ford Transit Crew Car gyarapítja a múzeumi gyűjteményt számos földi kiszolgáló jármű mellett.

A régi-új reptéri busz ünnepén (fotók: Somogyi-Tóth Péter és Kiss Gergely – SKYART MEDIA)

Ezek után felmerül a kérdés, hogy lehet-e ezt még überelni? Az LKK-nak már folyamatban van a következő projektje, amelyik a 300-as típuscsalád eredeti maléves darabját jelenti. Egy szomorúságunk lehet, a legendás 290-es alacsonypadlós reptéri buszból egy se maradt már…

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!