Hosszú és elég zavaros, sok éven át tartó folyamat lezárásaképp – legalábbis most úgy tűnik, végleges a döntés – Bulgária az amerikai F-16-osok beszerzésénél kötött ki.

A bolgár légierő több, mint tíz éve küszködik a típusváltás kínjaival, a dilemma lényege elsősorban az volt, hogy maradjanak-e a Mig-29-esek valamilyen felújított, meghosszabbított élettartamú formában, vagy pedig a NATO-tagország térjen át a nyugati technológiára.

E második verzió keretében zajlott leginkább a színfalak mögött, de olykor nyílt politikai fórumokon, jelesül a szófiai törvényhozásban is vita a lehetséges típusokról, amelyek közül a Magyarországon is rendszeresített svéd Gripen és az amerikai F-16-os látszott lehetséges befutónak.

Tavaly tavasszal még arról adtunk hírt, hogy a a kompromisszumos döntés egyben halasztás, vagyis új gépek beszerzését 2022-re tolják el, addig pedig az orosz harci gépeket, szám szerint tizenötöt, felújítják, mégpedig – és innentől kezdve tűnt az akkori döntés kétségesnek – az eredeti gyártó segítségével, ami azért a nem túl szívélyes NATO–orosz kapcsolatok, illetve az Oroszországot érintő szankciók miatt semmiképp sem lett volna egyszerű játszma.

Igaz, végülis a magyar légierő Mi-24-es harci helikopterei is Szentpéterváron kaptak nagyjavítást, a bolgár MiG-ek pedig egyenesen a gyártónál – RSK MiG – nyertek volna plusz néhány évnyi esélyt, igaz, bárminemű képességnövelés nélkül. Az viszont kétségtelen, hogy ez igen olcsó megoldás lett volna, körülbelül 51 millió dollárért, más kérdés, hogy mennyi plusz költséget jelentett volna a gépek további alkatrész-utánpótlásának biztosítása, az erős üzemanyag-fogyasztás fedezése illetve az is fontos kérdés, hogy mennyiben fenntartható ezekkel az amúgy gyönyörűen repülő „kétfarkúakkal” a NATO-kompatibilitás, aminek elérése például a lengyel légierő hasonló gépei esetében igen komoly összegeket emésztett fel. Ugyanakkor mivel Bulgária esetében a Fekete-tenger térsége az általános NATO–orosz szembenálláson belül is kiemelt konfliktus-zóna, a kérdés úgy vetődhetett fel, hogy fenntartható-e Bulgária részéről a harcigép-állomány nem NATO-kompatibilitása 2022-ig.

(fotó: Kelecsényi István)

Nem sokkal ezelőtt, a Graf Ignatyevo bázison tartott repülőnapon emlékeztek meg a típus bulgáriai rendszeresítésének harmincadik évfordulójáról, ekkori információk szerint a hadra fogható példányok száma hat volt. Ekkor lehetett arról hallani, hogy Szófia ajánlatot kért – a svédektől a Gripenekre, amit viszont tudósító kollégánk is úgy minősített, mint nyomásgyakorlást a Lockheed felé.

A mostani döntés viszont az F-16-sokról annyiban sem meglepő, hogy a szomszédos Románia is F-16-osok beszerzéséről döntött, sőt, a már átvett tizenkét gép mellé, a napokban kapta meg a törvényhozástól a fedezetet öt további Viperrel bővíteni az állományt, amely a tervek szerint összesen harminchat F-16-osra növekedne. Ugyanakkor a román védelmi tárca vezetői már többször utaltak arra, hogy a bukaresti katonai vezetés az F-35-ös ötödik generációs harci gépek beszerzését tekinti a következő lépcsőnek, igaz, az ország jelenlegi gazdasági helyzete ezt a következő években még nem valószínű, hogy lehetővé tenné.

A románok F-16-osai felújított példányok, korábban a portugál légierő gépei voltak, a bolgárok ezzel szemben nyolc vadonatúj C/D beszerzését határozták el, és erre megszületett a washingtoni jóváhagyás is, vagyis Block 70/72-es gépekről van szó. A híradások szerint mindezt kiképzéssel és fegyverzettel 1,67 milliárd dollárért, ami viszont azt jelentené, hogy noha a Lockheed szerint az üzlet mögött nincsenek „rejtett költségek”, a bolgárok valamilyen fontos és főképp költséges elemet kihagytak a beszerzésből, de hogy pontosan mit, azt nem lehet tudni, egy biztos: Bulgáriának ez a legnagyobb és legfontosabb katonai beruházása a hidegháború lezárása illetve a Szovjetunió összeomlása és a bolgár rendszerváltás óta.

A Lockheed számára pedig a 4600 körüli legyártott példányhoz képest ez a nyolc nem tűnik olyan jelentős üzletnek, de a lengyel majd a román beszerzés illetve a szlovákokkal már megkötött szerződés után ez a mostani alaposan megerősíti az F-16-os kelet-európai pozícióját. Másrészt minden megrendelés fontos az új, Dél-Karolinába, Greenville-be áttelepített és idén tavasszal avatott új életben tartása szempontjából.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!