Nem meglepő a bejelentés, hiszen a szófiai parlament már állást foglalt az ügyben: az új harci gépek beszerzését 2022-re elhalasztják, addig a jelenlegi géppark élettartam-meghosszabbítása jelenti a megoldást. Az viszont mégiscsak mondhatni pikáns megoldás, amit a védelmi tárca most jelentett be, miszerint a NATO-tagállam a NATO-val egyre inkább erőteljesen szembekerülő Oroszországban kelteti új életre 15 repülőgépét.

Persze az ilyen típusú megoldásokra Közép-Európa észak-atlanti szövetségesei körében máshol is van példa, hogy messzebbre ne menjünk, a magyar Mi-24-esek egy részének felújítása Szentpéterváron jelenleg is zajlik. A bolgár 29-esek pedig igazán autentikus kezelést kapnak, a felújítást a gyártó RSK MiG végzi majd.

Bolgár 29-esek egy 2016-os gyakorlaton (fotók: Kelecsényi István)

A Flightglobal információi szerint a szerződést már korábban megkötötték volna, azonban az ukrán Ukrinmash megtámadta az ügyletet, ugyanis a szófiai védelmi tárca nem hirdetett versenytárgyalást a gépek felújítására, amire az ukránok is jelentkeztek volna. Szófia azonban azzal érvelt, hogy az RSK MiG az egyetlen olyan cég, amely megbízható felújítást és üzemeltetési háttértámogatást nyújthat a bolgár 29-eseknek.

A bolgár monopólium-ellenes hatóság a napokban utasította el az ukrán keresetet, így vált szabaddá az út a megállapodás előtt. Ennek értelmében az orosz cég a gépeket négy év folyamán, 81,3 millió leva, vagyis durván 51 és fél millió dollár értékben újítja fel.

Az összeg tulajdonképp nem túl nagy, vagyis gyaníthatóan a 29-esek képességnöveléséről nincs szó, miközben a korábbi tervek szerint a bolgár légierő gépeit épp ebben a 2018-2022 közti időszakban kellene NATO-feltételek szerint felfejleszteni, és eléggé kétséges, hogy ezt épp egy oroszországi cég hajtaná végre a balkáni NATO-tagállamnak.

Mint erről korábban beszámoltunk, a korábban a Magyar Légierőnél is rendszeresített majd kivont típusból a lengyelek tartanak üzemben komoly számban gépeket, az amerikai F-16-osaik mellett. A román légierő egyik 29-esét referenciaként izraeli részvétellel modernizálták, de a program ezután nem haladt tovább, a románok nemrég kapták meg az első F-16-osaikat. A szlovákoknál is repül még egy két példány. Ahol viszont radikálisan megnőtt a balkáni háborúban alaposan megcsappant MiG-29-esek száma, az Szerbia: tavaly ősszel érkezett meg Batajnicára az első két gép abból a hatból, amit Belgrád ajándék formájában kapott Oroszországtól.

A NATO-kompatibilis nyugati típus beszerzésének előkészítése már egy évtizede zajlik Bulgáriában, mindeddig teljes kudarc közepette, pedig volt időszak, amikor a svédek Gripenje tűnt biztos befutónak. A politikai viták nyomán azonban eljárási problémákra hivatkozva teljesen leállították a tendert, amelynek előkészítését és újraindítását az idei évre ígérik Szófiában.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!