A Bolgár Légierő nyílt napot tartott Graf Ignatyevo Repülőbázisán. Az eseményt kerek évfordulók határozták meg, 40 éve állították hadrendbe a MI-24 harci helikoptereket, 30 éve repülik a MIG-29-est, és első nyugati típusként 20 éve üzemelnek a Bell-206 forgószárnyasok a bolgároknál.

Bulgária a rendszerváltás után megkezdte a repülőeszközeit nyugati típusokra cserélni. Hat PC-9M oktató és három C-27J szállító repülőgépet szereztek be, majd a légierő tizenkét AS.532 Cougar, a tengerészet négy AS.565 Panther helikoptert kapott. A további beszerzések azonban, egyetlen Airbus 319 VIP szállító repülőgép kivételével, pénz hiányában leálltak.

Az egyetlen nagyjavított Mi-17-es hozta a zászlót

A Légierő fő harci típusai a MiG-29B/UB vadászrepülőgépek, amelyek hadrafoghatósága egyre alacsonyabb volt, a mélyponton mindössze 3-4 üzemképes repülőgéppel. A neuralgikus pont a hajtóművek valamint a nagyjavítások biztosítása volt. Az előző kormányzat az orosz nagyjavítástól elzárkózott, és az RD33 gázturbinák javítását is a lengyelekkel bonyolították volna, akik orosz garancia nélkül kezdtek bele. Nos, a lengyel nagyjavítások saját légierejükben sem voltak sikeresek, két repülőgépet is vesztettek műszaki okok miatt. A bulgáriai hadrafoghatóság olyan alacsony volt, hogy amerikai F-35/16 repülőszázadok is voltak Ignatyevón rotációs rendszerben több évig, bilaterális szerződés alapján, légirendészeti feladatok ellátására.

Elfogás-demo MiG-29-essel és C27-essel

A bolgárok Radev elnök (volt MiG-21/29 vadászpilóta, a légierő volt parancsnoka) beiktatása után orosz szupportra kötöttek ismét. Jelenleg legalább fél tucat hadra fogható vadászrepülőgéppel rendelkeznek. A repülőnap előtt a tengerparti Sablai lőtéren R-73 mellett R-27-es rakétákkal is éleslövészetet rendeztek, és erre az alkalomra meghívták a Szerb Légierő Fulcrumjait. A másik harci típus a Szu-25K/UBK, amelynek üzemeltetése hasonlóan problémás. A Bezmer bázisról üzemelő Gracs (Varjú) század egy ideig kivonásra is került, majd a repülőgépek nagy részét a fehéroroszoknál nagyjavítják, de 4-5 darabbal ismét elkezdték a kiképző repüléseket. A nagyjavítás és üzemidő hosszabbítás miatt embargósértéssel vádolták meg Bulgáriát, valószínűleg azért, mert az alkatrészek orosz gyártmányúak. Az első repülőgépek elkészültek, bolgár források szerint átutalták az ellenértéket, de több forrás szerint a nyugati bankrendszer letiltotta a továbbítást Belorussziának. Kiképző repülőgépeik között még mindig repülnek L-39ZA Albatroszok, bár csak néhány példány repülőképes.

Radev elnök, volt MiG-pilóta és légierő-parancsnok

A forgószárnyas fronton is keverednek az eszközök, mert a Super Puma/Cougar helikopterek alkatrész utánpótlása szintén pénzkérdés. A helikopterekből nagyobb mennyiség átvételét ezért lemondták. A hat Mi-24 és öt Mi-17 helikopterük közül, saját forrásból, hazai nagyjavítással egyetlen Mi-17-est és két Mi-24-est állítottak ismét rendszerbe Krumovóban. Ezekkel az alapképességet ha nem is, de a kiképzés fenntartják.

A vadászgépfronton a MiG-29 leváltására indított beszerzések előkészülete már rétestészta-hosszúságú, hiszen először JAS-39C/D repülőgépek vásárlását vagy lízingjét akarták, szinte a szerződéskötésnél voltak, amikor a kormányváltás után valahogyan az amerikai LM F-16V vadászgépek vásárlásra váltott a folyamat. A repülőgépeket, kiképzéssel és fegyverzettel 1,6 milliárd dollárért akarják szállítani az amerikaiak, a bolgárok azonban a parlamenti döntés szerint  maximum 1,04 milliárdot szánnának a típusváltásra. Mladenov miniszterelnök szerint a Svéd Királyságtól ismét árakat kértek, de ez lehet, hogy csak nyomásgyakorlás az Lockheed felé. Az biztos, hogy jelenleg szerződés nincs.

A mai bolgár 29-es pilóták

A nyílt napot kormányzati szintén is komolyan vették, Radev elnök és felesége is részt vett az ünnepségen. A többezer fős közönség előtt a statikus kiállításon egy-egy 29B és UB, két Cougar, és egy-egy kivont MiG-21Bisz és UM volt. Légvédelmi rakéták közül egy 2K12 Kub (SA-6) és egy S-200 Angara (SA-5) volt látható.

A dinamikus bemutatón a 419-es oldalszámú Mi-17 zászlót hordozott, majd később baby-bucket tűzoltást mutatott be. Repült két Cougar, amellyel MEDEVAC, illetve CSAR bemutatót tartottak, utóbbinál a 142-es oldalszámú Hind is közeltámogatást nyőjtott. A Mi-24-est orosz módra Krokodilnak becézik a buta NATO-féle Szarvastehén (Hind) kód helyett.

Nem Szarvastehén, hanem Krokodil!

A MiG-29-esek háromszor emelkedtek a levegőbe. Légiharc bemutatót, repülőgép elfogást és szólót is repültek. A határsértő az egyik C-27J volt, amellyel később szintén demót repültek. Két bezmeri Szu-25K is rövid „close in support” bemutatót tartott, és az egyik PC-9M-el is repültek, akárcsak L-39ZA-val. A jubiláns Bell-206 futár helikopterek is többször a levegőbe emelkedtek.

Bulgária összességében a békeidős NATIMADS (NATO egyesült rakéta és Légvédelmét) a légirendészeti feladatukat, országuk szuverenitásának ellenőrzését most külföldi segítség nélkül végzi.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!