Csodamadár hatalmas szárnyakkal, az első rekordok

iho   ·   2015.04.28. 16:15
cim
A száraz tények

2015. április 15-én két új országos rekord született kétüléses kategóriában vitorlázórepülésben. Jelenleg a rekord hitelesítés alatt áll. Laurinyecz Sándor és Borkuti Béla pilóták a Békéscsaba–Pásztó–Mátészalka–Békéscsaba 540 kilométeres útvonalon, deklarált háromszögön távolsági és 119,76 kilométer per órás sebességi csúcsot állítottak fel. Jól vizsgázott az EB28Edition kétüléses vitorlázó repülőgép, amely nélkül nehéz lett volna a csúcsjavítás. Ebben a kategóriában jelenleg ez a legjobb teljesítményű repülőgép, köszönet érte a Borkuti Béla pilótának és szponzornak, aki bérli a repülőgépet.

Az előzmények

És akkor kicsit részletesebben: nemrég számolt be az iho/repülés ennek a remek gépnek az érkezéséről és első repüléseiről Magyarországon: a rendkívül modern, segédmotorral felszerelt, több mint 28 méteres fesztávolságú német konstrukció gyári adatok szerint 65-ös siklószámmal végre igen ütőképes és esélyes repülőgép lesz a nyári őcsényi Vitorlázórepülő Eb-re két magyar pilótának. A helyzet eddig sokszor fordított volt: a tehetséges magyar versenyzők sűrűn kellett, hogy megelégedjenek a maguk nem annyira jó helyezésével, mert a gépük teljesítménye nem érte el az élmezőnyét: most viszont itt van ez a csodamadár, és ahogy sikerül összesimerkednie gépnek és pilótának, annál több lehet a remény a jó szereplésre.

Már korábbi cikkünkben is jeleztük, hogy ez az ismerkedés feltehetően újabb magyar rekordokra vezethet még a verseny előtt: nos íme meg is született az első kettő. Hogy hogyan, arról maga Laurinyecz Sándor küldött beszámolót az iho/repülésnek.

Ahogy a pilóta megélte...

„Már több mint 20 órát sikerült gyakorolnunk az EB28-as típussal. Olyan, mint egy paripa, amit be kell törni, igazi izomgép. Nagy fesztávja, tömege miatt elég lassan lehet táncba vinni a termikekben. Viszont nagyon jól siklik, hatásosan delfinezik.

Borkuti Béla másodpilóta és komputermester a hátsó ülésben bűvöli az LX ZEUS fedélzeti navigációs berendezést és számítógépet, figyeli a korlátozott légtereket és állítja a Mc értékeket az optimális siklósebességhez. Megosztjuk a munkát és jobban oda tudunk figyelni, összpontosítani a feladatunkra.

Ezen a napon már korán kaptuk a híreket, ki milyen távra indul, megnéztük az aktuális időjárási adatokat, termikszámításokat. Csak felszállás előtt dőlt el végleg a tervezett repülés útvonala. Végül a Békéscsaba–Pásztó–Mátészalka–Békéscsaba 540 kilométeres háromszög repülés mellett döntöttünk. Alacsonyról, 1200 méterről indultunk, gondolva arra , ha későn érkezünk, ne legyen több 1000 méternél a magasságkülönbség az indulás és az érkezés között.

Gyöngyös és vidéke

Kétméteres emelésekben tempóztunk Pásztó, az első fordulópont felé. Felhőpamacsok alatt delfinezve haladtunk, csak az erősebb emelésekben álltunk meg. Azután a távoli horizonton megjelent a Mátra körvonala. Messziről látszottak a masszív cumulusok a Mátra déli oldalán. 3 m/s-os emeléseket sikerült kikörözni. Pásztó fordulás után kiváltottunk ismét a Mátra déli oldalára, majd a Kékes után egy sötét felhő alól láttunk egy vitorlázógépet felénk haladni magasan. Már tudtuk, hogy jó emelése lehetett, meg is találtuk.

Szép látvány tárult elénk, amikor végigrepültük a Mátra és a Bükk-hegység déli lejtőit. Gyöngyös, Eger és a távolban Miskolc városát elhagyva elértük a Tiszát, Tiszaújváros magasságában. Az időjárás tartva jó periódusait, mi pedig jó siklópályát választva, elérjük Mátészalka térségét, a második fordulópontot. Majd szembe szélbe fordulva, irány az utolsó szár a cél felé.

A gép műszerfala

Debrecen Infónak bejelentkezünk, keresztezzük a légterét. A furcsa lajstromjel hallatán érdeklődve kérdezi repülőgépünk típusát. „Ez egy szuper kétüléses vitorlázógép, 28,3 méter fesztávval és 65-ös siklószámmal” – hangzott a válaszunk. További jó utat kívánt, mi pedig lassan elértük a végsikláshoz szükséges optimális magasságot.

Hatvanhat kilométerről kezdtük a végsiklást, majd beérve a célba, nagy volt az öröm. 18 kilométer per órával sikerül megdönteni a régi rekordot!

Egy kis statisztika a repülésről: átlagemelés 2,4 m/s, 16 termikben emelkedtünk, átlagos siklósebesség 161 kilométer per óra, siklószám 60! Kicsit óvatosak voltunk.

Nyíregyháza, még a reptér is kivehető

A tervek szerint folytatjuk majd a rekordok javítását, közben készülünk a versenyekre. Május elején Szeged-Szatymazon az LX Navigation Cup versenyen indulunk először.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek