A repülőgépek versenyében a vitorlázó kategória helyzeti előnyben van: az igazi teljesítménygépek hosszú és keskeny (kis húrhosszúságú) szárnyakkal, karcsú törzsekkel épülnek, ráadásul általában fehér színben. Karcsúbb, kecsesebb kreatúrákat elképzelni is nehéz az aviatikában. Ehhez persze jön még egy „trükk”, az, ahogy a mai modern műanyaggépek szárnyai mozognak.

(fotók: Binder Flugzeugbau)

Ahogy nő ugyanis a sebesség, ezek a karcsú, rugalmas szárnyak felhajlanak, és egészen elképesztő látványt kölcsönöznek a suhanó madaraknak. Külön emeli a szépségét az osztatlan, egy darabból készült kabintető. Ez a csodálatos gép, az EB 28 egy német típus, a Binder-féle Flugmotoren und Flugzeugbau alkotása.

A következő gyári fotón méginkább érzékelhető, milyen az, ha egy kétszemélyes repülőgép 28,3 méteres fesztávolságú. A törzs tetején lévő fekete sáv azt jelzi, hogy ráadásul az új és igen hasznos „divatnak” megfelelően ez a teljesítménygép is rendelkezik egy kibocsátható és behúzható motorral. A gép siklószáma 65, vagyis egy méternyi magasságvesztés mellett 65 métert jut előre. Gondoljunk bele, mit is jelent ez: mondjuk ha valaki Dunakeszi fölött valamivel több mint ezer méter magasról siklásba fog, ideális esetben mindenféle emelés nélkül egészen a Gyöngyös környéki Pipishegyi repülőtérre tudna ezzel a géppel elrepülni.

Számunkra külön öröm, hogy egy ilyen gyönyörű géppel fél éven át magyar pilóták is repülnek. Laurinyecz Sándor békéscsabai sportrepülő, a magyar élmezőny egyik jelese mondta el az iho/repülésnek: a bérelt gép Laurinyecz Sándorral és a hátsó ülésben a szponzor és ugyancsak versenypilóta Borkuti Bélával nyáron ott lesz az őcsényi Vitorlázórepülő Európa-bajnokság mezőnyében. Ami a laikus számára is azt jelenti, hogy a legjobb technikát felvonultató szabad osztályban a mi sportolóink végre egy olyan repülőgéppel versenyeznek, amely valóban a tehetségüknek megfelelő pozíciót nyújt nekik, korábban ugyanis sokszor az volt a küzdelem lényege, sikerül-e magyar pilótának a legjobbaklhoz képes gyengébb teljesítményű vitorlázógéppel is bekerülni a dobogóesélyesek közé.

(fotó: Nagy-Kovács Beáta Míra)

A hosszú szárnyú madarat néhány napja Budaörsön repülte be néhány hazai ász, majd szállítókocsin vitték Békéscsabára. Reméljük, lesz még alkalmunk Őcsény előtt részesülni abban az esztétikai élményben, hogy a levegőben látjuk a jelenleg Magyarországon fellelhető legnagyobb fesztávolságú vitorlázógépet.

Sorozatunk korábbi darabjai

Érdek nélkül tetszik: hova rohanjunk?!

Érdek nélkül tetszik: kecsesen elektromos

Érdek nélkül tetszik: San Francisco utcáin

Érdek nélkül tetszik: landolás a semmi közepén

Érdek nélkül tetszik: Melbourne villamosai

Érdek nélkül tetszik: Mach Loop csodái

Érdek nélkül tetszik: Déli a harmincas évekből

Érdek nélkül tetszik: messze még a tavasz!

Érdek nélkül tetszik: leoldás döntő pillanatban

Érdek nélkül tetszik: mindig itt bicikliznénk...

Érdek nélkül tetszik: a hosszú 787-es és a rejtett arányok

Érdek nélkül tetszik: kivéve a béke hava

Érdek nélkül tetszik: szivárványos szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: amikor még eredeti színükben pompáztak

Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból

Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka

Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása

Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek

Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!

Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta

Amikor Kim Dzsongun

Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is

Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!

Érdek nélkül tetszik: villámok között

Érdek nélkül tetszik: a zöld komp

Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte

Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag

Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra

Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk

Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég

Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!