Csúszik a holding
A korábbi ígéretek szerint 2012. január 2-án kellett volna megalakulnia a Nemzeti Közlekedési Holdingnak. Ez azonban nem történt meg. Arra voltunk kíváncsiak, hogy mi az oka a csúszásnak, illetve, hogy mikorra várható a holding felállítása.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rövid válaszban közölte, hogy a folyamat megindítása legkorábban 2012 második negyedévében várható. A csúszás oka az NFM szerint, hogy „a MÁV teljes körű adósságkonszolidációjának elmaradása, a fennmaradó banki kötelezettségek, jelzálogok az eredeti tervek és ütemezés felülvizsgálatát teszik szükségessé. A szervezeti átalakítás tartalmát, lehetséges módját a megváltozott keretfeltételekhez kell igazítani”.
„A tavalyi év fontos eredménye, hogy a MÁV és a Volánok vagyonkezelése már jelenleg is egységes felügyelet alatt van az MNV Zrt.-nél. A vállalatcsoporton belül végrehajtható lépéseket a MÁV Zrt. megkezdte kiszolgáló leányvállalatai (Gépészet, Trakció) MÁV-Start alá rendelésével. Továbbra is tervben van az önálló pályavasúti vállalat létrehozása. Az öt évre szóló pályaműködtetési szerződés nyár végi megkötése kiszámítható feltételeket biztosít a vasúttársaság számára” – áll a minisztérium ihónak adott válaszában.
A közlekedési társaságok közös irányítás alá vonása régóta terv. Az első konkrét lépés 2010 janurájában történt, amikor megalakult hat buszos közlekedési konzorcium:
- a RónaBus Észak-Alföldi Regionális Közlekedési Konzorcium (a Hajdú Volán vezetésével)
- a Nordbus Észak-Magyarországi Regionális Közlekedési Konzorcium (a Borsod Volán vezetésével)
- a Dél-Alföldi Regionális Közlekedési Konzorcium (a Tisza Volán vezetésével)
- a Közép-Dunántúli Regionális Közlekedési Konzorcium (az Alba Volán vezetésével)
- a Nyugat-Dunántúli Regionális Közlekedési Konzorcium (a Kisalföld Volán vezetésével)
- a Dél-Dunántúli Regionális Közlekedési Konzorcium (a Gemenc Volán vezetésével)
Az összevonás kapcsán mintegy 800 millió forint megtakarítással számolt az állam, a közlekedésszervezési, műszaki és ellenőrzési együttműködéseknek köszönhetően. A konzorciumok működése hamar lekerült a napirendről, ezt jól jelzi, hogy mindössze a Nordbusnak készült el a honlapja, ahol a legfrissebb bejegyzés 2010 februári.
A konzorciumok helyett 2011 nyarán az állam már egy Nemzeti Közlekedési Holding megalakításában látta a megoldást. A Nemzeti Közlekedési Holdingot eredetileg a MÁV Zrt., illetve 24 Volán-társaság integrálásával hozták volna létre, de volt olyan ötlet is, hogy a BKV Zrt. is bekapcsolódna. Ez utóbbi ötlet hamvában holt, még az előtt elvetették, hogy napirendre került volna a kérdés.
Az eredeti koncepció szerint, a holding keretében szeretné a kormányzat megszüntetni a párhuzamos közúti-vasúti közlekedést, a szakemberek szerint ezt azonban holding nélkül is meg lehetne tenni, mivel állami cégekről van szó.