Látványos bemutató: új típus született

A floridai West Palm Beach volt a helyszíne az első elkészült S-97 Raider könnyű taktikai helikopter bemutatásának: a gép az úgynevezett fegyveres felderítő kategóriájában egy jövendő tender versenyzőjeként szerepelhet, az amerikai hadsereg OH-58D Kiowa Warrior helikoptereinek váltótípusaként.

A jelentős részben kompozit-építésű, merev bekötéses koaxiális (egymás felett elhelyezett ellenforgó) rotorokkal és egy a farokrészen elhelyezett tolólégcsavarral készült gép egy korábbi sebességi világrekorder kísérleti szerkezet alapelemeinek továbbfejlesztésével épült, az X2 koncepció alkalmazása révén az utazósebessége a hagyományos felépítésű helikopterekének kétszerese, 220 csomó lesz, azaz 407 kilométer óránként.

Az öt tonnás gép 10 ezer lábon repülhet, számos fegyverfajtát hordozhat külső tartókon. Ami különösen fontos, hat felfegyverzett katonák vihet a belső terében, miközben a tervek szerint sokkal kisebb lesz a zajhatása, magasan fekvő területeken és/vagy és meleg időben is elég a teljesítménye a feladatokhoz, állítja a gyár ismertetője.

Ami kicsit meglepő: a gépnek csak egyetlen General Electric CT700 hajtóműve van, ellentétben a kategóriában ajánlott gépekkel, viszont behúzható a futója, ami erősen csökkenti a légellenállást és nyilván fontos szerepe van a nagy sebesség elérésében. A gép a levegőben tankolható, egy C-17-esbe négyet lehet bepakolni, két pilótával repül és fly-by-wire repülésvezérléssel irányítható, a merev bekötésű rotorok révén különlegesen jó manőverező képességekkel rendelkezik, a gép és rendszerei 3 g-s túlterhelésre méretezettek.

Építés közben <br>(Fotók: Sikorsky)

Mindezzel különösen alkalmas a különleges bevetések végrehajtására, úgyhogy a gyártó a hadseregen túl a tengerészgyalogság és a haditengerészet érdeklődésére is számít. Külső szakértők ugyanakkor fantáziát látnak egy ilyen gép polgári alkalmazásában is ott, ahol a helyből fel- és leszállás képessége mellett a sebesség akár élet-halál kérdése lehet, például kutató-mentő illetve légimentő feladatkörökben, de akár off-shore platformok ellátásában is.

Mindenesetre a gép mindenképp új technológiát jelent, illetve ha szolgálatba állítják, harminc éve az első igazán friss és a korábbiakhoz képest eltérő teljesítményű és elrendezésű gép lesz a piacon, legalábbis a Sikorsky értékelése szerint. Először idén év vége felé vagy jövő év elején repül.

Koax rotorok, tolólégcsavar, behúzható futó, kompozit törzs, belső kabin, külső fegyvertartók

A gép fejlesztését a Sikorsky befektetők 25 százalékos részvétele mellett finanszírozza, miközben a Boeing partnereként ugyanezzel a technológiával, a hasonló szerkezetű, de nagyobb és kéthajtóműves SB.1 Defiant építésével készül a hatalmas UH-60 Blackhawk flotta leváltását célzó tenderre, amelynek technológia-demonstrátor szakaszára már kiválasztották a Sikorskyt és legnagyobb versenytársát, a Valor nevű billenőrotoros koncepcióval induló Bell Helicoptert.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!