Most még békésen lebzselnek a vízibivalyok Karaburun mellett a mezőn, de ha Recep Tayyip Erdogant a jövő héten elnökként újraválasztják, az erősen fenyegetni fogja ezt az idillt. Az államfő a választási kampányában ugyanis egy gigantikus hajózócsatorna képét rajzolta fel a Fekete- és a Márvány-tenger között, mely a Boszporuszt tehermentesítené. A természetvédők persze szörnyülködnek, és a helyi lakosok sem osztoznak a projekt feletti államfői lelkesedésben.

A helyiek fő tevékenysége a vízibivalyok tenyésztése, és persze jól látják, hogy a csatorna építése és üzemeltetése mindennek a végét jelenti. De hivatalos helyen is aggódnak. Az isztambuli várostervezési kamara tudományosabb megfogalmazása szerint a mezőgazdasági tevékenység a csatorna által érintett területen veszélybe kerül, a város vízellátását is fenyegeti a projekt. Az utolsó Isztambul körüli erdők egyikén átfutva a csatorna körülbelül húszezer futballpályányi erdő kipusztítását jelentené, ami azért is tragikus, mert Isztambul és környéke nagyon szűkölködik a zöldterületekben. A város lélekszáma az 1945-ös másfélmillióról ma tizenötmillióra nőtt.

A tervezett csatorna nyomvonala (forrás: propertytr.com)

Jóllehet Erdogan a választási kampányban azt is megígérte, hogy az isztambuli Atatürk-repülőteret városligetté alakítja át, a kritikusok nem nyugszanak. Ők ugyanis a projektben nem csak egy hajózócsatornát látnak, hanem egy kísérletet, hogyan lehet az ingatlanfejlesztés számára új, eddig érintetlen területeket elérhetővé tenni. A dolgokat folyamatában látva kirajzolódik, hogy Erdogan 15 éves hivatali ideje alatt erősen ráfeküdt az ingatlanfejlesztésekre. Isztambulban egy új Boszporusz-híd épült, a Marmaray-alagútról nem is beszélve. A napokban nyitották meg a világ második leghosszabb kétcsöves közúti alagútját Kelet-Törökországban. A tervezett csatorna Fekete-tengeri torkolatának közelében már épül egy óriási új repülőtér, a csatorna-projekt azonban az eddigiek közül a legbecsvágyóbb.

A választási kampányban Erdogan azt hangsúlyozta, hogy az új mű a Panama- vagy a Szuezi-csatornával is összevethető lesz. A Boszporusz feltétlenül tehermentesítendő, ez a világ egyik legforgalmasabb hajóútja, sok baleset történik a szorosban. A terezett csatorna napi és irányonkénti 160 hajós forgalmával jelentősen rövidítheti a jelenlegi várakozási időket, amelyek jelenleg akár több napot is kitehetnek.

Az ellenérvek között szerepel, hogy a megnövekvő hajóforgalom a Márvány-tenger törékeny ökológiai egyensúlyát veszélyeztetné, arra sincsen semmiféle számítás, vagy garancia, hogy a költségek valaha megtérülhetnek. A biztonságpolitikát szem előtt tartók azzal érvelnek, hogy nem szerencsés, ha Isztambul egyik fele gyakorlatilag szigetté válik.

A projekt támogatói azok közül kerülnek ki, akiknek földtulajdona van a tervezett csatorna mentén. Az ingatlanbiznisz is beindult, már épülnek azok a lakóházak, melyeket a vízre történő kiváló kilátással hirdetnek. Igen, az építés pusztulással is jár, de új is jön létre. A végén mindeni nyer – érvelnek ők.

Idealizált látványtervekben sincsen hiány (forrás: nex24.news)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!