Év végi Ikarus-ünnep Budapest belvárosában és a reptéren

iho/közút   ·   2018.12.24. 18:00
lkk_ikarusok0

Ezen a napon mutatkozik be hivatalosan a Malév autóbuszflotta két új tagja. Az egyik az Ikarus-Scania 396-os, amely harminc évvel ezelőtt állt szolgálatba a légitársaságnál. Ezt az autóbuszt az elmúlt hónapokban a BKV Zrt. és az LKK közös projekt keretében újította fel. A másik egy Ikarus 250-es, amelynek rekonstrukciója idén Kecskeméten zajlott és a Zsótér László grafikusművész által tervezett, jellegzetes fehér-zöld-kék fényezést kapta.

A képre kattintva galéria nyílik (fotók: LKK)

A program

Fotópályázat

Az LKK évzáró fotópályázatot is hirdet. Január 6-áig lehet majd beküldeni a hat történelmi autóbuszról a városban és a repülőtéren készült fényképeket. Egy hatfős zsűri választja majd ki a három legjobbnak ítélt alkotást. Az első helyezett egy délutánra (hat órára) megkapja a rendezvényen szereplő autóbuszok közül azt, amelyik legközelebb áll a szívéhez, és vezetőnk oda viszi vendégeivel együtt, ahová szeretné. A második helyezett egy három órás reptérlátogatást tehet – akár negyvenhat vendégével együtt – az Ikarus 250 Malév Air Tours autóbusszal. A harmadik helyezett pedig egy különleges, VIP reptérlátogatást nyer az egyik oldtimer előteres autóval.

A hat Ikarus december 29-én reggel 8 órakor érkezik a Budai Vár alá, az Attila úti (Dózsa György tér) autóbuszparkolóba. A statikus bemutatón bárki megcsodálhatja a korhű módon restaurált járműveket, amelyek ezt követően (8:45) több kört tesznek az Attila út és a Krisztina körút érintésével. A konvoj a regisztrált utasokkal 9 órakor indul a repülőtérre az Erzsébet híd érintésével. A Gellérthegynél látványos és izgalmas fotózás zajlik majd, amelyhez bárki csatlakozhat. A résztvevők felsétálnak a Döbrentei tér feletti kilátópontokhoz, ahonnan megörökíthetik, amint a hat történelmi autóbusz formációban kétszer is áthalad az Erzsébet-hídon Pestről Budára.

Az együttállás után a Malév autóbuszok elindulnak az Aeroparkba. Útközben több helyen is megállnak, hogy utasaink mindegyik típust kipróbálhassák. A program ezt követően az ország kedvenc repülőmúzeumában, az Aeroparkban folytatóik (körülbelül 11:00–12:30), ahol az autóbuszok a korszakuknak megfelelő történelmi repülőgépek mellé állnak fel. Közben a gépek fedélzetén az Aeropark munkatársai mesélnek a legendás típusok múltjáról. A statikus bemutató után indul az Ikarus-karusszel a múzeum területén, amelyen a látogatók különleges fotókat készíthetnek a Malév autóbuszokról.

A járművek körülbelül 13 órától kétórás reptérlátogatásra viszik a résztvevőket, akik – a többi között – megtekinthetik a világ legnagyobb kéthajtóműves gépének felszállását. A reptéri túra során lehetőség lesz a hat autóbusz együttes fotózására a műemléki védettséget élvező 1-es terminál épülete előtt, a légi oldalon.

A repülőtéri kirándulás, és az autóbuszok alkonyati fotózását követően a konvoj visszaindul az Attila útra, érintve Budapest belvárosát és Duna-partot.

A konvoj két új tagjáról

Ikarus 250: Jellegzetes, kék, zöld, fehér színösszeállítás; a harminc éve jól ismert, ikonikusnak számító betűtípus a Malév feliratnál. Nemcsak új külsőt, hanem alapos műszaki felújítást kapott a Légiközlekedési Kulturális Központ egyik Ikarus 250-ese. A négy évvel ezelőtt vásárolt jármű mostantól azokat az arculati elemeket viseli, melyek kereken három évtizeddel ezelőtt jelentek meg a légitársaságnál és Zsótér László grafikusművész nevéhez kötődnek. A restaurálás tavasszal Kecskeméten az Autó Univerzál Kft.-nél indult meg. A szakemberek a járművet szétszerelték, lecsupaszították, alaposan átvizsgálták, a korrodált szerkezeti elemeket pedig kicserélték. A többi között új padlózatot, műszerfalat és klímaberendezést építettek be.

Ikarus-Scania 396: Három tengelyes, éppen harmincéves, kifejezetten a Malévnak készült, ötvenegy utas szállítására alkalmas. Az Ikarus-Scania 396-os is hamarosan szolgálatba áll a reptérlátogatásokon. 1988-ban, az új arculat bemutatásakor két ilyen különleges 396-os érkezett a légitársasághoz, ezek a járművek azonban – vállalaton belüli egyeztetés hiányában – nem az akkor bevezetett, Zsótér-féle arculatot kapták. A háromtengelyesek '88 őszén készültek Mátyásföldön szoros Scania együttműködéssel, de tisztán magyar formatervvel, ami a mai napig modern külsőt ad az autóbusznak. A 396.68-asok zászlóshajónak számítottak a Malév közúti flottájában. A most elkészült autóbuszt a BKV a Légiközlekedési Kulturális Központtal együttműködve újította fel. A BKV nosztalgiaflottáját képező kocsi restaurálása, alapos külső-belső felújítása Kelenföldön zajlott az elmúlt hónapokban.

 

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek