Érdekes részleteket közölt az orosz légierő két szuperszonikus bombázójának mostani venezuelai útjáról az egyik, katonai repüléssel foglalkozó portál. A jelek szerint a Tu-160-asok nagy repülése öt évenként ismétlődik, először 2008-ban, majd 2013-ban tettek a szuperbombázók hasonló látogatást a baloldali vezetésű latin-amerikai országban. Persze a repülés most némiképp más közegben zajlott, amit az is bizonyít, hogy milyen kemény nyilatkozatok kísérték a tízezer kilométeres áttelepülést egyfelől a Pentagon, másfelől az orosz honvédelmi tárca között. A mostani, sokkal  feszültebb légkörben a repülés a jelek szerint a korábbiaknál nagyobb jelentőséget kapott.

És megkapták a gépek az esedékes díszkíséretet is: a norvég légierő F-16-osai és a RAF Typhoonjai szálltak fel és tartották szemmel a bombázókat, amelyek azonban ez alkalommal nem közelítették meg a partokat és szigorúan nemzetközi vizek felett húztak dél felé.

A két Blackjack a Szaratov melletti Engels bázisról szállt fel, de a pályájukat követő spotterek jelzései szerint a gépek Oroszország észak-nyugati körzete felé vették az irányt, a Murmanszk és a Kola-félsziget kikerülésével fordultak dél felé. Két másik gép is Venezuela felé vette az irányt Engelsről, egy An-124-es szállítógép és ez Il-62-es veterán utasszállító, előbbi műszaki felszerelést és esetleg szükséges pótalkatrészeket vihetett, utóbbi pedig a bombázók látogatását kísérő katonai vezetőket – köztük az orosz légierő vezérkari főnökét –, diplomatákat, újságírókat. Ezek a gépek a rövidebb úton, Európát átrepülve tartottak Dél-Amerika felé.

(térképvázlat: aereo.jor.br)

A spotterek ugyanakkor egy harmadik gépet is felfedezni véltek, amely a bombázókkal valahol félután találkozott az óceán felett, de nem repült velük együtt tovább Venezuelába, hanem kisvártatva visszafordult, ez vagy egy tartalék Tu-160-as lehetett, vagy egy tankergép a biztonság kedvéért: hogy közben volt némi zavar a nevek körül, mert egyes források a Vlagyimir Sudec nevű példányt emlegették, halványan ugyan, de az előbbi, a harmadik Hattyú verziójára utal. Az biztos ugyanis, hogy Montevideo mellett a nemzetközi repülőtéren a Nyikolaj Kuznyecov és a Vaszilij Resetnyikov nevét viselő gépek szálltak le.

A The Aviationist összefoglalója szerint a nukleáris csapásmérésre képes gépeken ezúttal nem voltak éles fegyverek, nagy hatótávolságú cirkáló rakéták, és az érkezésről készült és közreadott felvételeknek is inkább volt valamiféle protokoll-hangulata, mint egy igazi hadgyakorlaté, vagyis ez is hangsúlyozza a repülés demonstratív jellegét, egyfelől kiállást a jelenlegi venezuelai kormány mellett, másrészt annak érzékeltetését, hogy mire képes az orosz stratégiai légierő.

Igaz, jelenlegi adatok szerint a Tu-160-asból mindössze 16 áll szolgálatban, viszont egy félbemaradt  példányt már az M2-es új verzió prototípusaként fejeztek be, fejlettebb avionikával, új szenzorokkal, kommunikációs rendszerrel, igaz, hírek szerint az eredeti hajtóművekkel, ezekből a következő években ötven vadonatúj gépet akarnak építeni, miközben az „eredeti” Hattyúkat is eszerint modernizálják.

(fotó: Orosz Védelmi Minisztérium)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!