Tovább bővült a budapesti CAF-flotta

A teljesített futáspróbák és a sikeres hatósági vizsgák után újabb villamost adott át a spanyol gyártó a BKK-nak, ezzel már húsz új villamos közlekedik a fővárosban.
Sikeres hatósági vizsgát tett egy újabb CAF-villamos, a 2272-es pályaszámú. A korábban megrendelt, jelenleg is gyártás alatt lévő, 51 példányos flotta járműveit a spanyol gyártó folyamatosan adja át a BKK-nak, a csomag utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végétől szállíthat utasokat.
Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt korszerű villamosoknak kulcsszerep jut az utazási komfort és az utaselégedettség növelésében, az esélyegyenlőség megteremtésében, a klímacélok elérésében, valamint az energiahatékonyság javításában.
Az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam 54,15 milliárd forintos társfinanszírozásával megvalósuló, „51 db CAF villamos beszerzése Budapest részére” című, IKOP_PLUSZ-1.1.0-23-2025-00012 azonosító számú járműbeszerzési projektnek köszönhetően a jelenlegi harmincról több mint negyven százalékra emelkedhet a forgalomban lévő alacsonypadlós villamosok aránya Budapesten.
A megújuló járműállomány lehetővé teszi, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak. Ezt azt jelenti, hogy az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is folyamatosan bővülhet az alacsonypadlós és légkondicionált villamosok száma.
Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével és az európai uniós infrastrukturális források rendelkezésre állását követően, valamint a szükséges beavatkozások, mint például az áramellátás fejlesztésének vagy egyes végállomások átépítésének elvégzése után a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán is megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak.
A BKK és az Irányító Hatóság aláírta a támogatási szerződést, amely európai uniós forrásból, az IKOP Plusz-1.1.0-23 felhívás keretében garantálja a járművek további finanszírozását. Csakhogy a szerződés nem tér ki a szükséges infrastrukturális fejlesztések finanszírozására, ezek hiányában problémákba ütközik a villamosok tartós és hatékony üzemeltetése, valamint újabb vonalak bevonása az alacsonypadlós hálózatba. Enélkül nem valósítható meg a jelenleg alacsonypadlós villamossal nem járható vonalak fejlesztése, további peronok akadálymentesítése, valamint az érkező villamosok kocsiszíni tárolási, illetve kiszolgálási feladatainak ellátására történő felkészítése.
A BKK által előkészített infrastrukturális fejlesztésekre a Kormány – korábbi határozatával ellentétben – továbbra sem teszi elérhetővé a fővárosnak a szükséges uniós forráshoz való hozzáférés lehetőségét, miközben az fenntartja rá az igényét.
Írásunk a BKK hivatalos közleménye alapján készült.
(Nyitóképünkön a frissen forgalomba állt 2272-es CAF. Kép forrása: BKK)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!