Szakmai körökben evidencia, laikusok között nem annyira: egy utasszállító korának kevesebb köze van a biztonság fokához, mint a karbantartás, üzemeltetés minőségének. Ezzel együtt, tekintettel nyilván elsősorban épp a laikus közönségre, vannak légitársaságok, amelyek büszkén hivatkoznak fiatal flottájukra, és persze a gépek átlagéletkora bizonyos üzletpolitikai tendenciákat is tükröz.

A CH Aviation légiközlekedési hírszolgáltató és elemző cég listái mindenesetre érdekesek abból a szempontból, hogy az abszolút átlagéletkor szerint a európai és a globális rangsor az első négy helyen azonos: két társaság rendelkezik egy év alatti flottával, a Norwegian Air Sweden és a Wizz Air UK – 0,74, illetve 0,95 év – igaz, egyik esetében sem beszélhetünk túl nagy gépparkról, az első öt, a második tíz gépet repültet, a harmadik helyen álló Norwegian UK (1,04 év) 13, a SAS Ireland 9 utasszállítóval dolgozik. Vagyis valamennyi éllovas kiterjedt társasági csoportok kisebb leányvállalata, és az elemzés szerint ez annak köszönhető, hogy a Brexit közeledtével a csoportok sorra hozták létre a maguk kisebb regionális cégeit, és frissen beszerzett példányokat sorolnak hozzájuk.

Diszkont társaságok foglalják el a vezető pozíciókat életkor dolgában Ázsiában (flyadeal) és Dél-Amerikában is (JetSMART), mindkettő alig két éve működik, ami egyébként nem feltétlenül jelent ugyanolyan friss gépparkot, ellenkezőleg: Európában is láthattunk példát az elmúlt években arra, hogy nemrég kialakított légicégek más, akár csődbement vállalkozások (pld. AirBerlin) flottájából vették át az utasszállítóikat.

Az észak-amerikai rangsor érdekessége, hogy olyan társaság vezeti 3,85 évvel, amely 47 gépet üzemeltet (WestJet Encore), a Frontier – ugyanannak az Indigo Partners csoportnak a része, mint a Wizz – 90 példánnyal büszkélkedhet nem sokkal négy év alatti átlagéletkorral.

Külön kategóriába sorolták az ötven gépnél többet használó társaságokat – az első közöttük a 66 gépes VietJetAir 3,24 évvel – és a száz gépesnél nagyobb társaságokat – a vezető 4,7 évvel az Aeroflot, a második a kínai Hainan, 250 illetve 237 géppel, a 104 gépes Wizz ezen a listán a negyedik. Ezek a megatársaságok ugyanakkor sokkal magasabb, öt év körüli átlagéletkorú gépparkkal dolgoznak. Az elemzés szerint ezeknek a nagyoknak a gépbeszerzései komplexebb, bonyolultabb folyamatok, és több tőkét is igényelnek, mint a startupoké.

A jelenlegi, mondhatni sajnálatos tendenciának megfelelően a legkevésbé fiatal gépparkot az afrikai társaságok mutatják fel, a listavezető itt is két, nem túl rég alapított, kevés géppel repülő diszkont (a Jambojet Kenyában és a Royal Air Maroc Express), öt illetve hat géppel, de ezek átlagéletkora négy és fél illetve hat év feletti, értelemszerűen a többiek a listán szintén hat éven felüli flottát repülnek. Gyanítható tehát, hogy ezeket a cégek javarészt használtan szerezték be. Lehet ezt abból a szempontból is megközelíteni, hogy a nagy társaságok köréből már kisorolt példányok egyik fontos felvevőpiaca a fekete kontinens.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!