Foxy Lady túlélte, póttartályokra szállt az oldtimer vadász

iho   ·   2017.05.30. 08:45
cim

Megkezdődött az Egyesült Királyságban is az airshow-idény, ugyanakkor megtörtént az első incidens is, igaz, nem a légibemutató helyszínén, hanem onnan visszatérőben: a „szenvedő fél” ez alkalommal az egyetlen repülőképesnek megmaradt De Havilland DH-110 Sea Vixen kéthajtóműves, ikertörzsű harci gép volt az ötvenes–hatvanas évekből.

Az XP924-es jelzésű, jelenleg G-CVIX polgári lajstromjelű gép először 1963-ban repült, szolgált az egykori brit hordozók egyikének, az Eagle-nek fedélzetén, majd 1971-ben sorolták ki az aktív légiflottából. Többféle felhasználó, például az eredeti gyártó, a De Havilland Aviation után 2003-ban lett a Flying Bull gépe, és megkapta a sokak szerint azért nem igazán tökéletesen hozzá illő Red Bull festést. Az izgalmas vonalú gépet ekkor láthatta többször is a magyar közönség, amikor Budapest illetve a Duna felett a Red Bull repülőversenyek idején a Flying Bull bemutatót tartott. Majd ismét a Királyi Haditengerészet színeit kapta vissza, egy a tengerészeti légierő régi gépeinek üzemeltetésével foglalkozó cég üzemelteti, és jelenleg a Yeovilton haditengerészeti bázis az otthona.

Azóta is visszatérő sztárja a britanniai repülőbemutatóknak, a fenntartása elsősorban magánszemélyek adományai révén történik. A tavalyi szezon után épp május vége felé zárták le a téli karbantartási időszakot a sikeres tesztrepülésekkel. Ezután kerülhetett sor az idei első fellépésre a legendás Duxford repülőterén, az egykori RAF-bázison, az egyik legrangosabb repüléstörténeti gyűjtemény helyszínén, ahol nem is egyszer rendeznek egy-egy szezonban légibemutatókat, természetesen elsősorban régi gépek részvételével.

A The Aviationist beszámolója szerint a show-ról hazatérve azonban, az egy órás repülőút után, Yeovilton légterében a gép pilótája jelentette, hogy műszaki problémája van, és kérte, hogy átrepülhessen a reptér felett, hogy a toronyból szemrevételezzék a futóját. A földiek megbizonyosodtak róla, hogy a futókat nem sikerült kibocsájtani, a pilóta és a repülőtér személyzete felkészült a hasra szállásra.

A szemtanúk beszámolója szerint – és ezt a videofelvételek is tanúsítják – a földet érés pillanatában két mozzanat történt, egyrészt a pilóta leállította a hajtóműveket, másrészt ledobta a kabintetőt, nyilván azért, hogy ha a gép kigyullad, azt hamarabb elhagyhassa.

Ahogy a betont megérintette, úgy tűnik, a fúvócsövek is karcolták a pálya felületét, azonban a Foxy Lady meglehetősen hosszan csúszott tovább, de láthatóan nem a törzsén, hanem a szárnyak alá rögzített póttartályokon. A mentőalakulatoknak, tűzoltóknak nem kellett közbeavatkozniuk, a pilóta is megúszta sérülések nélkül. Egyelőre kevés a hír róla, de valószínű, hogy a Sea Vixen javítható, és ha kap elég adományt, visszatérhet a történelmi légibemutatók világába.

A The Aviationist cikke kissé borúlátóan idézi fel az elmúlt évek airshow baleset-sorozatát, amely két éve éppenséggel Nagy-Britanniában kezdődött, amikor egy szintén koros harci gép, egy Hawker Hunter rosszul kivitelezett bemutatója Shoreham repülőtere közelében tizenegy ember halálát okozta. Ugyancsak tragikus esemény történt a Blue Angels egyik szóló-pilótájával, lezuhant a gépe, és életét vesztette az Orosz Lovagok egyik tagja. A balesetek tanulságait persze minden eset után alapos vizsgálatok nyomán vonták le, de a technikai hibák lehetősége semmiképp sem zárható ki. Igaz, ez nemcsak az amúgy jól karbantartott öreg, hanem a fiatalabb generációt képviselő repülőgépekre is érvényes.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.