Ismét egy látványos hajtóműhiba, ez alkalommal a China Eastern Airlines MU736-os számú Sydney–Sanghaj Pudong járatát teljesítő A330-asa kellett, hogy visszatérjen a kiinduló repülőtérre, az egyes hajtómű burkolatán egy látványos sérüléssel.

A B-6099 lajstromjelű, 2008-ban gyártott, szélestörzsű gép helyi idő szerint este 20.42-kor lódult neki a pályának, az egyes hajtómű hibája közvetlenül elemelkedés után jelentkezett, vagyis a gép már bőven túl volt azon, hogy megszakítsa a felszállást. A pilóták jelentették a hajtóműhibát és azt kérték az irányítóktól, hogy tovább repülhessenek irányváltoztatás nélkül a pálya tengelyében, majd 5000 láb magasan kezdték meg a visszatérő manővert. Időközben a repülőtér emberei megvizsgálták az érintett pályát, ahol a gép felszállt, de nem találtak a betonon a hajtómű felrobbanására utaló roncsokat, darabokat.

(fotók: the world of aviation blog)

A gép ezután további problémák nélkül szállt le, senki sem sérült meg, de a Rolls-Royce Trent 700 hajtómű burkolatán egy jókora függőleges törés keletkezett. Ugyanakkor az első felvételeken nem látszik, hogy mi okozhatta a burkolat sérülését, esetleg egy leszakadt lapát vagy lapát-darab az elülső ventilátor-fokozatból, vagy valami más.

Az esetet ismertető egyik repüléssel foglalkozó blog arra emlékeztet, hogy éppen egy hónapja a mostanihoz nagyon hasonló eset történt ugyanazzal a géptípussal, ugyanazzal a hajtómű-típussal. Május 14-én az EgyptAir A330-asa 211 utassal a fedélzetén Kairó nemzetközi repülőteréről indult Peking felé, amikor szintén a baloldali Rolls-Royce Trent hajtómű hibásodott meg, de ez még alacsonyabb sebességgel, mintegy hatvan csomónál történt, és a személyzet megszakította a felszállást, biztonságosan lefékezte a gépet a pályán.

Ez az incidens is sérülések nélkül zajlott. A hajtómű burkolatán ugyanolyan hosszúkás törés keletkezett, mint a kínai gép esetében, és ez a sérülés is az elülső, nagy átmérőjű ventilátor-fokozat környékén látható. Az internetes megjegyzések mindkét esetben elképzelhetőnek tartják, hogy nem a lapátsornak, hanem magának a burkolatnak a hibájáról van szó, amely esetleg valamilyen okból nem bírta a felszálló teljesítménnyel dolgozó hajtómű rezonanciáját.

Az AvHerald repülésbiztonsági portál a kínai A330 hajtóművéről készült felvételt világosabbá alakította, és ezen a lapátsor és az elülső fokozatra szerelt kúp épnek tűnik, és a burkolat sérülése nem a fokozat síkjában, hanem annál előbb látható. A hozzászólók egyike külön jelzi, hogy a hajtómű burkolatát nem maga a Rolls-Royce készíti, hanem a kanadai Bombardier belfasti leányvállalata, az egykori Short Brothers.

Persze más típusokat és más hajtóműveket is utolérhetnek technikai hibák. Hogy csak az elmúlt hétvége kínálatából válogassunk: a Norwegian 787-ese Párzsból New York felé az írországi Shannon repülőterén volt kénytelen egy hajtóművel leszállni, a személyzet utazómagasságon észlelte az egyik hajtómű olajnyomásának csökkenését, a fölösleges kerozin eldobása után az írországi Shannon repülőterén ért földet a gép. A Thomson Airways Boeing 787-800-asa pedig az Orlando–Manchester járatot teljesítve már átrepülte az óceánt, amikor a személyzet tűzjelzést kapott és ezért leállította a hajtóművek egyikét, majd egy hajtóművel a célreptéren ért földet, ahol kiderült, nem a hajtómű, hanem a tűzjelző romlott el.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!