Hazaindult a Kuznyecov

iho   ·   2017.01.10. 13:45
cim2

Oroszország az életbe lépett tűzszünet nyomán általánosan csökkenti szíriai katonai jelenlétét, ezen belül pedig visszatér a Földközi-tenger keleti medencéjéből a Kuznyecov repülőgép-hordozó, az egyetlen ilyen orosz hajóegység.

Mint erről korábban beszámoltunk, a Kuznyecovnak, hosszú, a nyolcvanas évek óta tartó élettörténete ellenére, ez volt az első igazi harci bevetése. A 62 ezer tonnás, háromszáz méteres hajó eredeti funkciója más flottaegységek, illetve a hazai felségvizek védelme, nem támadó hadműveletek végrehajtása volt.

A szíriai partokhoz történt megérkezés után a hordozó gépeinek első bevetése egybeesett az Aleppo keleti része ellen indított intenzív hadműveletekkel, valószínű tehát, hogy a Kuznyecov gépeinek szintén ez volt legalábbis az egyik célpontja, a szíriai kormányerők támogatására, és a felkelők ellen. Mint ismeretes, a hadműveletek a városban rengeteg civil áldozattal jártak. Más kérdés, honnan üzemeltek a hordozó gépei.

November közepén egy MiG-29KR-t, majd december elején, alig két hét múlva egy Szu-33-as vadászbombázót vesztett a Kuznyecov. Mindkét esetben több tényező együttes hatása lehetett a balesetek oka, a pilóták esetleges felkészületlensége mellett – igen kevés repidő és gép állt rendelkezésre a fel- és leszállások gyakorlására, az egyik esetben szerepet játszott, hogy a gép elvétette a kábeleket – a hajó berendezéseinek, elsősorban az elfogó kábelek állapotának és a fékezők működésének is betudható volt a kettős veszteség, szerencsére mindkét esetben a pilóták katapultáltak és a hordozó mentőhelikoptere ki tudta őket emelni a vízből.

Mint akkor megírtuk, a MiG balesete előtt történt kábelszakadás egyébként nem lenne még feltétlenül gépveszteséggel járó esemény, de az már feltűnő, hogy a kábelcserét a fedélzeten nem tudták addig végrehajtani, amíg a következő gépnek végül elfogyott az üzemanyaga. A Szuhoj esetében a hírek szerint a landoló gép, illetve a farokhorog egyik kábelt sem tudta elkapni, kérdés, hogy miért nem sikerült ezután a biztonságos átstartolás, ami megintcsak rutinműveletnek számítana a hordozóüzem során.

Mindenesetre a két baleset után a nyugati megfigyelők Latakia bázis műholdfelvételeit elemezve a Kuznyecov gépeit is a szárazföldi támaszponton fedezték fel, vagyis gyanítható, hogy a Szuhojok és MiG-ek áttelepültek, aminek egyébként az is lehetett a racionális magyarázata, hogy a szokásos hosszú felszállópályáról sokkal nagyobb harci terheléssel tudnak a gépek elemelkedni, mint a katapult nélküli, „sísánc-indításkor” a hordozó fedélzetéről. (Andrej Kartapolov, a szíriai orosz erők főparancsnoka úgy fogalmazott, a tengerészeti pilóták 420 bevetést hajtottak végre, azt nem állította, hogy mindet a Kuznyecovról.)

A Sputnik című orosz portál szerint a különféle nehézségek ellenére a Kuznyecov gépei a szíriai partoknál töltött két-két és fél hónap alatt  „1252 terrorista célpontot” semmisítettek meg. Kulakov altengernagy megerősítette, ez volt az első hordozó-fedélzetről történt bevetése az oroszoknak földi célpontok ellen.

A Kuznyecov és a hozzá tartozó hajóegységek visszavonását és az orosz katonai jelenlét csökkentését az orosz haderők vezérkari főnöke, Geraszimov tábornok jelentette be, azzal, hogy a lépés Damaszkusz és Teherán számára jelent nyomást: tartsák be a tűzszünetet; az orosz katonai beavatkozás ugyanakkor elérte a célját, és megnyitotta a lehetőséget a politikai megoldás felé.

(fotó: Jim Bennett)

Nyugati források szerint a hordozó máris elindult a Földközi-tengeren nyugati irányba, a Kuznyecov a maga jellegzetes intenzív füstölése mellett ismét végighajózik a nyugat-európai partok mentén, a La Manche-on át, amint azt októberben tette dél felé. Orosz nyilatkozatok szerint a kikötő, amely felé tart, a finn–orosz határ közelében lévő Szeveromorszk.

Az orosz védelmi tárca közben újabb videót tett közzé a hordozóról, illetve annak szíriai műveleteiről, nyilván cáfolatául annak, hogy a hordozó fedélzetéről a balesetek után már nem indítottak bevetéseket. Jó néhány látványos felvétel látható a MiG-ek és a Szuhojok felszállásáról; leszállásról nincs bevágva kép, viszont a snittek többsége fegyverzet nélkül startoló példányokat mutat...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.