Végre valami: a Szolnoki Járműjavítóban épülő IC+-kocsik közül négy egység nemrég megkapta a próbaüzemi engedélyeket. Ez fontos lépcső a forgalomba állításuk felé: a következő napokban mindegyiknek le kell futnia ezer kilométert problémák nélkül. Ha ez megvan, jöhetnek az utaspróbák, amikor a kocsik már élesben, utasokkal a fedélzetükön mozognak a hálózaton – de még mindig próbavonatként. A mindennél lassabban típusengedélyt szerző újgenerációs Flirt3-as motorvonatok is így mutatkoztak be a GYSEV-nél.

Csütörtökön Sopronban fordult meg két többcélú, termes kocsi, pénteken pedig a 402-es és a 403-as pályaszámú IC+-okat sorozták a Nyíregyházára tartó 562-es Jázmin, valamint az onnan a Keletibe visszatérő 654-es Rigó Intercitykbe.

A 84-91 402-es és 403-as kocsik lezárva tettek meg egy kanyart december 7-én a Keleti pályaudvar és Nyíregyháza között a Jázmin és a Rigó Intercitykbe sorozva (fotó: Károly Szabolcs)

Az IC+-projekt 2011-ben indult, azóta sajnos csak alig néhány kocsi készült el: eddig két másodosztályú állt forgalomba közülük 2014-ben komoly próbákat teljesítve. Idén márciusban a MÁV-Start meghívására megnézhettük az induló sorozatgyártást Szolnokon. Az akkor elhangzó tervek szerint a 2018-as évben húsz kocsinak kellett volna elkészülnie, a termelés felfutásával 2019-ben huszonháromnak, 2020-ban pedig már negyvenhétnek. Sajnos az új ütemterv szerint idén csupán hat vagonnak kell kijönnie a gyárból, de ezt legalább teljesíteni tudják a szolnokiak. Az egész projekt eddig sem az eszeveszett kapkodásról szólt.

Kézimunka Szolnokon

A 2011-es célkitűzések között szerepelt a munkahelyteremtés, a hazai gyártási potenciál fejlesztése, a hazai közlekedés fejlesztése itthoni szellemi tőkéből – és még a hazai járműgyártás felélesztését is hozzátették. Hét évvel később már alig találni munkást, aki a kocsikat építse. Pedig az intercity-kocsikra égető szüksége van a magyar hálózatnak, sajnos mindennapossá vált, hogy a Start nem tud kellő számú és komfortfokozatú kocsit kiadni egy-egy járatra. A Facebookot pedig nagyon hamar körbejárja egy posta Bhv-kocsikból kiállított vasárnap délutáni IC képe...

„A Gépészet vállalja, hogy a beruházással létrehozott termelő kapacitásokat és információs technológiai fejlesztéseket az első két kocsi elkészülte után öt éven át, azaz 2018-ig fenntartja és üzemelteti...”

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!