A Yucatan-félsziget választja el egymástól a Karib-tengert és a Mexikói-öblöt. Csücskében található Cancún, ahonnan mindössze néhány száz kilométerre kezdődik Kuba. A félszigetet gyönyörű tengerpartok övezik, tele van maja emlékhelyekkel és még dzsungelek is találhatók rajta. Nem véletlen, hogy rengetegen keresik fel. A turizmus a mexikói gazdaság egyik motorja, ez a világon a hatodik leglátogatottabb ország.

Az újonnan választott mexikói kormány gyorsan cselekedett: karácsonyi ajándékként elkezdték építeni a Tren Maya elnevezésű vonalhálózatot, ami segíti majd a látogatók közlekedését a főbb idegenforgalmi célpontok között. Az elképzelés szerint, ha jól megközelíthetők egymástól a látványosságok és üdülőterületek, akkor többet fognak időzni és legfőképp költeni a turisták, ami a gazdaság növekedéséhez vezet majd.

A Tren Maya hálózat elhelyezkedése a Google térképe alapján. A képre kattintva lapozható galéria nyílik

Az elképzelés szerint a maja műemlékeiről híres Palenque lenne az 1525 kilométeres hálózat kiinduló pontja, ahonnan a fővonal a Mexikói-öböl partvonalához közel haladva, Meridán és Valladolidon át jutna el Cancúnba. Ez egyébként a már jelenleg is üzemelő vasútvonallal nagyjából párhuzamos lenne. A másik vonal ebből ágazna ki Escárcega állomáson és Bacalas, Tulum érintésével, a Karib-tenger partvonalához közelítve haladna Cancúnig. Az öt tartományt is érintő vonalhálózatnak mindössze tizenöt állomása lesz és a tervek szerint négy év alatt készül el.

A mexikói elnök szerint a leggyorsabb vonatok óránként százhatvan kilométert tesznek majd meg, de az új vonalat használhatják majd regionális személyvonatok és persze tehervonatok is. Andrés Manuel López Obrador elnök szót ejtett biodízel hajtású hibrid mozdonyokról is. Az akár 150 milliárd peso (2140 milliárd forint) költségű beruházást három részre bontották, név szerint: Selva (Palenque–Calakmul, 426 kilométer), Öböl (Escárcega–Mérida–Cancún, 446 kilométer) és Karibi (Calakmul–Bacalar–Cancún, 653 kilométer).

Tegyük hozzá, hogy Mexikóban jelenleg nem üzemel országos személyszállító vasúttársaság. Mexikóvárosban vannak előváros vonatok, azt leszámítva csak két helyen van egy–egy rövidke vonat turistáknak, egyik sem a Yucatan-félszigeten. A teherszállításra használt vasút sem jut el Cancúnba, Meridától félúton ér véget, de kétséges, hogy ezen van-e még bármilyen forgalom. 2005-ben tornádó pusztította el a vonal egy részét és a koncesszor Genesee & Wyoming vasúttársaság 2007-ben visszaadta koncesszióját, mert nem tudta fedezni a felújítást.

A Tren Maya hálózat a projekt térképén (forrás: tren-maya.mx)

Azóta két társaság is próbálkozott az üzemeltetéssel, sikertelenül, mivel az állam nem segített az újjáépítésben. A vonal 2016. óta az FCCM nevű társaság kezében van, ahogy a Guatemala felé vezető nemzetközi vonal is. Északra viszont már más vasúttársaságok vonalain vezet az út, de el lehet jutni egészen a kaliforniai San Diegóba vagy a texasi El Pasóba és San Antonióba.

A meglévő vasútvonal egyes szakaszait felújítják, hogy személyvonatok is közlekedhessenek rajta. Az újonnan építendő vonalak távvezetékek, autópályák mentén fognak haladni, egyharmad hosszban a dzsungelben. Ez ellen máris tiltakoznak a környezetvédők. A számítások szerint azonban napi nyolcezer turistát fognak szállítani a vonatok, akik ezen túl nem busszal vagy repülővel közlekednek majd, így a környezeti hatások is kedvezőek lesznek.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!