Július harmadik hetében kapták utasításba az uniós vámhivatalok, hogy a Törökországból érkező szállítmányok vámuniós igazolásai hibásak, ezért csak a helyesen kitöltött példányok fogadhatók el a vámkedvezmény biztosításához. Az intézkedésről a NAV tájékoztatót tett közzé honlapján. Az igazolásnak azért van jelentősége, ugyanis az EU és Törökország között vámuniós megállapodás van érvényben, amely alapvető célja, hogy a partnerek nem szednek vámokat azokra az árukra az, amelyeket saját területükön szabadon, korlátozás nélkül szállíthatnak. Ez az előny nagyjából azonos az EU huszonnyolc tagállamában végzett szállításokkal, ahol nem terheli vámfizetés a szabadon értékesíthető és szállítható árukat.

A török viszonylatban ezt az előnyt A.TR szállítási bizonyítványokkal igazolják, amelyet a feladó országok vámhatóságai, vagy az erre feljogosított exportőrök állítanak ki. Fontos tudnivaló, hogy a vámhatóságok előtt ezt eredeti, papír alapú okmánnyal kell igazolni, aminek hatására nem vetnek ki vámokat a törökökkel folytatott kereskedelemben.

A problémás QR kód. Önmagában nem igazolja a vámuniós megállapodásból adódó vámkedvezményeket

Az áruszállítások és a hozzá kapcsolódó ellenőrzések jövője ugyanakkor az elektronikus ügyintézés, a papír alapú okmányok csökkentése, bélyegzőlenyomatok vonalkódokkal, vagy azonosító mátrixokkal történő kiváltásának irányába mutat. A bélyegzőlenyomatot leváltó elektronikus hitelesítést a török vámhatóságok informatikai rendszerében idén áprilisban vezették be, de az Európai Bizottság azt állapította meg, hogy a vámuniós A.TR és a kedvezményes származás biztosító EUR.1 és EUR-MED igazolásokon elhelyezett QR kódok nem fogadhatók el hitelesítő aláírásnak, a vámhatóságok előtt az így kiállított bizonyítványok jelenleg alkalmatlanok arra, hogy vámkedvezményt érvényesítsenek.

Továbbra is szükség van a hatóság vagy az engedélyezett exportőr hitelesítő bélyegzőjére és aláírására is

Az intézkedés váratlanul érte az uniós importőröket, az áruk tulajdonosai most kénytelenek a vámuniós és szabadkereskedelmi megállapodások által biztosított kedvezményes (nulla százalékos) helyett a nem szerződéses országokra érvényes teljes vámtétellel megfizetni az áruk után kivetett köztartozásokat, ha az igazoló okmányok kiállítása szabálytalan. Megoldást nyújthat, ha futárpostával visszaküldik a feladónak és aláírva és az bélyegzőlenyomattal ellátva visszaérkezik, viszont erre az időre a szállítmányoknak három-négy napot várakozniuk kell, ami a szállítójárművek állásából adódó költségeket növeli meg.

Az Európai Bizottság értesítette Törökországot döntéséről, ezért az igazolások hitelesítéséből adódó probléma egy-két héten belül megoldódik.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!