Szomorú évforduló kívánkozik ajánlónk első helyére: tíz éve kezdődött az a vonalbezárási hullám, amely két és fél évvel később a legnagyobb hazai mellékvonalnyírásként vonult be a történelem fekete lapjaira. Cikkünk a kelet-magyarországi vonalak szomorú kálváriájára emlékezik, az első, Nyíradony–Nagykálló bezárást sorban követte a többi: a Karcag–Tiszafüred, a Sáránd–Létavértes, a Fehérgyarmat–Zajta, a Kocsord alsó–Csenger, az Ohat-Pusztakócs–Tiszalök nagyvasúti vonalak és a nyíregyházi kisvasút.

Sokaknak feltűnt már a hetvenes–nyolcvanas évek fordulóján a szobi vonalon egy furcsa külsejű mozdony. A festése kissé kopottas sárga-vörös volt, az ablakai is kékes színben játszottak a nálunk megszokott üvegtől eltérően. A „cseszkó” mozdony tehervonatokat hozott egészen Rákosrendezőig, majd az összeállított irányvonattal újra Szob–Párkány felé vette útját. Az érdekes, részben műanyag karosszériás – és akkor már a nevét is tudtuk – Laminátka aztán a magánvasutak térhódításával egyre gyakrabban volt látható az ország különböző vonalain. De milyen a gép mozdonyvezetői szemmel? A műanyag gép mellett a „fémrokont”, a Plehácsot is bemutatjuk.

Ennyi kormányzati pénz még sohasem jutott a kisvasutaknak! A turisztikai, főleg a természetjárással kapcsolatos fejlesztések részeként a jelenleg kiemelt vonalak (LÁEV, Mátravasút, Királyrét, Kemence, Zsuzsivasút és esetleg Gemenc) mellett a Mátra központi része, a Magas-Börzsöny és a Bükk-fennsík juthat újra kisvasúthoz egy javaslat szerint, emellett végre megszűnhet a felcsúti vasút szigetüzem-jellege a Bicskéig hosszabbítással.

Városi vasúti rovatunk Miskolcra látogat. A Tatrákat, SGP-ket szinte pillanat alatt kiszorító Škoda ForCity Classic villamosokat, emellett a közelmúltbeli Zöld Nyíl projekt részleteit is bemutatja. Kitérünk az ugyan használtan vásárolt, de a cseheknek tovább- (vissza-?) adott Tatra KT8D5 villamosok további sorsára is.

Mi fán terem az Oppeln-kocsi? Talán csak az igazán vájtfülű vasútbarátok, modellezők tudják, hiszen napjainkban csak egy-két, a „parajosban” heverő példányt láthatunk, idejüket már jócskán megszolgálták. A felépítményhez képest nagy tengelytávú, fedett kocsik a gyártó német városról (ma Opole, Lengyelországban) kapták nevüket. A magyar hatvanas évek modellezői valószínűleg villámgyorsan lecsapnak a MÁV- és GYSEV-változatban is kiadott kocsipárosra.

Indóház, 2017. április–május. Keresse április hetedikétől az újságárusoknál, vagy fizesse elő itt, a honlapunkon!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!