Itt a december, nagyobb városainkban elindultak a mindenféle ünnepi fényjárművek. Fényvillamos, -busz, -troli, -hajó, -vonat (Bézé!!!), -taxi, -bicikli, -akármi. A december 6–8-i télapós hétvégén a Nyugati Pályaudvar és a Vasúttörténeti Park között naponta többször is Mikulásvonat közlekedett. A grandiózus, tizenöt személykocsiból kiállított élményvonatot elöl-hátul mozdonnyal továbbították, a feldíszített 204-es Annamari és a frissen felújított V42 527-es Leó pompázott a két végén. A Leó nemcsak a vontatásért felelt, de a szerelvény fűtése is az ő dolga volt.

A Park felé döcög a Mikulásvonat, a Leó itt tológép. A képre kattintva galéria nyílik a Mikulás Expresszről Vörös Attila fotóiból!

Az 527-es Leót 2005 és 2008 között legózták újra össze az Északi Járműjavítóban, azóta hosszabb-rövidebb kihagyásokkal különvonatokat és teher- illetve anyagvonatokat továbbít. Pont egy éve nem láttuk már dolgozni, aminek komoly oka volt.

A V42-527 pályaszámú mozdony a tavalyi mikulás expressz után állt meg, mert egyes közlekedésbiztonsági berendezései – noha megfelelően működtek – a szabványban rögzített hitelesítési határidejüket elérték. A MÁV Nosztalgia Kft. kollégái hivatalosan idén 2019. február 25-én vették V2-es szintű javításba a mozdonyt – tudtuk meg Zika Balázstól, a MÁV Nosztalgia Kft. vontatójármű fenntartási egységvezetőtőjél.

A munka a mozdony részegységeinek bontásával kezdődött, hogy a járműlakatosok el tudják kezdeni a járműszekrény lakatolását. A korrodált részek javítása, cseréje közben szakáganként folyt az egyes részegységek javítása. Egyes alkatrészeket különböző alvállalkozók bevonásával újították fel, így például a

  • főmegszakítót a MÁV-Start Zrt. ferencvárosi telephelyén;
  • a szellőzőmotorokat és a főgépcsoport szinkronizálásánál fontos szerepet játszó „X” fojtótekercset Bátonyterenyén;
  • a légkapcsolati tömlőket, a kormányszelepeket a Dunakeszi Járműjavító munkatársai cserélték újakra;
  • a légtartályokat kazánbiztos hitelesítette, ahogy a levegős feszmérő műszereket is szakműhelyben hitelesítették.

A szerelők közben az összes villamos berendezést felülvizsgálták és az alábbi műveleteket végezték el:

  • érintkezőket cserélték;
  • nagy számban szénkeféket cseréltek az egyenáramú motorokon;
  • a főtranszformátorból vett olajminta laboratóriumi vizsgálata alapján a főtranszformátor olaját cserélték;
  • átalakították a gép homlokvilágítását, immár modern, magas fényerejű lámpák segítik a mozdonyvezető munkáját.

A forgóvázakat is alaposan átnézték, a futóműn és a kerékpárokon elvégzett mérések alapján megállaspították, hogy megfelelő az állapotuk. Ahol kell, kentek, zsíroztak, a kopó részeket mindenhol kezelték. A vezetőállások új padozatot kaptak a régi, néhol elkorhadt fapadló helyett. A vezetőállások feljáróajtóinál az elhasználódás miatti deformációkat javították, hogy a huzatérzet minimálisra csökkenjen. Az összes részegység beépítése után a mozdony felsővezeték alatt próbázott, sikeresen.

(fotó: Kinczel László)

Ezt követte a leglátványosabb fázisa a karbantartásnak, a járműszekrény fényezése. A mozdony a gyártáskori fényezését kapta vissza, de

  • önkényuralmi jelkép nélkül;
  • a kötelező vasútvállalati azonosító és 12 jegyű UIC-pályaszám felmatricázásával.

A felújítás végső aktusaként a mozdony minden villamos gépét sűrített levegővel pormentesítették, a tetőberendezéseket fényesre pucolták, a kenendő helyeket kezelték. Érvényesítették az egyesített éberségi és vonatbefolyásoló berendezés, és elkészült a dokumentáció az elvégzett munkákról.

Ezután láthatta a nagyközönség először december 6-án a gépet a Mikulás Expressz élén.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!