A második világháború után a csehszlovák haderő egyszerű és nagyszerű, ugyanakkor olcsón kivitelezhető tehergépkocsikat szeretett volna beszerezni. A prototípust a Praga konstrüktőrei már 1951-ben legyártották.A V3S típusú Praga teherautók szériagyártása 1953. április 2-án kezdődött.

A katonai Praga V3S bevetésen<br>(fotó: ihned.cz)

Az alapkövetelmények a következők voltak: katonai célra használt tehergépkocsi, a terepen való könnyű átjutás, ami miatt a kerekek alatti nyomás nem haladhatta meg a 2 kilogramot négyzetcentiméterenként. A motor pedig léghűtéses kellett legyen, s 3 tonna súlyú rakományt kellett tudnia továbbítani a terepen. Így született meg a Praga V3S – becenevén „vétrieszka“. A V3S típusjel a V mint vojenský (katonai) 3 mint třítunový (három tonna súly) és S mint Speciálból jött.

A közúti változat egy építkezésen<br>(fotó: wikipedia)

A legendává vált terepszínű katonai tehergépkocsikat 1953–1985 között gyártották Csehszlovákiában a Praga járműgyártó műhelyeiben, s manapság is látni belőlük nem egyet az utakon. Mi sem bizonyítja jobban megbízhatóságukat. A „vétrieszka” 6 910 miliméter hosszú, 2 310 miliméter széles, 2 920 miliméter magas, legnagyobb sebessége 60 kilométer per óra. 120 literes üzemanyagtartájából hamar fogy a gázolaj, 100 kilométeren 30 literes a fogyasztása. Egy hathengeres 7 412 köbcentis motor visít benne hangosan, amelynek teljesítménye 73 kilowatt. A teherautónak idővel több verziója is az utakra került, így a Praga S5T típusú (5 tonna teherbírású) közúti változata, vagy a daruval ellátott ugyancsak V3S típusú gépjármű.