Kalózok, nyugdíjba! 2. rész<br>A-7-esek utolsó repülése – galéria

Kelecsényi István   ·   2014.10.21. 13:45
cim

A világ utolsó A-7 bombázóinak kivonását, az egyébként a légierőt nagyon titkosan kezelő görög légierő egy előzetes akkreditációhoz kötött nyílt nappal, és az azt követő napon az ünnepi állománygyűléssel ünnepelte. Ez azért is volt különleges, mert a görög légierőnél gyakorlatilag évente Athén feletti repülésén kívül csak Szent Mihálynak, a légierő védőszentjének a napján (hétvégéjén) lehet a bázisokra bejutni, ahol általában csak statikus bemutatóra raknak ki néhány repülőgépet. Egyéb napokon Görögországban a katonai és polgári repülőterek környékén a fényképezés tilos.

Nem véletlenül tehát több mint 300 újságíró és spotter volt a nyílt napon, valamint körülbelül 1000-1500-an vettek részt a kivonási ünnepségen.

A felhajtható szárnyak a tengerészeti verzió örökségét jelzik, a görög bombázóknak nem gyártottak új szárnyakat<br>Klikkeljen a képre, és nézze meg a szerző galériáját!

Az előzetes akkreditáció után a bázis parkolójába jutottunk, majd az útlevelek ellenőrzése után kaptuk meg nyakbavalóinkat. Meglepetésre magyarul köszöntöttek minket, mivel az egyik polgári alkalmazott anno még hazánkban tanult. Azt kérdezte, hogy a repülőtérről jövünk, válaszunkra, hogy autóval Magyarországról, csak a híres b-vel kezdődő káromkodásunk jutott eszébe álmélkodása kifejezésére.

Először a kivont repülőgépeket lehetett megtekinteni. Szinte az összes Kalóz ott volt a roncstemetőben, ahol távolabb a még régebbi F-104 Starfightereket is láttunk, gyalázatos állapotban.

A-7 bombázók szomorú vége.

Három kétüléses TA-7 gépet készítettek elő repülésre, aminek örültünk, mivel koránt sem volt biztos, hogy megtartják a dinamikus A-7 bemutatót, hiszen augusztus 26-án egy Kalóz műszaki hiba miatt lezuhant, a pilótája katapultált. Sajnos együléses gépet nem készítettek elő, bár a fekete díszfestésű együléses Corsair, hajtóműpróba után, végiggördült a kifutópályán, majd a másnapi statikus bemutatóhelyre taxizott. A hajtóműpróba alatt maga Jack Sparrow kapitány is tiszteletét tette egy kalóznak öltözött szerelő képében.

A Tigris század F-16-osai a nyílt naptól nem zavartatva folytatták kiképzési repülésüket, valamint a Ryanair utasszállítójának landolása is jelezte, Araxos katonai és polgári repülőtér is egyben.

Gyakorlóbombázó landolás után

A három TA-7 gyakorlóbombázóból sajnos délelőtt az egyik műszaki hiba miatt nem repült, de délutánra már összeállt a háromgépes kötelék. A hivatalosan utolsó kiképzési napnak tartott repülésen egy-egy órát maradtak távol a Kalózok, majd egy-egy áthúzással köszöntek be a repülőtérre.

A görög légierő Texan II. légcsavaros gyakorló-repülőgépe, és az F-16 Zeusz bemutatócsapata is repült. A bázison olcsón lehetett enni és innivalót kapni, utóbbi a 29-30 fokos nagy páratartalmú melegben nagyon jól is esett. A század pólóit, patcheit, valamint sapkáit nagy számban vették a nézők, és megjelent egy kiváló minőségű görög–angol nyelvű könyv is az A-7-esek hellén történetéről.

Az ünnepi kötelék, három TA-7 a levegőben

Másnap 11-kor vette kezdetét az ünnepség. A légierő vezérkarán kívül az egykori és jelenlegi görög üzemeltetőket, hajózokat, és rokonaikat is vendégül látták az ezrednél, sőt iskolás csoportok is voltak a repülőtéren. A statikus bemutatón egy TA-7 gyakorlóbombázó mellett ki volt állítva egy A-7E is, hat Paveway lézerbombával és két önvédelmi AIM-9 légiharc rakétával. Egy másik A-7-es előtt a hordozható fegyverzet nagy részét bemutatták. (A görög légierő HARM és Shrike radarelhárító rakétákat nem rendszeresített a Kalózokhoz.) Szintén meg lehetett nézni a fekete díszfestésű A-7E-t is.

Statikusan bemutatkozott a Tigrisek két F-16 Block 52+ vadászbombázója, valamint az egyik hangárban láthattunk egy karbantartáson lévő Viperát is, de azt nem lehetett lefényképezni.

A díszünnepséget egy nagy hangárban tartották, ahol gondosan letakarva egy A-7-es várakozott vadonatúj díszfestéssel. Az ünnepi beszédek után egy görögkeleti pópa is megáldotta a repülőgépet, a jelenlevőket és az egész légierőt.

TA-7 taxizik a starthelyre

A következő esemény két TA-7 startolása volt, majd egy F-16-os és egy F-4 Phantom II. is felszállt. Utána következett az előző nap már látott két demórepülés, amelyből a Zeusz infracsapdát is szórt. A két TA-7 egy gyors szimulált reptér elleni támadási gyakorlatot hajtott végre (eredetileg hárommal tervezték, de a technika ördöge ismét közbeszólt, valószínűleg már nem költöttek többet a gépek üzemben tartására, mert tartalék bombázó nem volt). A támadás egy percig tartott, majd a bombázók eltűntek, hogy az egyikük egy négygépes kötelékben néhány perc után visszatérjen. Az F-16, F-4, Mirage-2005 és TA-7 kötelék áthúzása után, a francia típus kivételével a többi az araxosi bázison landolt, örömére a fényképészeknek. Sajnos a Mirage Andravida felé vette az irányt.

Díszelgő kötelék, az üzemeltetett harci típusokkal, balról jobbra: F-16, Mirage-2005, A-7, F-4

Az ünnepség hivatalos része ezzel lezárult, és a délelőtt még nem fényképezhető A-7 kabint is le lehetett fotózni. Az utolsó díszfestésű Kalózt is leleplezték, ezüst alapszínére a gépek oldalszáma és repülési idejük volt felfestve.

Elbúcsúzva a görög bázistól hazafelé még begyűjtöttünk három repülőgép-emlékművet (Mirage F-1, F-104 és egy F-5) majd közel húsz órai autózás után érkeztünk vissza Budapestre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek