A megnövekedett utasforgalom miatt egyes csúcsidei járatokon már elfogadhatatlanná vált a helyzet, ami a vonatok telítettségét illeti. A szlovák közlekedési minisztérium és a vasútvonalon szolgáltató cseh Regiojet magánvasút között a napokban intenzív tárgyalások folytak annak érdekében, hogy megoldást találjanak a vonatok kapacitásának növelése ügyében. Úgy látszik, ez sikerült is, hiszen február 18-ától átlagosan száz férőhellyel lesz több azokon a reggeli járatokon, amelyeken kritikus kapacitáshiány van.

Nem mindig ilyen idilli az utasok kényelme (fotók: regiojet)

A kétoldalú tárgyalások eredménye tehát az, hogy a Regiojet első hullámban több személy- és sebesvonaton növeli a kapacitást úgy, hogy több motorvonatot kapcsol össze, vagy a távolsági járatokon használt ex-ÖBB-s kocsikat von be a forgalomba. Második hullámban pedig a német DB-től vásárolt emeletes elővárosi személykocsikat vetik majd be a vonalon. A kétszintes vasúti kocsik várhatóan májusban vagy júniusban állnak majd forgalomba azután, hogy a Regiojet megvásárolta azokat a német piacon, és Szlovákiában pedig megkapják a szükséges honosítást. Bővebb információ azzal kapcsolatban, hogy pontosan honnan vesznek emeletes kocsikat, egyelőre nem került napvilágra.

Néhány konkrét példa a kapacitásnövelésre a közlekedési tárca információi szerint: a 4308-as Dunaszerdahelyről 6:15-kor induló személyvonat február 18-ától három összekapcsolt Talent (480 férőhely) helyett négy 628-as sorozatú szerelvényből áll majd (578 férőhely). Amint megjönnek a német emeletes szerelvények, még további helyekkel bővül a kapacitás, a tervek szerint öt kétszintes kocsiból állítják majd ki a vonatot, amiben összesen hatszáz férőhely van. A 1770-es számú sebesvonat esetében, ami 5:49-kor indul Révkomáromból és 7:43-ra ér Pozsonyba, az eddigi két 628-as helyett (288 férőhely) ötkocsis ablakos szerelvényt indítanak (400 férőhely), nyártól pedig ha minden jól megy, akkor itt is a német származású kétszintes kocsikból összeállított szerelvény jár 600 férőhellyel. Végül a 1772-es számú sebesvonat (Révkomárom 6:43 – Pozsony 8:43) kapacitása a következőképpen alakul jövő hét hétfőtől: az eddigi egy 628-as helyett (144 hely) egy Talentet állítanak csatasorba (160 hely), nyártól pedig várhatóan két Talent szerelvény cirkál majd rajta 320 helyet kínálva.

A révkomáromi vonalra a távolsági járatokról irányítanak át néhány kocsit

A Regiojet a Pozsony és Révkomárom közötti szakaszon 2018-ban 3,7 millió utast szállított, ami az egy évvel korábbi adatokhoz képest egymillió utassal több. Ez a nagyszámú növekedés azonban egyúttal kapacitásproblémát is előidézett, amit most próbálnak korrigálni. Az igazi kapacitásnövelést viszont inkább az eredményezne, ha a vonalat kétvágányúsítanák és esetleg villamosítanák is, de ez a jövő zenéje, egyelőre semmi konkrétumot nem tudni az ügyben.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!