Valami miatt egyre inkább úgy érezzük, ott pazarlunk a legtöbbet, ahol spórolásból anno bevezették a két vonatpáros alibimenetrendeket pár éve. Igen, el lehetett mondani, hogy „újraindult a forgalom az elmúlt nyolc évben bezárt vonalak egy részén”, csak így minek. Két vonatpárra értelmes kiszolgálást nagyon nehéz építeni, pláne egy olyan környéken, ahol az átlagnál több gyár van, ahol nemcsak egy, az iskolai csöngetéshez igazodó műszak dolgozik. A helyzet mentésére vezették be részben a regionális díjszabást, picit olcsóbb a jegy, tarifaközösség a volánokkal. Ez egyébként egészen előremutató lenne, de a hazai megvalósításában csak arra jó, hogy akinek jó helyen van a vonat, de rosszkor jár, akkor az ingázása során az oda és a visszautat különböző eszközökön, de bukta nélkül realizálhatja. Szó sincs a közlekedési ágak összehangolásáról, egymást nem értelmesen egészíti ki a vasút és a buszközlekedés, hanem ahogy sikerül, akinek épp jó a rendszer, annak csak véletlenül az.

Az Almásfüzitő–Esztergom (4-es) vonal egy érdekes példa. Vasútbarátság ide vagy oda, a minimálforgalmú mellékvonalak többségében be kell látni, hogy jobb kiszolgálást lehet nyújtani közúton, mint vonattal ugyanannyi forrás felhasználásával. A 4-es környéke viszont kilóg ebből a sorból. A vasút vonalvezetése végig jó, nem kerüli el a településeket, a megállók, állomások jó helyen vannak. A párhuzamos közút viszont nagyon zsúfolt és lassú. Egy jó menetrenddel, jó pályasebességű pályával remek szolgáltatást lehetne nyújtani az ingázóknak.

Végtelenül nyomorult kis Bézé csattog Esztergom felé. Fedélzetén alig van csak utas (fotó: Vörös Attila)

De most nem ezeket az időket éljük. A MÁV-Start gépészettől érkező vezetésében a szemlélet egyre inkább tolódik a kínálati alapú szolgáltatás felől az igény alapú felé. Ennek tudatában értelmezzük a MÁV kérdéseinkre adott válaszait a 4-es vonal fejlesztésével kapcsolatban:

A június 18-án életbe lépő 2. sz. menetrendi módosításban miért került két órával korábbra a 4-es vonal délutáni vonatpárja? Milyen utasszám-növekedést várnak az intézkedéstől? Most milyen a vonal utasforgalma? Vannak-e távlati terveik a 4-es vonal fejlesztésére (több vonatpár, pályasebesség növelése...)?

A kisforgalmú vonalak menetrendjét is a gazdaságos eszközfelhasználás figyelembevételével alakítjuk ki, amelynek következtében a 4-es és 5-ös vonalak menetrendjét összehangolta a vasúttársaság. A módosításnak köszönhetően a két vonal forgalma az eddigi kettő helyett egy járművel megoldható.

Az Esztergomból Győr felé tartó tanulóknak még így is jó a vonal, de ennél sokkal nagyobb potenciált is rejt a 4-es (Garamvölgyi Ádám felvétele)

Az érintett vonalak utasforgalma (2015-ben 4-es vonal ~ 4500, 5-ös ~7600  utas) nem indokolja több eszköz felhasználását, így a felszabadult jármű más nagyobb forgalmú vonalon állhat szolgálatba.

A 4-es vasútvonalon a pályasebesség emelését célzó fejlesztés nem várható egyelőre. A májusi vágányzár idején a szinten tartáshoz szükséges karbantartási munkákat végeztünk, Neszmély állomáson egy ideiglenes sebességkorlátozást megszüntettünk, ez azonban nem befolyásolja a menetrendet – írja a MÁV Sajtóosztály a válaszában.

A 4-esen marad tehát a két pár személyvonat, amik végülis mindegy, hogy mikor közlekednek, csak menjenek. A Bézék legalább a teherforgalmat nem zavarják: vicinálishoz képest kifejezetten erős, napi 2-3 pár tehervonat jár a 4-esen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!