A szomorú hír e-mailben érkezett, Kiss Tibor, a hazai közforgalmi repülés egyik legendás figurája, egy hónappal 89. születésnapja előtt, november 25-én hunyt el, aki értesítette szerkesztőségünket a halálhírről: unokaöccse, Kiss Andor volt.

Nem készített memoárt, főképp a szájhagyomány őrizte meg a negyvenes évek végétől a pályaívet. 1949-ben kezdte kiképzését az OMRE tisztiiskolán, majd némi kitérővel került a Maszovlethez. Egy tévériportban, ama ritka alkalmak egyikeként, amikor saját életéről nyilvánosan is beszélt, elmondta, a vargabetű oka egy jelentés volt, amely kulák felmenői miatt osztályellenségnek minősítette, de 1954-ben pilótája lehetett a Maszovletből alakult új magyar légitársaságnak.

(fotók: iho.hu)

1956-ban másodpilótaként volt tagja annak a személyzetnek, amely teljesítette a társaság első nyugati járatát Bécsbe. Aztán következtek az újabb és újabb típusok és beosztások: a Malév akkortájt a repülőtér és a légiforgalmi irányítás szervezete is volt, Kiss Tibor a hatvanas években töltött be felelős posztot mindhárom főnökeként.

Fontos szereplője volt annak az időszaknak, amit mostanság a Malév aranykoraként emlegetnek sokan. Fülöp András mellett ő hozta haza a Malév első Tu-154-esét, nem csoda, hogy az LCA tavalyi névadó ünnepségén ő kapta a legnagyobb tapsot... Különleges repülésekben volt része állami vezetőkkel az egyenlítőn is túl, vagy olyan távoli úticélokra, mint Peking. Nyugdíjba vonulása után is tanított, kivette részét a hatósági munkából, és lelkesen támogatta a Goldtimer Li-2-es újjászületését is. Ezt is kiemelte a laudáció, amikor 2015-ben átvehette az életmű-díjat a Polgári Repülés Világnapján a Nemzeti Közlekedési Hatóság képviselőjétől.

A fontos repülő eseményeken többször lehetett találkozni vele, az iho.hu felvételei róla tavaly, a Malév új festést (és azóta új hajtóműveket is) kapott Tu-154-ese, LC-Aladár bemutatóján készültek, azok a képek is, amelyek egy másik generáció kiemelkedő alakjával, Krauth Péterrel örökítették meg az öreg pilótát. Kiss Tibor élete utolsó időszakában vele tartotta a kapcsolatot, ő volt legjobb barátja.

Krauth Péter szerkesztőségünknek jelezte: hatalmas feladat lesz Kiss Tibor életművének feldolgozása, de ezt a munkát el kell végezni, mert a magyar polgári repülés egyik legjelentősebb alakjáról van szó. Szerkesztőségünk pedig remélhetőleg arról is beszámol majd, ha pontosan dokumentált és színes történetekkel kísért összefoglaló jelenik meg arról, milyen, évtizedeken átnyúló lenyomata van Kiss Tibor személyiségének és munkájának a magyar aviatika történetén.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!