A napokban zajlott Debrecenben a Kárpát-medencei kisvasutak XVIII. találkozója. A konferencia egyik legnagyszerűbb híre, hogy egy alapítvány folyamatosan dolgozik a kecskeméti és a nyírvidéki kisvasutak újraélesztéséért. A két vasúthálózaton az üzemeltetés alapítványi keretek közt valósulna meg. A pálya továbbra is az állam tulajdonában maradna, az Élő mini-világ alapítvány a járműveket vásárolná meg, illetve az üzemeltetési jogot szeretné megszerezni.

Az állam nem fogja megrendelni a közszolgáltatást, de a pályafenntartási költségekbe beszállna, így első körben különvonatos üzemre van kilátás Kecskeméten. A jövőbeni hivatásforgalomhoz mindenképpen helyi szintű összefogás és támogatás szükséges. A távlati tervek között természetesen szerepel a menetrend szerinti üzem megindítása, órás ütemes menetrend szerint.

Vonat indul Kecskemétről... legközelebb mikor?<br>(fotók: Tevan Imre)

Az alapítvány két minisztériumi osztálytól kapott pozitív visszajelzést, jelenleg az infrastruktúráért felelős osztálytól, illetve Völner Pál államtitkártól várják a válaszlevelet. Ha ez is megérkezik, megkezdődhetnek a finanszírozásról szóló tárgyalások.

Nyíregyházán első körben a sóstói turistaforgalomra épülő üzem felvétele a cél, ám a távlati tervek között itt is a menetrend szerinti, hivatásforgalmat kiszolgáló közlekedés szerepel.

Szerencsére a helyi önkormányzatok, a turizmussal, vendéglátással foglalkozó cégek, szervezetek felismerték a vasútban rejlő lehetőségeket, és segítenék a vasúti közlekedés megindítását. Nem tudunk mást mondani, mint hogy sok sikert és kitartást kívánunk az üzemeltetőknek a hátralévő hivatali csatákhoz. Reméljük, hamarosan felbőghetnek az Mk48-asok motorjai Nyíregyházán és Kecskeméten is, sőt, talán nem is olyan sokára ismét dohoghat majd a kis csühös, a bugaci kispöfögő.

A nyíregyházi kisvasút is a hivatásforgalom fontos eleme lehetne