A kontaktcsoport megállapodott a szakadárokkal a helyszín biztosításáról

Összeült csütörtök éjjel Kijevben ukrán és az orosz kormány, valamint az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) képviselőiből álló úgynevezett kontaktcsoport, amely az EBESZ tájékoztatása szerint videokonferencia keretében „egy sor gyakorlati intézkedésben” megállapodott a kelet-ukrajnai szakadárokkal. A nemzetközi szervezet szerint a szakadárok képviselői elkötelezték magukat, hogy lezárják a helyszínt, ahol a gép darabjai találhatók, és lehetővé teszik a hatóságoknak, hogy megtegyék az előkészületeket a holttestek összegyűjtésére.

Kína és a Malaysia Airlines gépei is más útvonalon közlekednek

Kína és a Malaysia Airlines malajziai légitársaság repülőgépei is más útvonalon közlekednek Ukrajna közelében. A kínai polgári légi felügyelet (CAAC) felszólította a légitársaságokat, hogy meghatározatlan ideig kerüljék el Ukrajna légterének azon részét, ahol a Malaysia Airlines utasszállító gépe lezuhant. Az intézkedésben heti huszonnyolc kínai légi járat érintett. Az Air China közölte, hogy biztonsági okokból módosította a Róma–Peking vonalon közlekedő járatának útvonalát. A Malaysia Airlines bejelentette pénteken, hogy azonnali hatállyal megváltoztatja minden európai járatának útvonalát, de óvatosságból nem közlekednek gépei a Gázai övezet fölött sem, ahonnan palesztin fegyveresek rakétákkal támadják Izraelt.

A szakadárok biztosítják továbbá a történtek feltárásáért felelős ukrán és a nemzetközi szakemberek, valamint az EBESZ-megfigyelők biztonságos hozzáférést a helyszínhez. Emellett együtt fognak működni az illetékes ukrán hatóságokkal azokban az ügyekben, amelyek a roncsok összegyűjtését és a vizsgálatokat érintik. Didier Burkhalter svájci külügyminiszter, az EBESZ soros elnöke részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozóinak, és úgy fogalmazott, hogy alapos és független vizsgálatnak kell fényt derítenie azokra a körülményekre, amelyek a tragédiához vezettek. Az EBESZ készen áll minden lehetséges segítséget megadni Ukrajnának – tette hozzá.

Sokan egy AIDS-konferenciára tartottak Ausztráliába

Sokan egy nagyszabású nemzetközi AIDS-konferenciára tartottak Ausztráliába a Malaysian Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó utasszállítójának utasai közül – közölte az ENSZ szakosított szervezete, az UNAIDS igazgatója pénteken. Michel Sidibe a Twitteren együttérzését tolmácsolta az áldozatok szeretteinek, és megjegyezte, hogy az utasok közül sokan az AIDS2014 konferenciára tartottak Melbourne-be. A hírt megerősítette Julie Bishop ausztrál külügyminiszter is, a Nemzetközi AIDS Társaság pedig részvétét fejezte ki a hozzátartozóknak. Melbourne-ben vasárnap veszi kezdetét az ötnapos tanácskozás, amelynek előadói között van Bill Clinton volt amerikai elnök is. A konferenciára több ezer tudóst és aktivistát várnak, hogy megvitassák a HIV-fertőzés, valamint a szerzett immunhiányos betegség (AIDS) elleni harc aktuális kérdéseit. Vélhetően az áldozatok között van Joeo Lange holland kutató, a Nemzetközi AIDS Társaság korábbi elnöke is. Egy amerikai professzor és aktivista, Gregg Gonsalves ugyancsak a Twitteren azt írta, sok társa tartózkodott a gépen, amely Kuala Lumpur után az ausztráliai Perth-be ment volna tovább. Köztük említette Lange nevét is.

Hivatalos: péntek délelőtt ül össze az ENSZ Biztonsági Tanácsa

Nagy-Britannia kezdeményezésére helyi idő szerint péntek délelőtt 10 órakor(magyar idő szerint délután 4 órakor) ül össze az ENSZ Biztonsági Tanácsa New Yorkban, hogy rendkívüli ülésen megvitassa a kialakult helyzetet – közölte a BT soros, ruandai elnöke. A sajtó birtokába jutott állásfoglalás-tervezetben a BT a maláj utasszállítóval történtek teljes körű és alapos nemzetközi vizsgálatát szorgalmazza. A brit küldöttség által jegyzett vázlat hangsúlyozza, hogy a polgári repüléssel kapcsolatos irányelvekkel összhangban minden félnek azonnali hozzáférést kell biztosítania a helyszínhez a szakértőknek, hogy kideríthessék, mi okozta a szerencsétlenséget. Mark Lyall Grant brit ENSZ-nagykövet elmondta, már azelőtt kezdeményezni akarták a BT rendkívüli ülését az ukrán helyzet megvitatására, hogy értesültek volna az utasszállító tragédiájáról, amely csak még sürgetőbbé tette a tanácskozást. Az ENSZ BT több mint egy tucatszor ült össze a kelet-ukrajnai válságról, de formális lépéseket nem tett az Oroszország, illetve Nagy-Britannia, Franciaország és az Egyesült Államok – a testület vétójoggal rendelkező öt tagállama közül négy – közötti nézeteltérések miatt. A világszervezet főtitkára, Ban Ki Mun közölte, hogy szoros figyelemmel kíséri az utasszállítóval történtekről szóló jelentéseket, és egyértelműnek nevezte, hogy teljes körű, átlátható nemzetközi vizsgálatra van szükség.

Washington szerint lelőtték a gépet

Az Egyesült Államok szerint föld-levegő rakétával lelőtték a malajziai légitársaság Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó gépét – közölték névtelenül nyilatkozó tisztségviselők helyi idő szerint csütörtökön. Egyikük szerint azt még nem tudják, honnan indították a rakétát. Másikuk viszont azt közölte a Reuters hírügynökséggel, hogy Washington szerint nagy valószínűséggel Oroszország által támogatott ukrán szakadárok lőtték le a gépet. Arra nincs bizonyíték, hogy az ukrán erők lőtték ki a rakétát, sem arra, hogy bármilyen rakétakilövő rendszer hiányozna a hadsereg arzenáljából. Az amerikai alelnök úgy fogalmazott, a szerencsétlenség „nem baleset volt”, és hozzátette, hogy a gépet „leszedték az égről”. Joe Biden telefonon beszélt Petro Porosenko ukrán elnökkel, és megegyeztek abban, hogy az Egyesült Államok csapatot küld Ukrajnába, hogy segítsék a történtek felderítését. Porosenko amerikai kollégájával, Barack Obamával is egyeztetett telefonon. A két vezető hangsúlyozta, a tragédiával kapcsolatos minden bizonyítéknak Ukrajnában kell maradnia, hogy szakértők vizsgálhassák meg őket. Független nemzetközi vizsgálatot sürgetett az ügyben az ENSZ-főtitkára is.

A román légi irányítás felkészült a forgalomnövekedésre

A román légi irányítás felkészült arra, hogy tovább fog növekedni a forgalom az ország légterében: a malajziai utasszállító ukrajnai szerencsétlensége óta a tervezettnél mintegy 25–30 százalékkal több repülőgép haladt át a román légtéren – közölte a román légiforgalmi szolgálat (ROMATSA). Több légitársaság, köztük a német Lufthansa és a francia Air France bejelentette, hogy gépeik elkerülik a Kelet-Ukrajna feletti légteret. A román Tarom légitársaság is közölte, hogy pénteki moszkvai járatai az ukrán légteret elkerülő útvonalon, fél órával hosszabb menetidővel közlekednek. A bukaresti külügyminisztériumban válságstáb próbál információkat gyűjteni arról, hogy volt-e román áldozat a lezuhant gépen. Traian Basescu román államfő nyilatkozatban sürgette, hogy az ukrán hatóságok mellett az Európai Unió szakértői is részt vehessenek a tragédia okainak tisztázásában.

Ban Ki Mun közölte, hogy a világszervezet égisze alatt működő Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szoros figyelemmel kíséri a történteket. A főtitkár emellett együttérzését fejezte ki az áldozatok családjának és szeretteinek. Azon utasok között, akiknek már meg tudták erősíteni állampolgárságát, 154 holland, 27 ausztrál, 23 maláj, 11 indonéz, hat brit, négy német, négy belga, három Fülöp-szigeteki és egy kanadai volt. Tony Abbott ausztrál kormányfő Sydneyben úgy fogalmazott, ha bebizonyosodik, hogy nem baleset történt, akkor olyan bűncselekményről van szó, amelyre nincsenek szavak.

Kétségbeesett hozzátartozók Amszterdamban és Kuala Lumpurban

Amszterdami helyszíni beszámolók szerint hozzávetőleg százan gyűltek össze a holland légikikötőben, s mélyen megrendülve, sírva érdeklődtek az információs pultnál hozzátartozóik iránt. – Hallottam, hogy itt kell jelentkezni – mondta a holland televízió szerint egy nő, akinek a sógora utazott a gépen. A rokonokat és a barátokat valamivel később két busszal és rendőri kísérettel meg nem nevezett helyre vitték, ahol újságírók nem tudnak a közelükbe jutni – közölte a repülőtér. Az utazásszervezők és a holland külügyminisztérium forródrótot hozott létre a hozzátartozók tájékoztatására. Esti jelentések szerint a 280 utasból 154 holland volt. Kuala Lumpurban szintén zavarodott és lesújtott rokonok, barátok várakoztak helyi idő szerint péntek reggel az ottani repülőtéren, ahol információkat követeltek hozzátartozóikról.

Nagy-Britannia kezdeményezte az ENSZ BT rendkívüli összehívását

Nagy-Britannia csütörtökön kezdeményezte, hogy tartson rendkívüli ülést az Egyesült Nemzetek Szövetségének Biztonsági Tanácsa – közölte a brit ENSZ-misszió. Diplomaták szerint az ülést helyi idő szerint péntek délután három órára tűzték ki. Ukrajna ENSZ-nagykövete, Jurij Szergejev egyébként a csütörtöki légi katasztrófa után a világhálón azt írta: „Ukrajna bizonyítékokkal fog előállni arra vonatkozóan, hogy az orosz hadseregnek köze van az utasszállító katasztrófájához. Ezt a bűntettet a legapróbb részletekig ki kell vizsgálni” – fogalmazott az ukrán ENSZ-nagykövet.

Nem repül arra gyakorlatilag senki

Több légitársaság, köztük a német Lufthansa és a francia Air France bejelentette, hogy gépeik elkerülik a Kelet-Ukrajna feletti légteret. A párizsi kormány felkérte a francia légitársaságokat, hogy a katasztrófa okainak tisztázásáig kerüljék el az ukrán légteret –áll a közlekedési minisztérium közleményében. Az Air France francia légitársaság figyelemmel kíséri a helyzetet, és a katasztrófáról értesülve rögtön úgy döntött, hogy nem repül Kelet-Ukrajna felett –áll a légitársaság közleményében. Az amszterdami Schiphol repülőtér bejelentette, hogy valamennyi, Hollandiából a Távol-Keletre induló járata útvonalat változtat az ukrajnai helyzet miatt– írta internetes honlapján az UNIAN ukrán hírügynökség. A KLM holland és az AUA osztrák légitársaság szintén közölte, hogy egyelőre elkerülik gépei a kelet-ukrajnai légteret. A Lufthansa légitársaság döntése négy ázsiai járatot érint. Az intézkedés azonnali hatállyal életbe lépett. Az orosz Aeroflot és Transzaero légitársaságok azt jelentették be, hogy repülőgépeik egész Ukrajna légterét el fogják kerülni.

Ukrajna légtere csütörtök este...

A magyar külügy reakciója

A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) fontosnak tartja, hogy független nemzetközi testület vizsgálja ki a malajziai utasszállító repülőgép tragédiájának körülményeit, és nevezze meg „ennek a gyáva és embertelen tettnek a felelőseit”. Közölték, mély megdöbbenéssel értesültek a Malaysia Airlines MH17-es járatának Ukrajna légterében történt feltételezett lelövéséről, és őszinte együttérzésükről biztosítják a tragédia 295 áldozatának hozzátartozóit.

A Transzaero közölte: az ukrán légteret elkerülve harmadik országokon keresztül fog repülni. A légitársaság Moszkvából Kijevbe, Dnyipropetrovszkba és Odesszába közlekedő gépe már hónapok óta nem repülnek a Donyeck és Luhanszk megye feletti légtérben– áll az ITAR-TASZSZ orosz hírügynökséghez eljuttatott hivatalos közleményben. Az Aeroflot Twitter-oldalán közölte: járatai a jövőben az ukrán légtér megkerülésével közlekednek. A légitársaság ukrán városokba közlekedő több járatát törölte. A Turkish Airlines török légitársaság szóvivője bejelentette, hogy a cég járatai az incidens után elkerülik az ukrán légteret. Hasonlóan jár el a Ceské Aerolínie cseh légitársaság is, amely új útvonalat keres Tbiliszibe és Rosztov-na-Donuba tartó járataihoz. Az éjfél körül Prágából ide induló járatokat törölték. Az amerikai Delta Air Lines is elkerüli az ukrán légteret. A British Airways brit légitársaság közölte, hogy nem használja a Kelet-Ukrajna feletti légifolyosót és felülvizsgálja a napi London–Kijev járatát. Az Egyesült Arab Emírségek bejelentette, hogy a már elindult ukrajnai járatok visszatérnek Dubajba, és légitársasága felfüggeszti kijevi járatait. Az Eurocontrol nemzetközi légiirányítási szervezet csütörtök este a honlapján megjelent közleményben tudatta, hogy az ukrán hatóságok úgy tájékoztatták, hogy az ország keleti részének légterét lezárták a nemzetközi polgári légiforgalom elől. A Boeing amerikai repülőgépgyártó jelezte, hogy minden segítséget megad a történtek okainak kivizsgálásához.

Az ukrajnai orosz szeparatisták tűzszünetet akarnak

Az ukrajnai orosz szeparatisták hajlandóak lennének két-három napig tartó tűzszünetre a szerencsétlenség helyszínének átkutatásához – jelentette a Ria Novosztyi orosz hírügynökség csütörtök este. A lázadók kapcsolatba léptek a kijevi hatóságok képviselőivel, és arról tárgyalnak velük, hogy lehetővé tegyék nemzetközi szervezetek hozzáférését a katasztrófa helyszínéhez – idézte a jelentés Alekszandr Borodajt, az úgynevezett donyecki népköztársaság miniszterelnökét. A maláj repülőgép becsapódásának a helyét a szeparatisták egyik, Vosztok nevű zászlóalja őrzi, miközben már a helyszínen dolgoznak a rendkívüli helyzetek ukrán minisztériumának a szakemberei. A fegyveresek nem akadályozzák a munkájukat és az újságírók tevékenységét, viszont távol tartják a helyi lakosokat a helyszíntől. A helyszíni szemle során már több mint száz holtestet találtak meg. A tetemek nagy, fás területen szóródtak szét – mondták.

Kijev és a szakadárok egymást vádolják

– Az ukrán légierő gépei csütörtökön nem emelkedtek a levegőbe, helikopterek és vadászgépek sem – jelentette ki Vladiszlav Szeleznyov, a terrorellenes hadművelet szóvivője, aki szerint a malajziai utasszállítót a szakadárok lőhették le, azt gondolva, egy ukrán gépet találtak el. A Cenzor.net ukrán hírportál a dél-ukrajnai műveleti parancsnokságtól viszont úgy értesült, hogy a maláj járattal egy időben a közelben repült el az ukrán fegyveres erők egy Il-76-os szállítógépe. A hírportál főszerkesztője nem tartotta kizártnak, hogy a rakétát, amely az utasszállítót eltalálta, az ukrán katonai gépnek szánták.

A légi katasztrófa helyszínével szomszédos Luhanszk megye önhatalmúlag kikiáltott „népköztársaságának” sajtószolgálata viszont szemtanúk beszámolóira hivatkozva azt állította, hogy az ukrán légierő egy Szu-25-ös vadászgépe támadta meg a 10 ezer méteres magasságban repülő malajziai járatot. A luhanszki szakadárok szerint a gép két darabra szakadt a levegőben, és a „donyecki népköztársaság” területére zuhant. Az utasszállító az ukrán–orosz határ közelében, Torez városától nem messze, Hrabovo településnél csapódott a földbe, a területet a donyecki szakadárok tartják ellenőrzésük alatt. A luhanszki szeparatisták közlése szerint ők maguk ezután az ukrán vadászgépet lelőtték, s a repülő megyéjükben, Krasznij Lucs város közelében zuhant le, de még nem találták meg a roncsait. Az ukrán belügyminisztérium egy illetékese azt mondta, hogy Buk típusú légvédelmi rakétával lőtték le – szerinte a szakadárok – a gépet. A donyecki szakadárok azonban azt állítják, hogy nem rendelkeznek olyan fegyverrel, amellyel le lehet lőni egy repülőgépet 10 ezer méteres magasságban. Ennek ellentmond, hogy a szakadárok néhány hete saját maguk tették közzé az interneten, miszerint zsákmányoltak az ukrán hadseregtől egy Buk típusú közepes hatótávolságú föld–levegő rakétarendszert. A bejelentést azonban időközben eltávolították a Twitterről. Eközben a szakadárok egy Hirkin vezetéknevű parancsnoka azzal dicsekedett el az interneten, hogy emberei Toreznél lelőttek egy újabb An-26-os ukrán katonai szállítógépet, és egy vadászgépet is, vélhetően egy Szu típusút. A szeparatista parancsnok közleménye csütörtökön a délutáni órákban jelent meg az interneten, nagyjából egy időben az utasszállító és a földi irányítás közötti kapcsolat megszűnésével.

Megvan a fekete doboz!

A kelet-ukrajnai oroszbarát szakadárok csütörtök este bejelentették, hogy megtalálták a Kelet-Ukrajnában lezuhant malajziai utasszállító repülőgép fekete dobozait – számolt be az Interfax orosz hírügynökség. Korábban a „donyecki népköztársaság” vezetői azt ígérték, hogy amennyiben megtalálják a baleset körülményeinek felderítésében kulcsfontosságú adatrögzítő szerkezeteket, átadják azokat a moszkvai Államközi Légiközlekedési Bizottságnak (MAK). Andrej Purgin, a szakadár kelet-ukrajnai terület „első miniszterelnök-helyettese” az Interfax orosz hírügynökség értesülései szerint azt mondta, az orosz testületnek adják át az úgynevezett fekete dobozt, mivel ők „pontosan meg tudják állapítani a katasztrófa okát, habár az egyértelmű”.

A Wizz Air közleménye

„A Wizz Air megerősíti, hogy további intézkedésig egyetlen járata sem repül át Kelet-Ukrajna felett.”

Normális körülmények között, minden probléma nélkül repült az ukrán légtérben a malajziai utasszállító repülőgép egészen addig, amíg el nem tűnt a radar képernyőjéről – jelentette ki csütörtök este Kijevben az ukrán repülésirányító hatóságok vezetője.

– A repülés normális körülmények között zajlott. A személyzet semmilyen problémát nem jelzett – fogalmazott sajtókonferenciáján Dmitro Babejcsuk. Az Eurocontrol nemzetközi légiirányítási szervezet csütörtök este úgy rendelkezett, hogy lezárja Ukrajna légterét a polgári légiforgalom járatai elől.

Oroszország engedélyt kért Ukrajnától arra, hogy segíthessen a mentésben a malajziai repülőgép becsapódásának helyszínén – közölte az orosz rendkívüli helyzetek minisztériuma. – Az orosz katasztrófa-elhárítási szolgálat hivatalos kérést küldött ukrán kollégáinknak javasolva, hogy együtt dolgozzanak egy Boeing repülőgép lezuhanásának a helyszínén, ukrán területen – mondta Vlagyimir Pucskov, a tárca minisztere. A Reuters brit hírügynökség jelentésének megfogalmazása szerint a „mentési munkákban való részvételre” vonatkozik az orosz kérés – holott a szerencsétlenségnek nincsenek túlélői –, míg az ITAR-TASZSZ orosz hírügynökség a „katasztrófa következményeinek felszámolásában való részvételről” írt.

Obama: Washington segít az okok feltárásában

Barack Obama közölte, az Egyesült Államok segítséget nyújt annak feltárásához, hogy mi történt a Kelet-Ukrajnában lezuhant maláj utasszállítóval. Az amerikai elnök szörnyű tragédiának nevezte a repülőgép lezuhanását. Obama a Delaware állambeli Wilmingtonban nyilatkozott és közölte: országa bármilyen segítséget kész megadni ahhoz, hogy kiderítsék, mi történt, és miért? Az amerikai elnök azt is közölte, kormánya kiemelt feladatnak tekinti annak tisztázását, hogy utaztak-e amerikai állampolgárok az Amszterdamból a maláj fővárosba tartó repülőgépen. Korábbi sajtóhírek szerint a 280 utasból 23 amerikai állampolgár volt.

 

Korábban írtuk

Az ukrán belügyminisztérium tanácsadója azt közölte, hogy a repülőgépet egy Buk föld–levegő légvédelmi rakétával lőtték le. Kijev is megerősítette, hogy meghalt a 280 utas és a 15 fős személyzet is életét vesztette. A gép roncsai között eddig száz holttestet találtak, de a 777-es darabjai 15 kilométeres térségben szóródtak szét.

A gép az MH-17-es, codeshare-ben egyben a KLM Amszterdam–Kuala Lumpur járatát teljesítő 9M-MRD lajstromjelű Boeing 777-es volt, amelyet 10 ezer méteren, tehát utazómagasságon ért rakétatalálat. Hasonló légelhárító rakéták indítóállását az orosz szeparatistáknál korábban is megfigyelték Ukrajnában dolgozó külföldi újságírók. Moszkvai források azonban tagadják, hogy az ukrajnai orosz felkelőknek közük lenne a történtekhez, mert nekik nincsenek a nagy magasságban utazósebességgel repülő gép lelövéséhez szükséges eszközeik.

A gép az orosz határtól negyven kilométerre zuhant le, ahol az elmúlt napokban igen komoly harcok voltak ukrán kormányerők és orosz szeparatisták között. Az elmúlt órákban jónéhány légitársaság, köztük az Air France, a Lufthansa és a Virgin is bejelentette, hogy módosítják járataik útvonalát és elkerülik Kelet-Ukrajnát. Az ICAO még áprilisban kiadott ugyan egy általános figyelmeztetést, és javasolta a konfliktus miatt veszélyes övezet elkerülését, de az elsősorban a Krím-félsziget légterére vonatkozott.

A Flightradar vázlata az útvonalról és a lezuhanás valószínű helyszínéről

Mint arról néhány órája beszámoltunk, ugyancsak Kelet-Ukrajna fölött történt meg a konfliktus kirobbanása óta először, hogy egy orosz harci gép ukrán légtérben rakétával lelőtt egy ukrán földi támadó repülőgépet. Orosz szeparatisták korábban lelőttek egy Il-76-os teherszállítót is, de az a gép kisebb magasságon, feltehetően vállról indítható rakétától kapott találatot, később orosz források azt állították, hogy maguk az ukrajnaiak lőtték le saját gépüket. Ezzel szemben a CNN tudósítója is azt hangsúlyozza, hogy az elmúlt hetekben „féltucatnyi” ukrán gépet lőttek le vagy orosz szeparatisták – vagy oroszok, a határ túloldaláról.

Tálas Péter az MTI-nek azt mondta, Oroszország láthatóan nem tudja szavatolni a nemzetközi légi közlekedés biztonságát és feltehetően az oroszok fegyvereivel lőtték le a gépet, mivel a nemzetközi közvélemény tudja, hogy az oroszok támogatják a szeparatistákat. Hozzátette: úgy tűnik, a szeparatisták azt hitték, hogy egy ukrán katonai szállítógépet lőttek le, és kínos, hogy az esetet a magát Donyecki Népköztársaságnak nevező állam hadügyminisztere jelentette be. A magyar szakértő szerint a szeparatisták Oroszországból kapnak nehézfegyverzetet.

Photo: @MatevzNovak)

Amerikai források szerint műholdfelvételekkel megállapítható, honnan indították a 777-est eltaláló rakétát. Egyes ukrajnai hírek szerint, amelyeket az Airportal.hu közölt, lehetséges, hogy a valódi célpont nem a Malaysia gépe, hanem egy ugyancsak Kelet-Ukrajna felett repülő ukrán Il-gép lett volna, de a befogás során hibáztak a rendszer üzemeltetői. Amint azt a Reuters is megerósítette, az MH-17 lezuhanásával szinte egyidőben a donyecki szeparatisták vezetője be is számolt egy gép lelövéséről, igaz ő egy Antonovról beszélt.

A Malaysia Airlines elsőre csak azt erősítette meg, hogy a járattal elvesztették a kapcsolatot. A Boeing együttérzését fejezi ki az áldozatok családtagjainak és jelezte, kész együttműködni a kivizsgálásban.

Buk légvédelmi rakétakilövő

Az iho/repülés által megkérdezett szakértő szerint a Buk a Magyarországon is ismert Kub légvédelmi rendszer modernizált, nagyobb hatótávolságú változata. A Buk-rendszer már legelső kiadásában is képes volt arra, hogy tízezer méteren repülő célt semmisítsen meg. A The Aviationist portál SA-11-es illetve SA-17-es rakétát emleget, szakértőnk szerint a legújabb, 2007-es verzió, a SA-17 Buk M2 néven is ismert rendszer megsemmisítési zónájának felső határa 17 kilométer, maximális távolsága 30 kilométer, és ezt a zónát a fejlesztések során azóta is fokozatosan tágították, a legmodernebb kiadású légelhárító komplexum 25 kilométer magasan és 50 kilométer távolságban, hangsebesség felett repülő gépet is képes lelőni.

A történtekkel foglalkozó híradások rendszerint megjegyzik, hogy a Malaysia Airlines néhány hónapon belül második gépét, sőt, második 777-esét vesztette el, az első márciusban, még mindig ismeretlen körülmények között feltehetően az Indiai-óceán déli vizeibe zuhant.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!