Tavaly májusban vásárolta meg a MÁV Nosztalgia Kft. a MÁV-Start Zrt-től a 408 105 és 408 225 pályaszámú gépeket selejtként, fődarabjaik felhasználása céljából. A cég nemrég az egykori M40 225-ös főbb alkatrészeit felhasználva állított talpra egy Púpost.

Fényezését a székesfehérvári fűtőházban varázsolták újjá, ahova még decemberben vonult be a gépezet. Hogy minden keveredés kizárt legyen, az új jövevény egy már sokkal korábban leselejtezett M40-es számát kapta meg, amely a jelenlegi pályaszámozási rendszerben úgymond még (már) foglalt. Megszokhattuk, hogy a Nosztalgia törekszik korhű színtervek szerint színezi masináit. Így történt ez legutóbb az M61 006 és a jelenleg M40 114 pályaszámot viselő mozdonyok esetében is. Mivel a 114-es Púposnak van egy startos párja hasonló zöld festésben, Záhonyban (a 113-as), célszerű volt a sorozat következő tagjának más színtervet keresni.

Az átmeneti színtervet viselő M40 213-as a mára már a MÁV Nosztalgia Kft. tulajdonát képező M40 220-as mellett látható a Déli pályaudvaron a hetvenes évek második felében. A képre kattintva lapozható galéria nyílik!<br>(fotók: Novák András)

Az egységes MÁV-pirosat több, még ma is közlekedő M40-es magán viseli, így jött az ötlet, hogy az M40 209-esként megújuló mozdony az átmeneti színterv szerint legyen újrafényezve. Az átmeneti színezést a Púposok közül kizárólag a 213-as kapta meg, 1975-ben. Azért éppen ez a mozdony, mert négy évvel korábban ő szerepelt egy különleges színtervben a MÁV Északi Járműjavító százéves évfordulója alkalmából rendezett bemutatón. Módosított festési variációval jelen voltak itt még a V43 1009 és az M63 001 pályaszámú gépek, továbbá egy M62-es és egy MDa motorkocsi, mellékkocsival. A módosított festésével az M40 213-as azonban kilógott a többi Púpos közül, szúrta is az akkor egységesítéspárti vasúti vezetők szemét! Ezért ez a gép lett az, amely a sorozat tagjai közül elsőként – és mint kiderült, egyben utolsóként – kapta meg az új, rövid életet élt színtervet.  A nagyméretű MÁV-logóval ellátott, narancssárga színezési variáns helyett ugyanis a később átfestett M40-eseket már a napjainkban is ismert, egységes színterv szerint pingálták át.

Sajnos a 213-as sem viselhette sokáig az átmeneti színezést, de nem a fényezése lett a mozdony veszte: 1979. október 3-án személyvonatával Piliscsaba és Leányvár között összeütközött egy tehervonattal, amelyet az M62 249-es Szergej továbbított. A baleset után a 213-as Púpost leselejtezték.

A frissen festett M40 209-es Székesfehérvárott március 5-én

Érdemes megemlíteni, hogy ezt az átmeneti színezést összesen három mozdony kapta meg: az M61 019-es, az M62 011-es és az M62 013-as. Szergejből ugyan több is viselte ugyanezt a narancs színt, de már nagy MÁV-logó nélkül. Az egyik ilyen mozdony, a frissen festett M62 036-os egyik – rossz alapozás miatt – lepergő és megőrzött festékdarabjának spektrométeres színanalízise alapján lehetett számítógéppel előállítani a mostani színt, amely így korhűnek mondható.

Az újdonsült 209-es Púpos hétfőn, március 5-én hagyta el a fehérvári mozdonyszínt, igaz még nem önerőből. Hamarosan azonban anyagoló- és talán nosztalgiavonatok élén is találkozhatunk vele.

Menet közben jól halad az egykori M40 220-as alapjaira építve egy újabb Púpos összerakása, így várhatóan még az év vége előtt háromra bővül a MÁV Nosztalgia Kft. üzemképes M40-eseinek száma. Utóbbi gép színezése is izgalmasnak ígérkezik, annyit már most elárulunk, hogy nem emlékeztet egyetlen mai, akár retrófestésű dízelgépére sem.

A cikk megírásához nyújtott segítségéért köszönetet mondunk Novák András nyugalmazott mozdonyvezetőnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!