A hajózás.hu, illetve a csodalatosbalaton.hu portálokon olvashatunk arról, hogy 12 milliárd forintért 2021-re készül el az új Sió-zsilip. A cikk szerint  a siófokiak és a turisták számára külön öröm lesz, hogy az új zsilipet látványosságnak is szánják, ezért a lakosság számára is megközelíthető lesz.

A Sió-zsilip átépítéséről több éve szó van, a legfőbb érvek a hajózsilip átépítése mellett a kapacitás növelése – azaz a nagyobb hajók átzsilipelhetősége – és az építmény elavultsága. A tőle nem messze található vízleeresztő zsilipet azért kell átépíteni, hogy adott időszakon belül több vizet lehessen leengedni szükség esetén a Balatonból.

Az első vízügyi tanulmánytervek három éve készültek, ezekben még – ha lehet ilyet mondani – forradalmi újításokat is vizsgáltak a tervezők: a zsilip ügye ugyanis nem csak hajózási és vízkezelési kérdés, hanem Siófok belvárosának és parti szakaszának fejleszthetőségét is meghatározza. Eképpen készült olyan tanulmányterv is, mely a hajózózsilipet a vízleeresztő zsilip mellé helyezte volna, így Siófok legértékesebb területe, a Balatonba nyúló félsziget az egykori színészüdülővel közvetlen parti kapcsolathoz jutott volna, a régi hajózsilip megszüntetett építményének hűlt helyén keresztül.

Válógatás a városépítészeti tanulmányterv magyarázóábrái közül. Balra a kiindulási állapot, jobb felé javul a helyzet

Siófok városa még időben kapcsolt, megrendelt egy városépítészeti tanulmánytervet a térség zsilippel összefüggő fejleszthetőségéről, ez egyérteműen kimutatta, hogy a legelőnyösebb a vízleeresztő zsilip mellé helyezett hajózózsilip lenne. Mivel a Vízügy nem csak negyven éve, hanem ma is az egyik legnagyobb úr, kevesen hitték, hogy a későn feltett kérdéseknek még lehet hatása a terület sorsára, és nem is kellett csalódniuk: a most napvilágott látott hírek szerint maximálisan a vízügyi lobbi igényei szerint megy végbe az átépítés: a régi hajózózsilipet elbontják és a helyén megépítik az újat. A nagy mondás most abban merül ki, hogy a terület állítólag gyalogosan a nagyközönség számára is átjárható lesz.

Ez arra enged következtetni, hogy a vízügyi érdekeltségű területek szokásos imidzse (kéknek indult, de rozsdássá vált vaskerítés, kisebb sittkupacok, azonosíthatatlan épületekből kilógó azonosíthatatlan gépalkatrészek, gyom, tiltó táblák és itt-ott elszórt barakkok) itt talán valami másban, valami Siófokhoz és a Balatonhoz méltóbb dologban testesülhet meg. A félsziget bejárhatóságáról, ingatlanfejlesztési lehetőségeiről, az itt megszakadó partmenti sétány átjárhatóságáról viszont annak ellenére nincsen szó, hogy beláthatatlanul hatalmas összeget, 12 milliárdot költenek el egy olyan hajózózsilipre, amelyben négy-öt évenként fordul meg hajó. Tekintve, hogy a Sió-csatorna csak papíron hajózható, a valóságban hajós legyen a talpán, aki végig bír haladni a feliszaposodott, fákkal benőtt, tisztázatlan kereszt- és hosszelvényű Sió-mederben. Ott is csak abban a néhány napban, amikor a Balaton vízkészletéből jelentős mennyiségű vizet áldoznak arra fogcsikorgatva, hogy hajózáshoz többé-kevésbé elegendő víz gyűljön össze a Kapos-torkolat felett.

Most pedig átugorva és megkerülve az összes valós problémát, ott tartunk, hogy május 10-én zárul az a pályáztatás, amelyben kiválasztják, ki legyen a Sió-zsilip átépítésének kivitelezője. 12 milliárdból pedig akárhol, akármilyen hajózózsilipet meg lehetett volna építeni, de valahogy mindig ragaszkodunk ahhoz, hogy a rossz helyen lévő dolgainkat helyben újítsuk fel.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!