A japán gyártó gyakorlatilag leállt az új regionális utasszállító, eredeti nevén MRJ fejlesztésével, és bejelentette, megszüntet minden Japánon kívüli tevékenységet. Az ok nyilván a légiközlekedés visszaesése, az új gépek iránti kereslet radikális csökkenése, de a Mitsubishi közleménye a 90 személyes típus sorozatgyártásának felfüggesztését a beszállítók késlekedésével, a hiányzó részegységekkel magyarázta.

Sorozatgyártásról egyébként ebben a pillanatban nincs is szó, inkább annak előkészítéséről. Vannak ugyan további gépek a nagojai gyártósoron, de a tesztelés még nincs lezárva, a típusalkalmassági engedélyt még nem nyerte el. Mint korábban beszámoltunk róla, a fejlesztést komoly technikai problémák zavarták, ahhoz képest, hogy az eredeti tervek szerint 2013-ban kellett volna elkészülnie az első széria-példánynak. A berepülést a japánok évekkel ezelőtt áttették az Egyesült Államokba, a  Washington állambeli Moses Lake repülőtérre, ahol a Boeing működtet jól felszerelt tesztközpontot, de az utolsó példányt már nem repülték át Japánból, mert a fejlesztő bázis a járvány miatt bezárt.

A hónap közepén érkezett a baljóslatú hír, miszerint a regionális gépcsalád fejlesztésére szánt összeget a cég a felére csökkentette, és felfüggesztette a rövidebb törzsű, az amerikai piacra szánt hetven személyes változat tervezési munkáit. Szkeptikusabb elemzők már akkor mondogatták, hogy a cég lehet, hogy feladja az egész programot, de a közlemények szerint erről most sincs szó, viszont az biztos, hogy a kibocsátó All Nippon jövőre sem veheti át az első megrendelt gépét.

A Mitsubishi repülőgépgyártó részlege 1500 alkalmazottól válik meg, a létszám felétől. Ugyanakkor a 300 körüli rendelésállomány egyelőre nem változott, és közben nem módosult az a terv sem, hogy a japánok június elsejével átveszik a Bombardier (megmaradt) repülőgépgyártó részlegét, a lépés elsősorban azért fontos, hogy a kanadai vállalat üzemeltetési és marketing-hálózatát a SpaceJet szolgálatába állítsák.

Az első érdekes kommentár szerint a Mistsubishi – egyelőre időleges – leállása sokat javít a konkurens pozícióin: a sugárhajtású regionális utasszállítók kategóriájában piacvezető Embraer időhöz jut ahhoz, hogy rendezze sorait, miután a Boeing úgy döntött, mégsem veszi meg a brazil repülőgép-konszern civil ágazatát. Így több az esélye, hogy a modernizált E2 gépcsalád megrekedt rendeléslistája mégis bővüljön a jövőben. Persze a vírus okozta általános válság minden, száz fő alatti sugárhajtású utasszállító iránt visszaveti a keresletet, de ha mégis magához tér a piac, és a japánok tovább késnek, ebben a kategóriában – miután a Bombardier CRJ-sorozata hamarosan kifut – egy ideig csak az Embraer marad talpon a gyártók közül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!