A vasútbarátok körében közismert bérletet 21 európai vasúttársaság közreműködésével 1972-ben adták ki először, az évforduló alkalmából Lipcsében megszervezett sajtórendezvényen az iho.hu tudósítója is jelen volt.

„Az Interrail egyet jelentett a felnőtté válással, a felfedezés és a szabadság örömével” – meséli közel negyven évvel ezelőtti élményeit felidézve egy dán férfi az Interrail négy évtizedét megörökítő dokumentumfilmben. Legalább ekkora élményt adott az Interrail azoknak a magyar fiataloknak, akik a rendszerváltás előtt a bérlet segítségével lépték át először a vasfüggönyt, hogy bebarangolják Nyugat-Európa országait.

Az alapítás óta azonban eltelt negyven év és jelentősen megváltozott az európai vasút világa. Az emelt szintű szolgáltatásokat nyújtó vonatok, nagy sebességű vasútvonalak megjelenésével egyre gyakrabban kell pótdíjat fizetniük az Interrail bérletek használóinak. A nemzeti vasúthálózatokon egykor egyetlen állami vállalat szolgáltatott, ma viszont a vasúti liberalizáció révén gyarapszik a magánvasutak száma – közülük messze nem mindegyik cég fogadja el az Interrail bérletet. Az éjszakai vonatok számának és színvonalának csökkenésével pedig az egykor takarékos és kényelmes megoldást jelentő vonaton éjszakázás is egyre több korlátba ütközik.

Magánvasutak: Nicht Einsteigen! Egyre több listát találhatunk a világhálón az Interrailt elfogadó vasúttársaságokról, ezek azonban nem mindig egyeznek meg a jegyvizsgálók véleményével. A legbiztosabb megoldás máig az, hogy felszállás előtt megkérdezzük a kalauzt, elfogadja-e a bérletünket. Képünkön a Hessische Landesbahn LINT-je látható Fuldában<br>(fotók: Hörcher Dániel)

Ma is ugyanazt a szabadságot nyújtja az Interrail, mint két-három évtizeddel ezelőtt? Manfred Weis, a leghosszabb Interrail-utazás Guiness-rekordere szerint igen, pusztán nagyobb odafigyelést kell fordítani az út megtervezésére. Weis a 36 ezer kilométeres rekord beállításának 25. évfordulóján lehetőséget kapott a bérletet forgalmazó Eurail csoporttól, hogy ismét vonatra szálljon. A megszállott német kapva kapott az alkalmon, Berlintől Spanyolországon át Ausztriáig keresztül-kasul átszelte Európát. Mindössze 25 eurót költött pótjegyekre, az utazás megtervezéséhez pedig egyetlen elektronikus eszközt sem vett igénybe, mindössze az elmaradhatatlan Thomas Cook-menetrendet vitte magával.

Az Interrail bérletet ma Európa 30 országában, összesen 40 ezer állomást érintő, 252 ezer kilométeres hálózaton fogadják el. A bérletnek az egész Európára érvényes kivitel mellett – a változó igényekre reagálva – ma már van egy országra érvényes változata is, így például fapados repülőjeggyel kombinálva egy-egy távoli ország kényelmes felfedezésére is alkalmas. Az Interrail bérlet minden kétséget kizárólag a legolcsóbb megoldás nagyobb távolságú, nemzetközi, több átszállással járó vasúti utazások esetén. Nem ritkán már két-három helyváltoztatás után behozza az árát, különösen a 26 éven aluliak számára kínált kedvezményes bérlet esetében.

Budapesttől Berlinig közlekedő cseh hálókocsi Drezdában. Az éjszakai vonatok színvonala országról országra változik: egyes vasúttársaságok teljesen lemondtak már a közlekedés ezen formájáról, elavult kocsikkal szállítják a legbátrabb utasokat, máskor viszont szállodai kényelmet kínálnak a hálókocsik. Alapos tájékozódással kell kezdeni az utazástervezést

Az Eurail és Interrail bérletajánlatok menedzselését az európai vasúttársaságok által alapított, utrechti székhelyű Eurail Group GIE végzi. A magyar vasút 1971. január 1. óta az Eurail stratégiai partnere, tehát az Interrail bérletet alapító vasúttársaságok közé tartozik. Az államvasút személyszállító leányvállalata, a MÁV-Start ma is aktívan részt vesz az Interrail hátterét nyújtó nemzetközi munkában. A vasúttársaság közelmúltban kiadott közleménye szerint július 1-jétől a belga SNCB és az osztrák ÖBB mellett a MÁV-Start is az Eurail csoport felügyelőbizottságának tagja lesz.