A Saab kitelepíthető karbantartó létesítményt szállított le a Magyar Légierőnek, adta hírül a cég szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye. A DAM olyan mobil megoldás, amely kiváló védelmet biztosítva javítja a repülőgépek és egyéb járművek karbantartási képességeit. A létesítményt a Saab és a magyar Honvédelmi Minisztérium által 2018 decemberében aláírt szerződés keretében szállították. A DAM állandó karbantartási infrastruktúrával egyenértékű képességet biztosít. A létesítményt december 5-én ünnepélyesen adták át Pápán – szól a közlemény, kiegészítve azzal az információval, hogy a Magyar Légierő jelenleg tizennégy Gripen C/D vadászrepülőgépet üzemeltet a svéd kormánnyal kötött lízing-beszerzési megállapodás keretében. A gyorsan telepíthető DAM megoldás hosszú időre lehetővé teszi az önellátó műveletek fenntartását akár hazai, akár tengeren túli helyszíneken.

(fotók: Saab)

Mint ismert, a kecskeméti légibázis átépítése miatt a légierő gépeit át kellett telepíteni, a szállítógépek (An-26, A319, Falcon 7X) Ferihegyen várják a munkálatok legalább részbeni befejezését, a Gripenek Pápára repültek át. Ezzel kapcsolatban néhány hete aggodalmas hangvételű cikk jelent meg az lhsn.hu portálon, azügyben, milyen károsodást okozhatnak az érzékeny gépeknek az időjárás viszontagságai, ha a szabadban tárolják őket. Internetes reakciók ezzel kapcsolatban azt a kérdést teszik fel, hogy vajon az ugyancsak zord svédországi körülmények között hogyan tudja a gyártó ország üzemeltetni a maga Griff-flottáját. Az aggodalmas hangok mögött ott sejthető annak keserves emléke, hogy az egykori hazai MíG-29-es flotta egy része miként ment tönkre a rossz körülmények és feltehetően a nem túl gyengéd kezelés miatt.

Nos a Gripenek a maguk igen fejlett elektronikájával, digitális rendszereivel valóban érzékenyek az időjárásra, de ami hírek szerint elsősorban hibákat okozhat, az a nedves hideg, ami hazánk éghajlatára jellemző, ellentétben a svéd telek száraz hidegével. Erről az Aero Magazin decemberi száma ír, amelyben Ugrik Csaba dandártábornok, kecskeméti bázisparancsnok azt is elmondta: Kecskemét december 15-ére remélhetőleg vissza tudja fogadni a Gripeneket. A főbb munkálatok, a pálya és a gurulók burkolatát felújították, új helyén működik a közelkörzeti lokátor. „Lehet, hogy a szállítók egy ideig még nem a saját zónájukból üzemelnek majd, lehet, hogy korlátozással adják ki a működési engedélyt, de ha el tud menni a készültség, ha van világítás, műszeres leszállítórendszer, beton, és vannak gurulóutak, amelyeken meg lehet közelíteni a zónákat és a javítóhangárt, akkor hazaköltözünk.”

A két, „telepíthető repülőgép karbantartó és tároló állóhely” (a DAM hivatalos neve) összesen két-két harci gépet képes befogadni, a pápai bázison a készültségi gépeknek nyújt fűthető „hajlékot”. Amennyire tudni lehet, a többi gép az egykori betonfedezékekben van. A HM portálja szerint a DAM, kapcsolódó moduljaival, biztosítja a repülőgépek szakszerű karbantartását; tartalék alkatrészek, veszélyes anyagok tárolását, és földi támogató eszközök elhelyezését és működtetését. „Ezekben a hangárokban áttelepített időszakban is tudunk végezni műszaki nagyjavításokat, szinte otthonos körülményeket biztosítva az állománynak. Később pedig minden olyan esetben is fel tudjuk használni őket, ahol például a befogadó nemzet nem tudja biztosítani ezeket a körülményeket” – fogalmazott az átadási ünnepségen Kilián Nándor dandártábornok.

A Pápára települt vadászgépek átmeneti otthonául szolgáló tároló állóhely komplexum többféle módon szállítható, és 10–14 fő körülbelül hatvan óra alatt tudja telepíteni. Érdekesség, hogy a hangár belső méretei változtathatóak, így akár más típusú repülőeszközök is tárolhatók benne, írja a portál.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!