Érdekes hirdetésre bukkantunk a mobile.de, illetve a truckscout24 oldalakon: keveset futott, tavalyi forgalomba helyezésű, fehér Setra S415LE Business típusú buszokat árulnak – ezek bizony nemrég még Pest megyében, Volánbusz-logóval futottak. (A magyar eredetről tanúskodik az egyik képen látható credós szatyor is.) A mobile.de-n 189 ezer euróért, vagyis jelenlegi árfolyamon közel 64 millió forintért kínálják az egy éves, 80 ezer kilométert futott buszt. Összehasonlításképpen egy új Credo Econell jelenleg körülbelül 62 millió forintba kerül.

Vájtszeműek egy Credós relikviát is felfedezhetnek a képen

Ennyire jól megy, hogy egy éves buszokat adunk el? – merül fel a kérdés, amire a válasz az, hogy természetesen nem. Bővebben: ezek a buszok még 2018 végén tűntek fel a Volvo Hungária telephelyen, majd hosszas ácsorgás után tavaly március idusán kezdte el forgalomba állítani a Volánbusz a száz példányt. A Setra kiváló minőségű prémium terméknek számít a buszok között, így kicsit meglepő volt, hogy kerülnek ezek a magyar utakra egy állami cég üzemeltetésében, ráadásul ilyen nagy mennyiségben, hiszen nem ehhez vagyunk szokva, sajnos.

Akkori megkeresésünkre a Volánbusz szűkszavúan annyit közölt, hogy egy korábbi bérleti szerződés eredményeként érkeztek a céghez, tehát nem az ő tulajdonuk, ezért nem volt lehetőségük például a fényezés meghatározására sem (az akkor még nem országos méretű Volánbusz elővárosi, helyközi buszain elvileg a sárga volt a hivatalos szín).

Körülbelül egy tucat busz várja a sorsát a Volvo Hungária telephelyén, de olyan is van, ami Németországba került. Az egykori százas flotta nagy része továbbra is közlekedik még, nem hivatalos forrásból úgy tudjuk, hogy körülbelül hatvanat megvenne a Volánbusz

Nem sokáig tarthatott az utasok öröme, hiszen így kevesebb, mint egy év elteltével már meg is fogyatkozott a „luxusflotta”; a fent említett német oldalakon árult példányokon túl a Volvo Hungária telephelyére is visszakerült vagy egy tucat példány, ahol egyébként jelenleg rengeteg egyéb, korábban bérleti rendszerben üzemeltetett busz is látható: Mercedesek, MAN-ek, Volvók egyaránt, köztük a hányatott sorsú csuklós hibridek is. A visszaadott buszok helyett Credókat vásároltak, tudomásunk szerint a jövőben gyakorlatilag nullára redukálnák a bérelt állományt.

Érdeklődtünk a Volánbusznál, mi lesz ezeknek a járműveknek a sorsa, várható-e a visszatérésük a céghez valamilyen formában. Amennyiben kapunk érdemi választ, frissítjük a cikket.

[Update 1]: Megérkezett a Volánbusz válasza:

"A Volvo Hungária Kft. telephelyén álló autóbuszok bérleti szerződése 2019.12.31-én lejárt, további bérbevételüket, illetve megvásárlásukat nem tervezzük. A járműveket a bérbeadóval egyeztetve a Volvo Hungária Kft. telephelyén adtuk vissza.

2019 és 2022 között összesen 3930 darab autóbusz beszerzését tervezi  társaságunk, így a teljes  járműflottánk 60 százaléka lecserélődik. Az autóbusz-állomány fiatalítása része a fenntartható és korszerű közösségi közlekedés elérése, valamint Magyarország buszstratégiájának megvalósítása érdekében tett intézkedéseknek.

Terveink szerint 2022 végéig 8,99 évre, 2031 végéig pedig 5,73 évre szorítjuk le autóbuszaink átlagéletkorát."

[Update 2]: A közbeszerzési értesítőnben megjelent egy kiírás hatvan autóbusz beszerzésére, valószínűleg ezek lesznek a Setrák. Korábbi értesüléseinknek megfelelően tehát hatvan busz marad, negyven máshol talál majd gazdára.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!