Nézzen jobbra!

Mózes Krisztián   ·   2011.07.08. 14:13
kiskep

A világon eredetileg a baloldali közlekedés volt egyeduralkodó, ám ez is – mint oly sok minden – a nagy francia forradalommal változott meg. A tradíció oka a jobbkezesek túlsúlyában és az önvédelmen volt – a balról érkező támadótól hatásosabban védhette meg magát az egyszeri vándor, ám ezt felülírta a forradalmi hevület, ekkor kerültek a forradalom ellenségei, az arisztokraták a baloldalra, a többiek pedig jobbra. Így alakult ki a jobbra tarts, amelyet aztán a Napóleon által leigázott országokban is bevezettek – rossznyelvek szerint ebben szerepe volt a hadvezér balkezességének is. Nagy-Britannia ebből a kontinentális újításból is kimaradt, ám az átállás sok országban csak később ment végbe, hazánkban például 1941-ben, de Európában a svédek után egy évvel utolsóként az izlandiak csatlakoztak a konvencióhoz, ők 1968-ban tértek át (természetesen itt csak a ma már jobb oldalon közlekedő országokat vettük figyelembe).

A Déli pályaudvar alagútjából dugja ki az orrát a FLIRT, természetesen a „rossz” oldalon. Az alagút másik végén ugyanis gyakran kocsirendezés folyik (Vörös Attila felvételei)

A vasúti közlekedés is erős összefüggésben áll a közútival, annyi különbséggel, hogy a vasúti forgalom azután indult meg, miután egyes országok már jobboldalon közlekedtek, így több helyen – például Németországban – eleve így építkeztek. Feltűnően sok országban közlekednek azonban a vonatok a baloldalon Európában is – különösen, ha azt nézzük, hogy csak Nagy-Britanniában, Írországban, Máltán és Cipruson érvényes a földrészünkön a közúti balra tarts.

Ennek magyarázata, hogy míg például a németek saját technológiát dolgoztak ki, a közúti forgalom jobbra terelésében jeleskedő franciák angol mérnököket bíztak meg vasúti közlekedésük elindításával. Így tettek a kontinens első vonalát (Brüsszel és Mechelen között) felmutató belgák is, így jellemzően a frankofón országokban tér el a közút és a vasút oldalisága: Franciaország és Belgium mellett Luxemburgban és Svájcban, valamint délebbi országokban, mint Olaszország, Portugália, Szlovénia, továbbá a kakukktojás Svédországban.

A gödöllői HÉV az utolsó olyan jelentős vasútüzem, ahol állandó balra hajts van érvényben

A változtatást kirobbantó Franciaország még egy szempontból különleges, ugyanis egy tartományában – az oly sokszor hovatartozást váltó Elzász-Lotharingiában – mégis a jobbra tarts érvényes, itt a tartományi határon térnek át a vonatok a másik vágányra: így tesznek például Belgium és Hollandia, vagy Luxemburg és Németország határán is.

Magyarország vasúti közlekedésében a jobb oldali közlekedés csak a kétvágányú pályák megjelenésekor vált igazán jelentőssé. Az első ilyenre csupán 1868-ig kellett várni, ekkor fejlesztették ugyanis hazánk első vonalait, a vácit és a szolnokit. A közúti vasutak illeszkedtek közúti közlekedéshez, a HÉV-ek közül egynél, a gödöllőin maradt meg a balra tartási kötelezettség – itt az utasoknak először jobbra kell nézniük, mielőtt lelépnek a vágányra. Ilyen különleges helye hazánknak még a Kőbánya felső környéke, valamint a Déli és a Kelenföldi pályaudvar közötti négykilométeres vonalszakasz. Mindkét nagyvasúti esetben forgalmi okok indokolják a különcséget, a Déli esetében a rendezőpályaudvar helyzete – a bal vágányra szoktak szerelvényeket kihúzni, ezért balesetvédelmi szempontból célszerű elsősorban azt használni a Kelenföldi pályaudvar irányú vonatoknak is (így kisebb az esélye a szembemenesztésnek). Változás tehát errefelé nem várható, s a HÉV-nél is csak a teljes rekonstrukció esetén – például a kettes metróval való összekötésnél.

Belgiumban mindenhol baloldalon közlekednek a vonatok, így Antwerpen-Centraal átmenő vágányain is a baloldali Thalys tart Párizsba (végzárlámpa pirosan világít), míg a másik indul hamarosan tovább Amszterdamba (a szerző felvétele)

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

MÁV-csoport-integráció: megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről

iho/vasút   ·   2024.11.27. 15:00

Minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést, mely garantálja a MÁV-Start, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásával létrejövő új, egységes személyszállító cégben az egyesülő társaságok valamennyi munkavállalójának biztonságos továbbfoglalkoztatását 2025. január elsejét követően is.