A Kárpát Vasút Kft. postai küldeményben juttatta el kiadónkhoz a következőket:

„2020. február 3-án 21:30 Pusztaszabolcs állomáson a végpont felől áthaladni szándékozott tehervonat mozdonya horzsolódott Társaságunk tehervonatának mozdonyával.

Az esemény előzményei a következők voltak: A vonatunk (81529) 21:00 előtt a műszaki kocsivizsgálat és a fékpróba sikeres elvégzése után indulásra készen lett. Ezt a tényt mozdonyvezetőnk jelentette a diszpécserünknek és Pusztaszabolcs állomás rendelkező forgalmi szolgálattevőjének, aki arról tájékoztatta, hogy 21:15-ig nem mozdulhat, de később jelentkezik. Az előjelzett időpont után Pusztaszabolcs rendelkező forgalmi szolgálattevője a tervezett mozgás helyszínére küldte az állomáson szolgálatot teljesítő tolatásvezetőt, majd felhívta mozdonyvezetőnket és engedélyezte részére a vonat szerelvényével való (tolatási) mozgást. Mozdonyvezetőnk ez után a telefonvonalban maradva megkezdte a mozgást, azonban hamarosan észlelte, hogy az egyik – az állomási biztosítóberendezés kezelési körzetébe tartozó váltó – a mozgás szempontjából helytelen irányba áll, azért amilyen gyorsan csak lehetett, megállította a vonatot és mivel még vonalban volt, erről a tényről értesítette a rendelkező forgalmi szolgálattevőt, akitől ez után azt az utasítást kapta, hogy maradjon állva a vonatával.

A mozdonyvezető és a rendelkező forgalmi szolgálattevő közötti értesítést az állomási hangrögzítő berendezés valószínűleg rögzítette. Ezt a bizonyítékot a rendkívüli eseményt vizsgáló MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság és az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete is megismerte és vizsgálata során felhasználja. A felvétel rögzítés tényének megismerése után, tudomásunk szerint, Pusztaszabolcs rendelkező forgalmi szolgálattevője is elismerte, hogy társaságunk vonata engedélyezett mozgást végzett a rendkívüli esemény bekövetkezése előtt és így került az áthaladtatni szándékozott tehervonat vágányútjába.

Az ütközés bekövetkezés előtt mozdonyvezetőnk, miután megpillantotta az állomás végpontja felől érkező tehervonat mozdonyának fényeit, megpróbált a veszélyhelyzet elkerülése érdekében visszatolni, de az ütközést már elkerülni nem tudta, azonban a károkat sikerült csökkentenie, ami így is mindkét mozdony esetében jelentős.”

A Kárpát Vasút levelét változtatás nélkül közöltük, akárcsak korábban a Mávinform hírét is. Tájékoztatásul a Mávinform öndefiníciója:

„A MÁV Kommunikációs Igazgatóságán belül működtetett MÁVINFORM feladata, hogy a közösségi közlekedésben naponta utazók minél több meghatározó rádióadón és internetes felületen keresztül kaphassanak információt az aktuális vasúti közlekedési helyzetképről. A MÁVINFORM – amely 34 éve, 1984 nyara óta ad tájékoztatást a médián keresztül – két éve megújította hírszolgáltatását és több rádiónak is élőben tudósít. A MÁVINFORM balesetek és vasútforgalmi nehézségek esetén a jelentősebb utazási változásokról sajtóhírt ad ki az MTI-nek, valamint a helyi és országos rádióknak. Ezek a vasúti közlekedéssel kapcsolatos aktuális információk a Facebookon, a Vonatinfó mobiltelefonos alkalmazásban, valamint a MÁV-csoport honlapjának (www.mavcsoport.hu) MÁVINFORM rovatában olvashatók.”

Korábban írtuk:

Információink szerint az eredeti, mávinformos jelentéshez képest a Nohabbal dolgozó Kárpát Vasútnak volt engedélye a tolatásra. A pontosabb részletekért megkérdeztük a MÁV sajtóosztályát, amint válaszolnak, közöljük.

Időközben a Mávinform bejegyzése módosult, jelenleg a következőképpen fest: „A Pusztaszabolcs állomásról 21:34-kor szabályosan kihaladó RCH tehervonat mozdonya és egy másik vágányról meginduló Kárpát vasút tehervonatának mozdonya egy váltónál oldalról ütköztek, súrolták egymást. Siklott járművek nincsenek. A helyszínelést, baleseti vizsgálatot elkezdték. Személyi sérülés nem történt, mindkét mozdonyon kár keletkezett. Pusztaszabolcs és Iváncsa között pótlóbuszok szállítják az utasokat.”

Korábban írtuk:

A MÁV elsődleges jelentése szerint hétfő este fél tízkor Pusztaszabolcs harmadik vágányáról engedély nélkül megindult a Kárpát Vasút Pusztaszabolcs–Selyp viszonylatú, betonaljakat szállító tehervonata és a 14-es számú váltón „horzsolódott” a Rail Cargo Hungaria kilencedik vágányon szabályosan áthaladó Dunaújváros–Ferencváros viszonylatú tehervonatával. A kárpátos vonat élén a 022-es Nohab dolgozott, a kargós elegyet a Start 016-os Gigantja húzta. A jelentések szerint a gépekben anyagi kár keletkezett, személyi sérülés és siklás szerencsére nem történt.

Képünk illusztráció: egy korábbi, bontott sínekből álló fuvarról készült Selypen a 022-es Nohabbal (fotó: Angyal Dénes)

A Mávinform tájékoztatása szerint Pusztaszabolcs és Iváncsa közé pótlóbuszt rendeltek, egy kocsi forog a két állomás között a személyvonatokat pótolva.

A baleset körülményeit a hatóságok vizsgálják. A pusztaszabolcsi állomás jelenleg teljesen szét van túrva az átépítés miatt, lehetséges, hogy ez is közrejátszhatott a balesetben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!