A rossz idő miatt egyszer bölcsen elhalasztották, de most már nincs mese, és az előrejelzések is jók: május hetedikén, szombaton Goldtimer Nap Budaörsön! A remek öreg repülőgépek egy részét már láthattuk múlt vasárnap a Duna fölött, de most testközelből vehetjük szemügyre őket, sőt, több típussal lesz alkalom arra is, hogy utasok is kipróbálhassák a régi gépek igazán intenzív repülési élményét.

Ilyenkor, az első tavaszi megjelenéskor mindig aktuális a kérdés,  mi is történt a masinákkal télen? Merthogy mindig történik valami, és az esetek többségében fontos dolgok történnek velük ilyenkor. Amint ezt az Alapítvány alapítója, Hajdú Károly – ha valakinek így nem ugrik be, akkor ismertebb nevén Fedő – elsorolja az iho.repülés olvasóinak.

Fedő és a Li-2-es

A kedves közönség kedvéért – kezdi a sort legizgalmasabb újdonsággal – repülni fog a Gerle, Bánhidi Antal kiváló gépének a replikája, amely tavaly teljesítette első felszállását, de a gépnek még nem fejeződött be a berepülése. Fedő megerősíti az információt, miszerint a gép új légcsavart kapott, természetesen Révy Laci bácsi keze munkája nyomán, mert az, amivel tavaly repült, vastag volt, azaz nagy volt a húrhossza, nem pörögte ki a 2150-es fordulatot, az új viszont igen. A gép teljesen üzemképes, egy legyezőt csinált már vele a berepülő pilóta, Rohács Tamás, de még legalább négy órát kell repülnie a gépnek, hogy a hatóság is levizsgáztassa. Ha kész, teljesen műrepülhető lesz: emlékezhetünk rá, amikor Rohács az első repülés után leszállt, azt mondta, a gép már akkor szeretett volna figurákat gyártani...

A Gerle a tavalyi első leszálláskor

A Goldtimer, de mondhatjuk az egész magyar oldtimer-repülés zászlóshajója, a világ egyetlen repülőképes Li-2-ese – vajon más lett-e a hangja tavaly óta? – kérdeztem Fedőt. A hangja is más lett, a mozgása is, válaszolta. A történet valahol ott kezdődött, amint arról portálunk is beszámolt, hogy a Goldtimer csapata két évvel ezelőtt leszerelte a szolnoki sportrepülőtér szélén büszkén álldogáló, pontosabban egy fémszerkezeten égnek meredő, Belfegor becenevű, M-15-ös sugárhajtású mezőgazdasági gépet, ami a lengyel PZL gyárban készült valaha.

Azóta is csodájára járnak az egész világon, merthogy az egyetlen agro-jet, amúgy sokak szerint a világ egyik valahavolt legrondább repülő szerkezete, de nem ez a lényeg: a lengyeleknek olyannyira értékes Belfegor leszerelése és eladása nyújtotta lehetőséget, hogy a Li-2-eshez új motorokat vegyen az alapítvány.

A Li-2-es új motorokkal száz méterrel korábban száll fel

„Az öregasszonynak férfiasabb hangja lett!” – fogalmazott Fedő, több erő van benne, nem füstöl, nem eszi az olajat: hét-hét és fél millió forintba került a motorcsere (plusz munkadíj), de „fürgébb is lett”. Négy hónapba telt, amíg a legkisebb csőtől, kábeltől kezdve az összes tömítésig, mindent kicseréltek: Bobák György, Muhi Béla és a ferihegyi Il-14-esen végzett munkáról ismert Zsaludek Endre-féle csoport dolgozott a gépen, minden áldott nap reggeltől estig. A légcsavarok maradtak, de nagyjavították őket. A régi motorokkal a Li-2-es Fedő megfogalmazása szerint mintha kicsit gondolkodott volna, „elinduljak vagy ne induljak?; nem volt vele probléma, de most száz méterrel hamarabb száll fel...”

Po-2-es és a sárga Kánya Budaörsön

A Po-2-es a legnépszerűbb gépek egyike, tavaly 55–60 órát repült, nagyon jó állapotban van, de a szezon végén nagyjavításra kerül. A motor tavaly ezen átesett, de a sárkányt, a faszerkezetet végig kell ellenőrizni, újra kell vásznazni és festeni. Üzemképes és repülni fog a kétüléses, faépítésű Rubik-féle vitorlázógép, a Cimbora, Révy Laci bácsival a bot mögött, csőrlésből. A Po-2-es és a szintén Rubik-féle Kánya ugyan vontatógépként is dolgozhatna, de ezeket a remek gépeket inkább kíméli az alapítvány. A Kánya és a Po-2-es duettje nagy sikert aratott a Duna felett, aztán ha a Gerle is kész, egyedülálló hármas kötelék repül majd a Goldtimer színeiben.

De valamilyen formában tehát már most minden Goldtimer-gép látható és többségében utasként is kipróbálható lesz szombaton Budaörsön, sőt, még két érdekes vendéget is várnak: Atkárról jó idő esetén átrepül Lampich Árpád egykori rekorder aprósága, a huszas években készült Róma, és jelezte részvételét egy amerikai klasszikus, egy Piper Cub is.

A klasszikus repülőtér a klasszikus kisgépből nézve

A Goldtimer Nap jellemzője, hogy miközben az alapítvány gépei szárnyalnak, közben más oldtimer szervezetek öreg kerekes kincseket mutatnak be Budaörsön, autókat, motorokat, buszokat, sőt, harci járműveket is. Nehéz ezek után bárki repülés- járműkedvelőnek azt mondania, nem látogat ki szombaton a repülőtérre: persze ki kell hozni a gyerekeket is, a belépés ingyenes, de a repülésért támogató jegyet lehet váltani.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!