Leszállás közben zuhant le az oroszok An-26-os szállítógépe Hmeimim légibázison, a Szíriában működő orosz légi alakulatok  legfőbb támaszpontján. A magyar idő szerint a déli órákban történt baleset következtében a gépen lévő mind a 32 ember életét vesztette. Ez az a bázis, amelyet tavaly gerilla--támadás ért, amelynek következtében hét gép megsérült vagy megsemmisült; erre a támaszpontra érkezett nemrég négy példánya az orosz ötödik generációs harci gépnek, a Szu-57-esnek.

Az orosz hírközlő szervek a későbbiekben néhány részlettel is szolgáltak. A nálunk is jól ismert, a magyar légierő által is használt teherszállító, ötszáz méterrel a pálya előtt – újabb megfogalmazások szerint – a földnek ütközött. A védelmi minisztérium nem sokkal a baleset után lehetséges technikai hibát emlegetetett, hozzátéve közleményében, hogy a földnek ütközést nem követte tűz, és, ami ilyenkor természetes, a történteket, a lehetséges baleseti okokat bizottság vizsgálja ki.

(fotó: orosz légierő)

Az orosz portálok emlékeztetnek arra, hogy legutóbb 2016-ban érte katasztrófa a légierő egyik repülőgépét, a Szíriába tartó Tu-154-est, amely nem sokkal felszállás után zuhant a tengerbe Szocsi közelében, fedélzetén a katonákon kívül az Alekszandrov együttes tagjaival, újságírókkal, közéleti személyiségekkel. Annak a balesetnek az oka a személyzet hibás ténykedése volt, állapította meg a vizsgálat.

Az ukrajnai Antonov iroda fejlesztésében készült szállítógépből 1969 és 1986 között 1398 példányt gyártottak, közülük 420 került exportra. A balesetet szenvedett gép a Nyugati Katonai Körzet 33. vegyes szállító ezredének kötelékében működött,  a Kommerszant szerint ezt a típust Szíriában elsősorban az országon belüli szállítási feladatokra használták.

Orosz hírközlő szervek katonai szakértőket idéznek arról, hogy az An-26-os megbízható repülőgépnek számít. Technikai okokból kevés katasztrófa történt ezzel a típussal, nyilatkozta egy magát megnevezni nem kívánó szakértő. A vizsgálatok várható irányai a szokásosak: a humán faktor, a technikai probléma és a külső behatás.

(fotó: RAF)

A gépről későbbiekben megírták, hogy Aleppóból indult, vagyis nem valamelyik oroszországi bázisról, ami netán elképzelhetővé tette volna az üzemanyag kifogyását. Az időjárási körülmények kedvezőek voltak, enyhe felhősödés közepette repült a gép Latakiába, nem voltak viharok a környéken, tehát nem valószínű, hogy meteorológiai okok játszottak volna közre a katasztrófában, tette hozzá a Ria Novosztyi hírügynökség.

Viktor Bondarjev, a Szövetségi Katonai Tanács vezetője szerint a gépet felszállás előtt a szokásos módon, megfelelően átvizsgálták.

A magyar légierő a legutóbbi években négy An-26-sot tartott üzemben, de közülük a tavalyi év végén az utolsóból is elfogyott az üzemidő, és noha közben beérkeztek az A319-esek, nem tudni, kapnak-e az Ancsák még egy lehetőséget, egy esetleges újabb nagyjavítás formájában.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!