Tizenhárom pontos követelést fogalmazott meg kilenc budapesti kerület, illetve két Pest megyei település polgármestere a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér zajterhelése miatt.  Az érdekegyeztető tanácskozást Riz Levente, Rákosmente fideszes polgármestere, országgyűlési képviselő kezdeményezésére tartották „a repülőtér működéséből eredő környezetterhelésben érintett” VIII., IX., X., XIV., XV., XVI., XVII., XVIII., XXI. kerület, illetve Üllő és Ecser önkormányzati vezetői.

Közleményükben emlékeztettek arra, hogy a repteret privatizáló társaság szerződésben vállalta: érdemi lépéseket tesz a repülőtér forgalmából adódó zajproblémák mérsékelésére. A 260 millió euró értékű, szerződésben rögzített kötelezettségvállalások sarkalatos pontját képezik a környezetvédelmi fejlesztések. Ezek az elmúlt években elmaradtak, vagy elégtelennek bizonyultak, mondják a polgármesterek.

A közlemény szerint a Budapest Airport Zrt. a hatályos magyar jogszabályok figyelmen kívül hagyásával üzemelteti, fejleszti a repülőteret. A parlament két hete „egyhangú határozatban utasította a kormányt a korábbi privatizációs szerződések környezetvédelmi és természetvédelmi előírásainak felülvizsgálatára”. A polgármesterek ennek szellemében szükségesnek tartják, hogy a felülvizsgálat során kapjon különös figyelmet a Budapest Airport privatizációjával összefüggő környezetvédelmi kötelezettségek teljesítése. A résztvevők kezdeményezték a Zajvédelmi Bizottság működésének felülvizsgálatát.

Az állásfoglalás aláírói egyhangúlag kinyilvánították: követelik, hogy a zajvédelmi díjból és az állami közlekedési hatóság által kirótt légiközlekedési bírságból az érintett, repülési zajt elszenvedő települések önkormányzatai is arányosan részesedjenek. A többi között azt is szeretnék elérni, hogy a repülőtér jelöljön ki zajgátló védőövezetet az önkormányzatok egyetértésével, illetve építsen ki zárt hajtóműpróbázó helyet.

A polgármesterek állami garanciavállalást és részletes környezetvédelmi hatásvizsgálatot akarnak, amelynek alapján „világosan ki kell mondani: mekkora maximális kapacitással, milyen feltételekkel működhet a jövőben Budapest közvetlen határában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér” – olvasható a tizenegy polgármester közleményében.

Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. vállalati és közkapcsolati igazgatója az MTI-nek reagálva azt mondta, hogy a közlemény „politikai színezetű deklaráció”, amelynek politikai részével a Budapest Airport nem kíván foglalkozni. Hozzátette, a polgármesterek dokumentuma „tele van megalapozatlan, szakmailag indokolhatatlan kijelentéssel, állítással, amelyet az aláírók nem tudnak érdemben alátámasztani”. Véleménye szerint az önkormányzati vezetők több olyan témakört is megemlítettek, amelyek nem tartoznak a reptér üzemeltetőjére, például a légiközlekedési irányok meghatározása, ami az állami tulajdonú HungaroControl kompetenciája.

A Budapest Airport csütörtöki közleménye szerint a cég továbbra is együttműködést ajánl a tizenegy polgármesternek, mivel továbbra is a „jószomszédi együttműködés híve”. A Budapest Airport tevékenységét és fejlesztéseit az érvényes előírások betartásával, a szükséges engedélyek birtokában végzi, és az érintett hatóságok mellett a környező települések képviselőit is folyamatosan tájékoztatja. 2008-ban indították el zajszigetelési programjukat a repülőtérrel szomszédos Üllőn, majd 2009-ben a XVIII. kerületben, 2010-ben pedig Vecsésen.

A repülőteret üzemeltető cég az ingyenes zajszigetelést összesen hozzávetőleg 1000 ingatlantulajdonosnak ajánlotta fel, közülük mintegy 500-an éltek is a felkínált lehetőséggel. A program eddigi összköltsége megközelíti a 120 millió forintot. A zajszigetelés idén Budapest XVII. kerületében folytatódik hozzávetőleg 150 érintett ingatlan bevonásával.