Rail Baltica Lengyelországban

iho   ·   2020.01.05. 09:00
rail_baltica0_bialystok

Hosszú tervezési és engedélyeztetési fázis után a lengyel vasúti pályahálózat-működtető PKP PLK az Intercor, a Stecol Corp és a Sinohydro Corp lengyel–kínai konzorciumot választotta a Czyżew és Białystok közötti 71 kilométeres vonal korszerűsítésére. A beruházás értéke 4 milliárd 140 millió złoty (mintegy 330 milliárd forint). A konzorciumi tagok közül az Intercor lengyel építőipari óriás, a Stecol és a Sinohydro pedig kínai vállalat. (Több hivatkozás szerint a világ több mint negyven országában mérnöki projektekkel foglalkozó Power China csoporthoz tartozó Stecolt hívták korábban Sinohydrónak.)

Białystok

A Czyżew és Białystok közötti kétvágányú, villamosított vonalszakasz a PKP 6. számú, 224 kilométert hosszú Zielonka–Kuźnica Białostocka vasútvonalának a része. Maga a vonal az európai TEN-T hálózat elemeként kulcsfontosságú szerepet tölt be az vasúti áruszállításban, lévén a Varsó és Helsinki között összeköttetést teremtő, a balti államokban is normál nyomtávú Rail Baltica lengyelországi szakasza. Felújítását 2013-ban kezdték el, és a Varsóhoz közeli Zielonkától kezdve halad a korszerűsítés a litván határ felé. December 30-án a Sadowne Węgrowskie–Czyżew szakaszt fejezték be az építők, a beruházás értéke 560 millió zloty (valamivel kevesebb, mint 45 milliárd forint) volt. Az átépített vasút tervezési sebessége 160 kilométer per óra, de a vágánygeometria lehetővé teszi a 200 kilométeres tempót is. A korszerűsítésről szóló szerződést várhatóan 2020 első negyedévében írják alá a felek, a munkálatokat a tervek szerint harminchét hónap leforgása alatt fejezik be. A teendők kiterjednek Czyżew és Białystok között a vágányok, a felsővezeték, nyolc híd – köztük a Narew-folyót áthidaló leghosszabb műtárgy –, huszonkét vasúti és közúti keresztezés, az ellenőrző és biztonsági rendszerek kiépítésére és modernizálására. Tizenhárom megállóhelyet újítanak fel, az érintett állomások összes peronjával együtt. Felkészül 2021-ben a következő, Białystok–Sokólka egyvágányú szakasz – ez a vasútvonal jelenlegi legszűkebb keresztmetszete.

Sokólka után a Rail Baltica lengyelországi szakasza nem a legközelebbi vasúti határátkelőig, azaz Kuźnica Białostockáig, majd a fehérorosz Grodnóig fut, hanem északra fordul, és a 40-es számú vasútvonalon Papiernáig halad, és ezt követően ismét észak-keleti irányt véve az 51-esen jut el a lengyel–litván (Trakiszki–Mockava) határra. Ennek a szakasznak a felújításáról azonban egyelőre még nincs szó. A nagyívű beruházások az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz társfinanszírozásával valósulhatnak meg.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek