Az UAC, az Egyesült Repülőgépgyár voronyezsi repülőteréről felszálló Il-112V kéthajtóműves, légcsavaros-gázturbinás vállszárnyas gép legelső példányát korábban 2017-re várták a levegőbe, aztán többszöri halasztás után januárban számolhattunk be arról, hogy a gép kész az első startra. A felszállást egyrészt az időjárás hátráltatta, de más hírek szerint technikai problémák is, a hajtómű és a légcsavar közti reduktor hibáját kellett kijavítani.

Az időjárás ma sem volt túl kedvező, ennek ellenére a vadonatúj gép Jurij Boriszov miniszterelnök-helyettes jelenlétében a levegőbe emelkedett, egy polgári fejlesztésű Il-114-es kíséretében, két megközelítéssel és átstartolással.

Rendkívül fontos típusról van szó, legalábbis ami a leváltandó gépek számát illeti: a kéthajtóműves könnyű szállítógépek kategóriájában az uralkodó az az An-26-os volt, amelyből néhány példányt a magyar légierő is használt illetve egyet ma is repültet még. Az Antonov-típus utódját természetesen az Antonov-céget megöröklő Ukrajna is megteremtette, amint erről akkor beszámoltunk, az An-132D két évvel ezelőtt már repült, méghozzá szaúdi partnerségben, nyugati hajtóművekkel és légcsavarokkal, digitális pilótafülkével és segédhajtóművel.

Az orosz konkurencia szintén magasan automatizált, a paraméterei az An-26-asét átlag harminc százalékkal haladják meg, és ami a jelenlegi geopolitikai helyzetben illetve a szankciók árnyékában nagyon fontos, a hajtóművek hazaiak, 2800 lóerős Klimov TV-7-esek, a légcsavar is orosz gyártmány. A maximális felszállótömeg 21 tonna, a maximális hasznos teher öt tonna körüli, ötven utas vagy 26 katonai repültethető vele, utóbbiak természetesen teljes felszereléssel, a gazdaságos utazómagasság 8100 méter.

Korábbi hírek arról szóltak, hogy a gép 35 példányban kapott állami megrendelést, plusz 27-re szándéknyilatkozatot, de a mostani összefoglalók egyike szerint a légierő  száz gépet kap a 2020-ban beinduló sorozatgyártás révén, Boriszov is ennyit emlegetett a sikeres repülés után. Ez nagyjából fedi is a jelenleg az oroszoknál katonai szolgálatot teljesítő száz-száztíz An-26-osának lecserélésére. Természetesen az UAC is számít arra, hogy a világon még nagyon sokfelé lesz szükség erre a típusra, polgári célokra is, hiszen a gép az ígéretek szerint szélsőséges körülmények között, sarkvidéken, magas hegyvidéken és magas hőmérséklet, sivatagi viszonyok közepette, szilárd burkolat nélküli pályákról is üzemeltethető.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!