Ha vasárnap az ausztriai Felsőőrben (Oberwart) járunk, hogy utolsó munkanapján még beutazzuk az innen Friedbergbe tartó vasútvonalat, egy különleges vonatozáson is részt vehetünk. A burgenlandi magyarság egyik központjának számító kisvárosból ugyanis északra, Felsőlövőig is épült egy szárnyvonal, és ezen most múzeumvasút üzemel hangulatos, teher-vágánygépkocsikkal (tvg) vontatott szerelvényekkel.

A múzeumvasút szerelvénye Tarcsafürdőnél<br />(a szerző felvételei)

A cirillbetűs tábla ne tévsszen meg senkit. Ugyancsak Tarcsafürdő felvételi épülete az utcafrontról. Egy Johann Straußról forgatott filmben kapta az orosz határállomás szerepét az állomás

A Szombathely–Pinkafői HÉV-hez kapcsolódva 1903-ra épült meg a mellékvonal. Teherforgalmat elsősorban a felsőlövői barnaszénbánya, utasokat többek között Tarcsafürdő (Bad Tatzmannsdorf) hozott. Tervezték, hogy meghosszabbítják az alsó-ausztriai Kirchschlagig, de ez elmaradt. A bánya 1968-ban zárt be, a személyszállítás a „fővonal” Felsőőr–Nagyszentmihály (Großpetersdorf) szakaszával együtt 1987-ben maradt abba.

Alsólövő

Utasok, motorkocsi-vezető, jegyvizsgáló egy légtérben, családiasan

A múzeumüzemet a vasút barátait tömörítő egyesület üzemelteti. Angol, horvát, cigány és magyar nyelven is elérhető honlapjukon tájékozódhatunk a menetrendről, de különmenetet is rendelhetünk, vagy akár önkéntesnek is jelentkezhetünk. Az üzemnapokon ötször forduló szerelvény két végén egy-egy tvg biztosítja a vonóerőt.

Utastájékoztatás egyszerűen: a személyzet krétával írja föl a következő vonatindulást

Mint a nagyok. Szolgálati menetrend

Az utasok családias hangulatban, a személyzettel együtt ezekben, illetve a középre fogott harmadik tvg-ben foglalhatnak helyet. A szerelvényt egy házi építésű nyitott kerékpárszállító vagon egészíti ki.

A középső kocsi

Útbiztosítás

A múzeumvasút szerelvényei feltehetően költségokokból nem járnak be a felsőőri állomásra (hogy az egyesületnek ne kelljen fizetnie az ÖBB-s állomás használatáért), hanem a kicsit arrébb kialakított, „Oberwart Lokalbahn” elnevezésű egyszerű peronról indulnak. A négy köztes megállással együtt 34 perc kell a vonal beutazásához, egy felnőttől oda-vissza nyolc eurót kérnek.

A múzeumvasút felsőőri peronja

Felsőlövő III. osztályú HÉV felvételi szabványépülete

A felsőőri vasútvonalakról részletesebb cikk olvasható az augusztusi Indóház magazinban.

Felsőlövőn megnézhetjük a múzeumvasút vasútmúzeumát

Járműkiállítás a végállomáson