Vonatonként átlagosan csupán tizenöt utas, évi félmillió euró veszteség, ezzel indokolja az ÖBB, hogy július utolsó napja a felsőőri vasút utolsó napja is lesz, legalábbis a rendszeres személyszállítás számára. A gyorsforgalmiút-hálózat kiépülésével a németül Oberwartnak nevezett járásszékhelyről autóbusszal ma sokkal gyorsabban lehet a legfontosabb irányba, Bécs felé utazni, mint vonattal. (Másfél óra két és fél óra helyett.) Már jelenleg, a vonattal párhuzamosan is járnak közvetlen buszok, ezeket sűríteni is fogják hétfőtől.

Desiro-belső a vonal egyik utolsó üzemnapján<br />(a szerző felvételei)

Persze a vonatnak előnyei is vannak, a buszok csatlakozása például nem olyan jó Bécsújhelyen (Wiener Neustadt) és Grác (Graz) felé, ezért a sajtóban, plakátokon némi helyi tiltakozás is tetten érhető.

A felsőőri vasútállomás ajtaján a vonaltemetésre figyelmeztet a plakát

Az érdekes múltú települést (akár az ázsiai sztyeppe nomádjaiig vezethető vissza az a szokás, hogy a törzsszövetség külső védelmének nehéz feladatát a legkésőbb csatlakozott törzsekre bízták, így telepítettek székelyeket a honfoglalás után a nyugati határra őrnek) persze először nem Bécs felé kötötték be a vasúthálózatba. A magyar vasúttörténetben viszonylag korán, 1888-ra épült meg a Szombathely–Pinkafői HÉV az akkori határig.

Felsőőr múlt vasárnap

Trianon után 1925-ben kapcsolták be a vonalat az osztrák hálózatba (a Bécsújhely–Fehring-vasútba) a Pinkafő (Pinkafeld) és Friedberg közötti szakasz megépítésével. A Rohonc (Rechnitz) és Bucsu közötti új határon az ötvenes évek elején szűnt meg a forgalom, a magyar csonkon pedig 1959-ben mentek utoljára menetrend szerinti vonatok.

Az 1925-ös vonalhosszabbítás emléktáblája a friedbergi vasútállomáson

A pinkavölgyi vasút osztrák oldalán fokozatosan hagyták föl a forgalmat. 1982-től már csak Nagyszentmihályig (Großpetersdorf), 1987-től csak Felsőőrig jártak rendszeresen személyvonatok.

Friedbergban át kell(ett) szállniuk a vonattal érkezőknek Bécs, Bécsújhely vagy Grác felé

És bár szóba került az újranyitás Nagyszentmihályig, Rohoncig vagy akár Szombathelyig, most a teljes bezárás valósul meg, így vasút nélkül marad a legnagyobb magyar közösséggel bíró burgenlandi település. Decemberben a teherforgalom is megszűnik.

Pinkafő, az egykori magyar HÉV végpontja

A vonalról a pénteken már kapható augusztusi Indóház magazinban részletesebb cikk olvasható.

Nagyszentmihály, ahol már a nyolcvanas évek óta nincs rendszeres forgalom, csak nosztalgiamenetek