A villamosítási projektet a szombathelyi vasútállomáson, ünnepélyes sajtótájékoztatón jelentette be és írta alá Kövesdi Szilárd, a GYSEV vezérigazgatója és Dávid Ilona elnök-vezérigazgató, valamint Vér Iván, a Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgatója.

A két projekt összköltsége több mint 20 milliárd forint, ennek 85 százaléka uniós forrás, a fennmaradó összeg pedig állami támogatás.

A zöld-sárga vasúttársaság tavaly októberben vette át a szóban forgó vonalakat a MÁV-tól. Már ekkor is jelezték: pályázatot fognak benyújtani az átvett szakaszok villamosítására. A vasúttársaság elképzeléseit 2012 februárjában a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogató levélben hagyta jóvá. A projektet 2012. április 11–én fogadta be a Közlekedésfejlesztési Zrt. A GYSEV június 22-én kapott értesítést a pályázat támogatásáról.

A 20 milliós beruházás 2015 októberére készül el, utána Porpáctól egészen Hegyeshalomig mehet a villanygép<br>Kattintson a galériáért!<br>(fotók: a szerző)

A Porpác-Mosonszolnok szakasz 87 km hosszú. A villamos felsővezeték kiépítésének
költsége 11 milliárd 981 millió 500 ezer forint. A munkálatok során központi forgalomirányítást is kialakítanak, ennek kapcsán a vonal közlekedését Csornáról és Répcelakról irányítják majd. Szombathely és Zalaszentiván között 50 km-es szakasz villamosítását végzi el a GYSEV, ennek költsége 8 milliárd 350 millió forint.

A projekt keretében mindkét szakaszon átalakítják a villamosításhoz szükséges biztosítóberendezéseket és megerősítik a vasúti pálya felépítményét. Az állomásokon 55 centiméteres emelt peronok épülnek.

„A villamosításnak köszönhetően újabb lendületet kaphat a vasúti közlekedés. Olyan szakaszokról van
szó, amelyek a regionális, az intercity-közlekedés és a teherszállítás szempontjából is fontosak. A villamosítással, a pályák korszerűsítésével tovább erősíthetjük a vasút szerepét az észak-déli irányú közlekedésben. Ez azért is lényeges, mert minden egyes tonna áru, amit vasúton tudunk elszállítani a kamionok helyett, tehermentesíti a 86-os főút forgalmát” – fogalmazott Dávid Ilona.

Vér Iván, Dávid Ilona és Kövesdi Szilárd Szombathelyen a sajtótájékoztatón

Kövesdi Szilárd az aláírás kapcsán elmondta: „Tavaly ősszel készült el a 48,6 milliárdos Sopron-Szombathely-Szentgotthárd szakasz teljes rekonstrukciója. A projekt munkálatait véglegesen csak idén zárjuk le, hiszen Szombathelyen vasúti felüljárót, Sopronban pedig aluljárót építünk. Az építkezések jelenleg a tervek szerint haladnak.

Az új szakaszokra vásárolt Jenbacher motorvonatok jelenleg a korlátozások miatt nem tudják kihasználni a maximális sebességüket. Óriási eredmény, hogy megnyertük a pályázatokat, hatalmas feladat és felelősség is, de most is bízom munkatársaimban” – tudatta Kövesdi Szilárd.

A tervek szerint mindkét szakaszon 2015 októberére készül el a villamosítás és a vasúti pálya rekonstrukciója.