Effiliner 1600-ast hozott a CER Hungary-nek a mikulás: szerdán délután hazánk negyedik legtöbb tonnát megmozgató teherfurvarozó vasútvállalatának vezérigazgatója, Heinczinger Tamás aláírta a gép beszerzéséről szóló szerződést a cseh CZ Loko Budapestre látogató igazgatósági vezetőjével, Josef Bártával. A mozdony már a második hazai beszerzés a CZ Lokótól (nyáron érkezett meg Magyarországra az Effishunter 1600-as, alias Csillagromboló), de a CER Cargo Holding további gépet is vásárol a csehektől: egy belga alapokra épülő kétáramnemű Effiliner 3000-es érkezik jövőre a cseh-szlovák hálózatra. Ezzel a vásárlással a cégcsoport a CZ Loko egyik legfontosabb partnerévé lép elő! A CER legújabb nagydízelét a tervek szerint jövő márciusban adja át a CZ Loko.

A boldog aláírók: Josef Bárta a CZ Lokótól és Heinczinger Tamás a CER Hungarytől (Vörös Attila képei)

De mit is tud az Effiliner 1600-as? A 753.6-os sorozatú dízelgépeket a CZ Loko különféle Búvárokból (volt 749-es, 750-es és 754-es gépekből) építi át. A teljesítménye után északi szomszédainknál el is nevezték Bizonnak, azaz Bivalynak a mozdonyt, persze ez itthon nem biztos, hogy népszerű lesz a 424-esek után. A 753.6-os sorozat főbb adatai:

  • teljesítmény: 1550 kilowatt
  • tömeg: 76 tonna
  • tengelyelrendezés: B'o B'o
  • tengelyterhelés: 19,5 tonna
  • engedélyezett maximális sebesség: 100 kilométer per óra
  • motor: CAT 3512 C-HD
  • maximális vonóerő: 206 kilonewton
  • nyomtáv: normál

A 753 604-es a 2014-es futópróbán Komáromban (fotó: Herczeg Gábor)

Három éve járt már Magyarországon egy ilyen mozdony (konkrétan a 753 604-es pályaszámú), akkor a PSŽ magánvasút közreműködésével le is vizsgázott hazánkra a gép. A mozdonyt a CER a 40a vonal átépítése miatti tereléseknél fogja első körben bevetni a Székesfehérvár felé kerülő tehervonatai élén, de ahogy a Csillagromboló, úgy ez a gép is előfordulhat majd bármerre, ahol munka van.

Csillagrombolás a budafoki éjszakában

A CER Cargo Holding az elmúlt három évben intenzív flottaépítésbe kezdett a magasabb és rugalmasabb szolgáltatási színvonal érdekében. Tegyük hozzá, hogy a Start is tudatosan csökkenti jelenlétét a teherszállításban, egyre kevésbé lehet számítani az állami vasútvállalatra. A flottaépítés eredményeképp jelenleg három saját és egy bérelt Transmontana járja az országot (lassan országokat, folyamatban a gépek szlovákiai engedélyeztetése), és jövő augusztusban megérkezhet a negyedik saját Montana is Craiovából. A CER saját mozdonyai közé tartozik a Csillagromboló és a CER Slovakia gépei: két Kocúr és egy Plehács – ezek Magyarországon is előfordulnak. De nemcsak saját vonóerővel dolgozik a CER Cargo, bérelt gépek is vannak: az előbb említett (épp a napokban zöldről pirosba érő) Transmontanán kívül egy Siemens F4-es és egy startos Gigant is a társaság irányítása alatt áll.

A mozdonybeszerzési tervek a közeljövőben pedig a már említett Effiliner 3000-es és a negyedik saját Transmontana valamint egy újabb nagyteljesítményű dízelmozdony a CZ Lokótól – a típusáról még nincs döntés, a pénzügyi helyzettől és a megszerzett üzemeltetési tapasztalatoktól függ.

Tartályvonattal robog a CER Transmontanája

A CER Hungary az elmúlt évben 2,5 millió tonna árut fuvarozott el, ezzel negyedik a sorban a Rail Cargo Hungaria, a GYSEV Cargo és az MMV után. A CER Cargo Holding idei várható árbevétele 6,3 milliárd forint (amiből 4,24 milliárdot ért el a magyar rész, és 300 millióval több a tervezettnél), és a CER volt az LTE-én kívül az egyetlen hazai vasúti árufuvarozó, amely nyereséggel zárta a legutóbbi, 2016-os üzleti évet. A társaságnál foglalkoztatottak száma az utóbbi három évben több mint két és félszeresére, hetven főre nőtt. A CER cégcsoport egyre inkább a speciális, veszélyes áruk szállítására koncentrál: bioetanol, gáz, trafó, metró a kulcsszavak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk!Klikk, és like a Facebookon!