A Zsukovszkij központban tesztelés alatt álló három MC-21-es egyike néhány nappal ezelőtt feltehetően meg kellett, hogy szakítsa az egyik repülését, de hogy miért, arról ellentmondóak a jelentések, és nyilván ez összefügghet azzal is, hogy az incidens mekkora hatással lehet az amúgy is késében lévő fejlesztési programra.

Az orosz repülőgépgyártó közös vállalat, az UAC közleménye azt hangsúlyozza, hogy október 3-án egyórás repülés után – a megfogalmazásból nem lehet pontosan kivenni, hogy ennyi lett volna az eredetileg tervezett repülési idő, ami kevéssé valószínű, merthogy a korábbi tesztrepülések három óra körüliek voltak – a repülőgép „normális leszállást hajtott végre”. Az incidens oka feltehetően egy helytelenül csatlakoztatott futómű-kijelző volt, hangzik a hivatalos közlemény.

Az első nyilvános bemutatkozás a MAKS-on (fotó: youtube)

A TASSZ ugyanis a Zsujkovszkij repülőtér készenléti szolgálatából származó információra hivatkozva nem kijelző-problémáról, hanem tényleges hibáról ír a repülőgép hidraulika-rendszerében, amelynek következtében „az egyik” futót nem lehetett behúzni.  Mindenesetre az, hogy a hivatalos közlemény szerint az Irkut iroda külön vizsgálóbizottságot állított fel a történtek okának kiderítésére, arra utal, hogy a „komolyabb” verzió az igaz, tehát hogy nem csak a kijelző okozta az incidenst.

Az MC-21-es programjának egyébként fontos része volt, hogy a prototípusok egyike teljesítette néhány hete első nemzetközi útját, egyben megtörtént első Oroszországon kívüli bemutatkozása – Isztambulban. A gépek két példányát kiállították a nyárvégi moszkvai szalonon is, most pedig az egyik MC-21-es a török nagyvárosban rendezett Teknofest nevű rendezvénynek volt a vendége.

Isztambuli leszállás (fotó: MC-21/Facebook)

Ugyancsak először repült a típus valamelyik példánya hosszabb ideig tenger felett, egyébként az út Isztambulig három és fél óra volt, esemény nélkül, a tesztgépek közül ez kapott már kétosztályos kabinbelsőt is.

A nyilvánosságra került adatok szerint az MC-21-essel elérték a 12500 méteres magasságot, a maximális sebesség Mach 0.89 volt, és a következő példány már az amerikai PW-1400 helyett az orosz PD-14-es hajtóművekkel repül majd. Az pedig, hogy a típus első külföldi bemutatkozása épp Isztambulban volt, újabb jele az orosz-török kapcsolatok erősödésének, aminek ugyancsak része az orosz Sz-400-as légvédelmi rakétarendszer török beszerzése volt, és ami miatt Ankara és Washington között továbbra is komoly a feszültség és változatlan a tiltás a török fél által rendelt F-35-ösök leszállítására.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!