A megújuló Közlekedési Múzeum közleménye szerint az Ikarus 211-es a 200-as típuscsalád egyetlen nagyobb szériában gyártott midibusza volt. Összesen 5650 készült belőlük 1974 és 1990 között, szinte kizárólag csak a hazai és az akkori NDK piacra. A típust a Volánok kisebb forgalmú helyközi vonalakon, különjáratokon és szerződéses járatokon használták, a fővárosban ilyen közlekedett a „Várbusz” vonalán. A múzeum Ikarus 211-ese 1990-es gyártású, és leginkább a korszakban még jellemző munkásszállító buszként használták.

A Közlekedési Múzeum Ikarus 211-ese a típus gyártásának utolsó évében, 1990-ben készült (fotók: Közlekedési Múzeum)

Az Ikarus 280-as az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár legsikeresebb, világszerte ismert és használt városi-elővárosi csuklós busza volt. Az 1972-ben bemutatott, 1973-tól sorozatban gyártott autóbuszból 2002-ig több mint hatvanezret gyártottak a világ számos országába. Becslések szerint az 1970-es és 1980-as években a világ csuklósbusz-gyártásának a kétharmadát ez a típus tette ki. Sikerét jelzi, hogy a világ számos országa vásárolt belőle: forgalomba állították

  • a Szovjetunióban,
  • Lengyelországban,
  • Törökországban,
  • Csehszlovákiában,

de eljutott

  • Kínába,
  • Venezuelába,
  • Tunéziába,
  • Iránba
  • és Tanzániába is.

A múzeum autóbusza 1986-ban gördült ki az Ikarus gyár kapuján, majd fővárosi vonalakon üzemelt, egészen 2014-es selejtezéséig. A kocsi az utasok és közlekedésbarátok által kedvelt harmonikaajtós kivitelű, ez volt az egyik legutolsó harmonikaajtós kocsi a BKV-nál.

Az 1986-os évjáratú, csuklós Ikarus 280-as 2014-es selejtezéséig a BKV-nál szolgált

Vitézy Dávidot, az intézmény főigazgatóját idézve azt írták: a Közlekedési Múzeum megújítása érdekében világos gyűjteménybővítési koncepcióval rendelkeznek, amelyben kiemelt cél a magyarországi járműgyártás emlékeinek megőrzése és bemutatása. Még az idén további értékes járműveket terveznek megvásárolni és „gőzerővel zajlanak a restaurálási és a digitalizálási munkák is”.

A Közlekedési Múzeum kiemelt feladatának tekinti a hazai autóbuszgyártás emlékeinek megőrzését. A múzeum gyűjteményébe kerülő autóbuszokat felújítják, némelyikükkel már az elmúlt hónapokban is találkozhattak az érdeklődők különböző szakmai programokon. A járművek megmentése mellett a múzeum kiemelt figyelmet fordít a hazai autóbusz-közlekedés és autóbuszgyártás dokumentumainak gyűjtésére, megőrzésére, feldolgozására is. Jelenleg is nagyszabású digitalizálási program fut a Mávaut fotóanyagának feldolgozása érdekében, amelyet a múzeum hozzáférhetővé is tesz majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!