Hétfői döntése értelmében a kormány 3,41 százalékkal emelte meg az Integrált Közlekedési Operatív Program (IKOP) második prioritásának pénzügyi terhére vállalható kötelezettségek keretösszegét. Ez pontosan arra elegendő, hogy harminckilencmilliárd forint becsült költségen újabb nyolc nagykapacitású, ETCS vonatbefolyásolóval ellátott elővárosi motorvonatot vásárolhasson a MÁV-Start.

Mint emlékezhetünk, majdnem pontosan egy éve írta alá a vasúttársaság a Stadlerral azt a keretmegállapodását, amely alapján első körben tizenegy emeletes Kiss motorvonatot vásárolt és a későbbiekben lehetősége nyílik további huszonkilenc motorvonat beszerzésére, alkalmanként minimum három jármű megrendelése esetén. A mostani lehívás a minimális megrendelési mennyiségnél több, nyolc motorvonat vásárlását jelenti.

Az első körben megrendelt járművek ára még egyenként 16,7 millió euró volt. Ezzel az árral számolva negyvenkétmilliárd forint lenne az újabb nyolc Kiss motorvonat értéke, ám az első lehívási csomag tartalmazta az üzemeltetési készlet és az oktatás költségét is, ezekkel a mostani nyolc motorvonat esetében már nem kell számolni.

Az eredeti MÁV-Start közlemény szerint az első tizenegy, 2019–2020 között érkező motorvonat a 70-es és a 100a vonalakon áll forgalomba, azonban iskolaidőszakban intercity-, nyáron pedig a balatoni forgalomban is be kívánja vetni a MÁV-Start. A későbbi lehívásokban szereplő járműveket a 120a és a 80a vonalakon kívánják bevetni – az utóbbin Hatvanon túl, Vámosgyörkön át Gyöngyösre is közlekednének. A karbantartást a személyszállító társaság szolnoki üzeme végzi majd.

A kormány döntése alapján tehát a MÁV-Start most már lehívhatja a Stadlerral korábban kötött szerződése alapján az újabb nyolc motorvonatra vonatkozó opciót, így remélhetőleg hamarosan a megrendelésről és szállítási határidőkről is beszámolhatunk. A jövőben a vasúttársaságnak lehetősége lesz további huszonegy Kiss motorvonat megrendelésére. Amennyiben a vételár megfelel a harminckilencmilliárd forintos becsült összegnek, úgy a teljes negyven motorvonatos flotta beszerzéséhez további százkétmilliárd forintra lenne szüksége a MÁV-Startnak.

A MÁV-Start KISS motorvonatának látványterve (forrás: Stadler)

Emlékeztetőül, az elővárosi forgalomban közlekedő járművekkel szemben a következő elvárások fogalmazódtak meg: villamos motorvonati üzem, 160 kilométer/óra engedélyezett sebesség, a kerékpárszállítási igények szezonalitásának figyelembe vétele (12–36 hely vonatonként), utasszámláló rendszer megléte, leszállásjelző és szintbeli beszállás emelt peronmagasságnál. A kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, Wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel is el lesznek látva.

Az új emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekes szék, illetve tizenkét kerékpár vagy öt babakocsi szállítására alkalmasak. A járműveknek nagy belépő terei lesznek az optimális utasáramlás biztosítása végett. A gyors utascserét az oldalaként kialakított tizenkét ajtó is segíti. A szolgáltatás színvonalát növeli a kivételesen csendes futás, a tágas és világos belső terek, a fejlett légkondicionáló rendszer. A Stadler Kisseket a gyártó ellátja az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 kilométer/óra engedélyezett sebességet ténylegesen ki lehessen használni.

A Kiss motorvonatok a legújabb ütközési és szilárdsági szabványoknak megfelelő, könnyű alumínium kocsiszekrényekkel készülnek. Üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek akár a MÁV-Start kötelékében üzemelő százhuszonhárom Stadler Flirt motorvonat bármelyikével szinkronüzemben is összekapcsolhatók.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!